E-Starter monteren?

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
jelle05v
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 06 feb 2023, 16:37
Vervoersmiddel: derbi senda xtreme 2017 limited edition

E-Starter monteren?

Ongelezen bericht door jelle05v »

hallo,
ik heb een derbi senda xtreme 2017 limited edition ik vroeg me af of ik een elektrische starter er op kan monteren.
de kick start doet t wel maar niet helemaal lekker dus vroeg ik me af of er niet een e start op kan maken...
is dat mogelijk?
-Jelle
Skakelbr
Tuner
Berichten: 422
Lid geworden op: vr 23 sep 2022, 20:55
Vervoersmiddel: Derbi drd racing 72cc
Derbi xtreme 50 (verkocht)
Rieju mrt
Speedfight 2 70cc mhr lc
Honda civic 1998

Re: E-Starter monteren?

Ongelezen bericht door Skakelbr »

Dat kan zeker, is vgm ook al wel vaker gedaan je moet wel een gat boren op de plek waar de elektrische start van gpr/DRD pro zit, zijn in principe precies dezelfde carters maar dan zit die bij een normaal blok dicht .en je moet vliegwiel van een gpr of pro erop zetten, ik zou er alleen geen elektrische start opzetten als hij nu moeilijk start met kick want een normaal goed afgestelde brommer zou met 1 kick makkelijk moeten starten.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: E-Starter monteren?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ja dat is goed te doen, vooropgesteld je hebt een brommer met accu en een ontsteking met een vliegwiel.
Maar er hangt wel meer aan vast dan je zo zou zeggen.
Ik heb zo’n ombouw een tijdje geleden gedaan. En het werkt super.
Laatst gewijzigd door gpr050 op do 16 feb 2023, 09:41, 3 keer totaal gewijzigd.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: E-Starter monteren?

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik heb nog even nagekeken wat je nodig hebt voor zo’n ombouw:
Natuurlijk een passende startmotor (let hierbij op dat een imitatie startmotor qua lengte wel tussen het frame past wat onderlangs loopt!) een bendix, en een bendixsteun of lagergeleider met bijbehorende afstand busjes, 2 boutjes m6 (zelf draad tappen), vliegwiel met starterkrans (GPR vliegwiel, let op je hebt 2 types (oud/nieuw)), start relais, dit relais moet in staat zijn om zwaardere stromen te schakelen! Ik heb toen een origineel GPR startrelais genomen. Verder stroomdraad van voldoende dikte die vanaf de accu via het startrelais naar de startmotor loopt, en een startbutton voor op het stuur. Volgens mij ben je dan al een heel eind met wat je nodig hebt.
Verder had ik even een hulpje gemaakt om precies het midden van de plek te markeren waar je moet boren in het carter, zo valt de startmotor er mooi in!
Plaats reactie