Elektra doet niks meer

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door MerijnL »

Hallo deze vraag betreft mijn drd racing 2009.


Tot op gisteren deed mijn elektra het slecht. De teller viel soms uit maar als ik dan een keertje tegen de kabels langs mijn balhoofd drukte deed hij het wel weer. Nu heb ik alles in die buurt gecontroleerd en lijkt niks iets van een breuk of slechte connectie te hebben. Ook als de brommer gestart is doet de elektra het niet. Ik heb nu zo’n beetje de hele kabelboom loshangen om te kijken of er ergens iets mis is maar kan nog niks vinden. Ik heb ze zekering (nummer 10) gecontroleerd en die lijkt nog goed. Als ik die zekering er uit haal en hem er dan weer in doe gaat de teller wel even aan (doet het zelfde als wanneer je hem normaal aan zou zetten) maar gaat daarna ook direct weer uit. Knipperlichten en de toeter doen ook niks. Ik hoop dat iemand hier een idee heeft wat het kan zijn want de moed zakt me nu wel een beetje in de schoenen.


Edit: toen het nog wel “werkte” brandden de temperatuur en olie lampjes bij de kilometer teller. Weet niet of het relevant is. Oliepomp heb ik niet meer en temperatuur sensor is niet aangesloten.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door gpr050 »

Heb je een accu?
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door MerijnL »

Ja
ManuDRD-Racing
Beginnende tuner
Berichten: 282
Lid geworden op: di 14 apr 2020, 13:17
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2008 75cc mvt iron max(verkocht)
Piaggio zip 2 takt 2010 stage6 racing mk2 70cc(verkocht)
Piaggio zip 4 takt 2009 (verkocht)
Gilera Runner 2002 (verkocht)
Aprillia sx80 2007
Locatie: Middelburg

Re: Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door ManuDRD-Racing »

Ik denk dat er toch ergens een breukje zit, en wss is je zekering nu doorgebrand. Die zit aan je +kabel vanaf je accu
42 schreef: di 23 aug 2022, 12:56 Heb je ook een gucci tasje ?
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door MerijnL »

Breukje is het denk ik niet, want als ik de zekering er opnieuw in doe gaat de teller wel even aan. Overigens is dat ook de enige manier waarop de teller aan gaat. Als ik de sleutel omdraai gebeurd er helemaal niks. In de zekering zit zo’n s vormpje die nog in takt is dus dan is de zekering ook nog goed toch? Ik heb ook even een zekering nummer 20 erin gedaan om te kijken of dat iets zou veranderen maar toen gebeurde er ook niks.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ja breuk of slecht contact is het meest waarschijnlijk. Wellicht zijn er meerdere oorzaken.. als je ook geen ri aanwijzers hebt
Ik zou het contactslot en de aansluitingen eens goed bekijken en verder verdenk ik de spanningsregelaar, deze kan je even meten door bij draaiende motor, 3000rpm, de spanning over de accupolen te meten. Deze moet rond de 14V DC zijn.
Laatst gewijzigd door gpr050 op di 02 aug 2022, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door MerijnL »

Oké ik zal het allemaal van de week eens even na lopen. Heb net een voltmeter besteld en een spanningsregelaar kan ik ook nog wel aankomen ;) mocht dat het probleem zijn. Ik zal het laten weten! Bedankt voor de suggesties.
MerijnL
Beginnende Derbi fan
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 24 jul 2022, 15:35
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 2009

Re: Elektra doet niks meer

Ongelezen bericht door MerijnL »

Alles na gemeten en het probleem bleek de oranje kabel vanaf het contact slot te zijn. Die was een heel stuk geoxideerd dus het stuk er tussen uitgeknipt en opnieuw vast gemaakt en hele probleem was verholpen. Bedankt voor de reacties.
Plaats reactie