Doolhof kabelboom

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Olivjn »

Beste forumleden.

Ik heb dinsdag mijn eerste derbi gekocht, ik ben al wat ervaren met scooters maar schakelbrommers nog niet zo erg. Hij loopt niet en heb m gekocht voor €750.
Wat mij al is opgevallen is dat ik een hele zwakke vonk heb. Ik haal vanavond een vliegwieltrekker op om die schoon te maken, maar in de tussentijd ben ik bezig met de elektra.
Nu kloppen sowieso de kleuren van mijn draden niet, dus het is al lastig. Maar kunnen jullie mij verder helpen met een aantal vragen?

https://share.icloud.com/photos/067ZJ6u ... zWrWhbU3OA
^^wat zijn deze twee componenten? Wat mij sowieso verbaasd is dat een van de draden die daar naartoe loopt van mn cdi komt.

https://share.icloud.com/photos/0af1lyK ... afafnEw7qA
^^vanuit mn rechter stuurschakelaar komen drie draden. Zwart/rood, wit/rood, rood/blauw.
Hiervan zitten wit/rood en zwart/rood aan elkaar vast gemaakt. Moet ik hier iets mee?

https://share.icloud.com/photos/0fdpiVY ... XAaaByR7jA
^^nou spreek voor zich, waarvoor zijn deze?

https://share.icloud.com/photos/069NTrg ... kCTc73Jekg
^^ nog twee losse connectors. Eentje wit/rood enkel, eentje dubbel; wit en geel/groen


Dit zijn tot nu toe mijn vragen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!
Mvg Olivier.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Erwin P »

Daar heb je een mooie bende inderdaad.

Die in je handvat zou ik verwijderen en een ander handvat pakken met dezelfde stekker, solderen wil nooit echt lekker daar.

De rest kan ik zo slecht zien.

Je kunt uit de CDI de stop draad er uit trekken en uit de spanningsregelaar de gele van je ontsteking. Dan kun je zien of hij dan een sterkere vonk heeft. Zo niet ligt het in de ontsteking, zo wel dan ligt het aan de rest.
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Olivjn »

Bedankt voor je antwoord!
Oke welke van de cdi is de stop draad? (Zo anders dit dan bij scooters😂😂)
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Erwin P »

Staat er op :)
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Olivjn »

Is dat die groen/zwarte? Zie nergens iets op staan uberhaupt... zal wel aan mijn bedrading liggen
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Erwin P »

Op de CDI staat het.
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Olivjn »

Nee, daar staat
AT
Blanco
Rosso
Verde
Verde

Op sommige cdi is de laatste idd stop maar op mijne niet. Is die laatste "Verde" dan nu stop?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door gpr050 »

Zo te zien heb jij een nieuw type GPR50. Ik heb dezelfde ellende meegemaakt, en ben lang, heel lang bezig geweest om de draadboom te begrijpen en te kunnen fixen.
De stop draad is idd meestal een groene draad die naar je contactslot gaat, en daar met massa wordt verbonden zodra je het kontactslot op “OFF” zet.

Link1. Die twee zwarte blokjes zijn relais, en regelen de start-logica. Dit is een apart electrisch circuit waar een aantal componenten in opgenomen zijn: startknop, kill-switch, contactslot, de zijstandaard, koppelingshandel en neutraal schakelaar. Deze moeten allemaal in een bepaalde stand staan voordat je de brommer kunt starten. Als je bijv de zijstandaard “uit” hebt staan zal je niet kunnen starten, ook als je m in zn versnelling hebt staan zonder dat je je koppelingshandel in knijpt kan je niet starten. Het klopt dat de CDI er ook op aangesloten zit, de groen zwarte draad komt vanaf de cdi en splitst naar je contactslot en naar een van de 2 relais.
Verder moet er ook nog een rechthoekig zwart blokje met 2 diodes in dat circuit zitten.
Link2. Het wordt wat ingewikkeld omdat draadkleuren veranderen voor en na de stekker die aan het korte draadboompje zit wat vastzit aan je stuurschakelaar. “In” je stuurschakelaar wordt dmv de Kill-switch Rood/Blauw met Zwart/Rood verbonden om het startcircuit in de “RUN” stand te krijgen. De wit/rode draad zit nergens mee verbonden en dat is dezelfde rood/witte draad als op de foto uit de 4de link. Dus als wit/rood met rood/blauw gekoppeld zit zal’ie niet starten: hij staat dan niet in de “RUN” stand. Nogmaals dit geldt alleen voor “in” je schakelaar want sommige draadkleuren veranderen na de stekker.
Link3. De stekker met de 2 grijze draden moet volgens mij verbonden zijn met de zijstandaard. Zo te zien hebben ze m kort gesloten om het start-logica circuit te omzeilen. Werkt het neutraal lampje in je dashboard wel?
De stekker met de wit/blauwe en geel/zwarte draad is voor je brandsof “low” indicatie op je dashboard.
De stekker met geel/zwart en blauw/zwart is voor je olie “low” indicatie op je dashboard.
Link4. De wit/rode komt dus van je rechter stuurschakelaar, geen idee wat de bedoeling van Derbi is geweest met deze draad. Die laatste stekker is vermoedelijk (ik kan de kleuren niet goed zien) van de electrische carburateur verwarming, of choke. Een optie die we in NL eigenlijk niet tegenkomen.
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Olivjn »

Allereerst bedankt voor je antwoord!
Wat een lastig verhaal die kabelboom...
1. Dit start logica is alleen voor de startmotor toch? Dus als alles het zou doen zou ik hem nog wel moeten kunnen aanlopen?
2. Dus het beste is om even de draden door te meten en de kleuren op te schrijven voor de makkelijkheid.
3. Neutraal lampje werkt niet... oke top duidelijk wat de rest is dan.
4. Oke top negeer ik die.

Wat zou je mij aanraden als ik nu alleen wil checken of ik de brommer kan starten? Kan ik dan inderdaad gewoon de zwart/groene draad loshalen van de cdi, en de gele draad van de stator naar de spannigsregelaar ook los, en dan zou die moeten vonken?
Fijn hoor zulke hulp.👍🏻👍🏻
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Olivjn »

Ik heb nu de gele draad vanaf mn stator losgemaakt, en de zwart groene draad bij mn cdi ook losgemaakt. Ik heb nog steeds een zwakke vonk.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ja als je die loshaalt schakel je een aantal dingen uit. alleen de zijstandaard doet volgens mij de motor nog uitvallen. Maar je loopt’m toch aan met de standaard “op” of in.
Verder moet de Kill-switch wel in de “RUN” stand staan, dus Rood/Zwart en Rood/Blauw met elkaar verbonden. Verstandig is om een andere stuurschakelaar te regelen, het is lastig (niet onmogelijk!) om die losse draden aan de juiste kontakten in de schakelaar te solderen.
Neuteraal lampje werkt niet omdat de schakelaar niet verbonden is met je kabelboom. Waarschijnlijk is je neutraalschakelaar (die zit net voor het voortandwiel in het linkercarter) stuk en hebben ze de stekker van de kabelboom kort gesloten.
De geel/Rode draad op de spannningsregelaar hoeft niet los (mag wel), deze komt van de lichtspoel en levert de spanning naar je spanningsregelaar die vervolgens deze spanning gebruikt om je accu te laden en sommige verlichting te laten branden. Maar heeft niets met de ontsteking te maken.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door gpr050 »

Je kunt de ontsteking, bobine en spanningsregelaar doormeten:
https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=38&t=26463
Olivjn
Beginnende Derbi fan
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 17:32
Vervoersmiddel: Derbi gpr 50cc

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door Olivjn »

Ik heb alles doorgemeten. Alles klopt behalve de voltage die de groene draad krijgt. Dit moet 100v ac zijn dit is 48v ac. Verklaart volgens mij de zwakke vonk?
Wat aan te doen? Ik ga straks mn vliegwiel eraf halen en schoonmaken. Is ie kapot denken jullie? Mn stator?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Doolhof kabelboom

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ja daar lijkt het wel op
Plaats reactie