Zelf-gemaakt neutraal lampje

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
oscardeback
Beginnende Derbi fan
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 18:52
Vervoersmiddel: Fiets

Zelf-gemaakt neutraal lampje

Ongelezen bericht door oscardeback »

Hallo,

Ik heb een Beta rr 50 uit 2019.
Ik heb het 'dashboard' er vanaf gehaald, omdat het batterijtje er steeds uit viel, de snelheidssensor niet werkte en hij de verkeerde kleur was. Ik gebruik eigenlijk alleen het neutraal lampje, omdat ik het fijn vind om zeker te weten dat ik in neutraal zit (vooral bij de am6 blokken). Ik heb het volgende gedaan:

1. De volgende draadjes losgehaald:
1x het draadje van de neutraalsensor
1x draadje voor de stroombron
2x draadje voor massa
(en ik heb een lampje gekocht, vandaar 2x massa)

2. Ik dacht gewoon dat ik deze aan een mini-relais van 12V 4-polig kon vastmaken. Dus dat als de neutraalsensor actief is (als die in neutraal staat) dat hij dan het circuit afmaakt en zorgt dat het lampje gaat branden.

3. ik heb het allemaal aangesloten, dus in de relais: stroom + massa + neutraalsensor + output naar het lampje. En als laatste de massa aan het lampje.

Maar ik ben er achter gekomen dat dit niet werkt en ik hoop dat iemand hier weet waarom niet en wat ik kan doen zodat het wel werkt.

Mvg, Oscar
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Zelf-gemaakt neutraal lampje

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Heb je al gecheckt dat het relais aantrekt en dus het lampje doet branden als je het relais rechtstreeks aanstuurt met 12V ipv via het draadje van de neutraalsensor?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Zelf-gemaakt neutraal lampje

Ongelezen bericht door gpr050 »

en heb je gecheckt of de neutraal sensor werkt?
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Zelf-gemaakt neutraal lampje

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

gpr050 schreef: ma 11 jul 2022, 19:48 en heb je gecheckt of de neutraal sensor werkt?
Ik ging er vanuit dat dat al werkte voor het dashboard werd gesloopt maar je hebt idd gelijk, ook dat ns checken op degelijke werking. :thumbup:
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Zelf-gemaakt neutraal lampje

Ongelezen bericht door gpr050 »

Maar eigenlijk snap ik niet waarom je uberhaupt een relais zou gebruiken, er worden immers geen “grote” stromen geschakeld, waarom zou je een eenvoudige goedwerkende schakeling ingewikkeld willen maken?
De neutraalsensor verbindt naar massa (ik ga er vanuit dat dit bij een Beta hetzelfde functioneert als bij Derbi) dat betekent dat er constant spanning (DC) op het neutraallampje in het dashbord staat. De massadraad van dit lampje gaat vervolgens direct naar de neutraalsensor. Op het moment dat je de versnellingsbak in neutraal zet wordt deze massa doorverbonden via het motorblok en het frame en gaat het neutraal lampje op het dashbord branden. Er komt dus geen spanning vanaf de neutraalschakelaar!! Ik vermoed dat dit de reden is waarom jou aansluiting niet werkt!
Wil je toch, om wat voor bijzondere reden, een relais gebruiken: het (mini) relais heeft 2 stekker paren: 85/86 voor de aansturing, en een paar 30/87 voor wat geschakeld wordt. Je sluit een plus aan op 86 en van 85 ga je met een draad naar de (werkende?) neutraalschakelaar. Vervolgens neem je een plus, die je aansluit op 30, en als laatste verbind je nr 87 met het neutraallampje. Alleen nog massa aan dat lampje vastmaken en de “dubbel” geschakelde neutraal schakelaar zou moeten werken.
Plaats reactie