Elektrisch in orde maken

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
EA
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 apr 2022, 17:48
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005

Elektrisch in orde maken

Ongelezen bericht door EA »

Hallo,

Enkele elektra vragen in de buurt van het contactslot.
Brommer gekocht van een paar gasten die er enorm aan hebben gebeund. Mechanisch meeste weer opgelost, nu elektrisch nog.

Volgens het schema van deze site en wat er op de brommer zit kloppen de kleuren niet bij de platte 5 polige stekker van het contactslot.
Groen/bruin en roze zitten op onze stekker, niet op het schema.
Groen zit aangesloten op rood, i.p.v. bruin op het schema.
Rood mist.
Rood/zwart mist.
Alleen zie ik hier wel weer een platte stekker die hetzelfde aangesloten is als bij onze brommer in die link hier onder. Gaat dat goed dan, dat groen op rood zit aangesloten terwijl het op de bobine gescheiden van elkaar zit?
In het schema staan dus heel andere kleuren, maar hier zie ik het toevallig ook zo:
viewtopic.php?f=24&t=22884&p=344286&hil ... ot#p344286
Google je op andere foto's van die stekker dan zie je nog weer heel andere kleuren... Dus hoe doen we het nu goed??

Bij de hoofdkabelboom:
Komen enkele draden los uit. Met stippellijntjes gezet in mijn tekening waar ik denk dat ze naar toe moeten. Of maak ik daar fouten?
Ik zie ook paars vastgezet aan roze, maar klopt dat wel?

Kun je de metalen delen uit zo'n connector halen met een tangetje ofzo? Om kabels weer vast te maken en afgebroken stukken kabel weg te halen?

https://postimg.cc/gallery/3kJXpnf

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Elektrisch in orde maken

Ongelezen bericht door 42 »

Het is nogal een puinhoop bij je brommer, denk dat je daarom geen reacties krijgt, ik heb er te weinig verstand van om je te kunnen helpen iig.
Je zou Garfield van het forum hier een pb kunnen sturen, die weet een hoop van de elektra.
EA
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 apr 2022, 17:48
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005

Re: Elektrisch in orde maken

Ongelezen bericht door EA »

Thx 42, zal hem zo een berichtje doen. Top dat je er naar gekeken hebt! Ik weet niet of het nu echt zo heel dramatisch is als het lijkt. Het kan zijn dat er een type is met andere kleuren in de kabelboom, alleen heb ik daar dan geen schema van. Daar hoop ik een beetje op... Dan is het wel op te lossen allemaal.
Knippers zitten er niet op. Ook geen ventilator. Dus dat die draden van achter los hangen (en nu wel netjes gemaakt) klopt wel. Nu nog alles aan de voorkant.
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Elektrisch in orde maken

Ongelezen bericht door garfield »

Kleurcode van die aftermarket kontaktsloten zijn inderdaad anders...(zoals je al gemerkt had..)

Je moet dus gaan uitmeten welke draad wat is.
Als je deze in stand uit zet, dan zijn er 2 draden die alleen in deze standu met elkaar zijn verbonden.
Die zijn voor het kontakt.
1 daarvan moet aan de massa, de andere aan de groene draad van de ontsteking.

Ok, nu de andere draden voor de geschakelde + vinden.
In stand I en II zijn deze met elkaar verbonden.

Nu zal je ook 2 draden moeten vinden die alleen in stand II met elkaar zijn verbonden, die zijn voor de verlichting.
De ene kant op de gele draad van de ontsteking en de andere kant gaat naar de schakelaar links op het stuur.

Is niet zo heel moeilijk,maar vooral veel uitzoek werk.

Heb bij de mijne alles eruit getrokken en zelf een nieuwe draadboom gemaakt.
Gelijk een paar aanpassingen doorgevoerd.
(Full wave gelijkrichting en alles via de akku)

Alleen klopt er nu weinig meer van de draadkleuren,maar heb dit in een cad programma gezet,dus is altijd terug te vinden.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
EA
Banden plakker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 22 apr 2022, 17:48
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005

Re: Elektrisch in orde maken

Ongelezen bericht door EA »

Dank je wel Garfield! Zal van het weekend die metingen doen.
Plaats reactie