Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
bas0529
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 17:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 50

Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door bas0529 »

Hallo,
Mijn derbi loopt sinds vandaag niet goed meer.
ik heb zaterdag een nieuw uitlaatje onder gezet, (gianelli conti)
Ik had eerst een std uitlaat er onder met sproeier 94 . (ontgrenst)
En ik heb mijn gianelli conti er zo onder gezet en niks aan verandert. En hij liep opzich ook wel goed alleen hij stotterde in versnelling 1.

Toch wou ik een andere sproeier proberen, Omdat hij voor mijn gevoel te rijk liep. Dus ik ben naar een kameraad van mij gegaan en hij heeft een huur-garage waar hij af en toe wel eens bezig is . Dus ik heb gisteren sproeier 92 er in gezet en geprobeerd. In de 1e versnelling liep hij echt goed hij trok ook goed door zonder te stotteren en in de 5e en 6e versnelling leek het wel of hij nog harder door trok. Dus ik was hardstikke blij dat hij goed liep. En ik wou later op de avond weer naar huis toe gaan. Maar ik had echt bijna geen benzine meer want ik zag ook bijna niks geen benzine meer in de tank. Dus ik naar de tankstation rijden (500meter verderop) En ik kon het nog net halen. Dus ik had getankt. En daarna ging ik naar huis en gisteravond deed hij het ook nog gewoon goed

Vanmorgen ging ik naar school en vanochtend reed mijn brommer nog steeds prima. (niks geen problemen). En vanmiddag toen ik weer naar huis ging deed hij het alleen op het begin goed.. Ik reed eerst in de stad rustig. En toen ik de stad uit kwam toen ging ik vol gas naar huis en toen begon mijn brommer ineens heel raar te doen. Hij begon te stotteren als een gek dus ik liet gas los en toen viel mijn brommer ineens uit toen ik terugschakelde.
-Ik kon hem daarna gelijk weer starten, en weer rijden maar deze volgende problemen.

-Ik moet mijn brommer altijd aanlopen. (kicken werkt niet meer sinds vanmiddag)
-Ik moet altijd gas blijven geven om hem aan te blijven houden, (ook als in in versnelling rij)
dus ik kan niet eens gas los laten vallen..
-hij heeft een heel traag gas reactie nu.
-koelvloeistof was echt kokend heet ( wat volgens mijn kameraad niet normaal was).

Ik heb het gevoel dat hij niet genoeg benzine meer krijgt opeens, Zou de sproeier verstopt zitten ofzo? (lijkt me wel raar want mijn brommer is niet uitgevallen gisteren omdat ik geen benzine meer had. (hiermee bedoel ik dan dat er misschien restjes van wat er nog overgebleven is in mijn tank dat die in mijn carb is gekomen) .

Wat kan dit probleem zijn?

Mvg,
Bas
Laatst gewijzigd door bas0529 op di 13 mei 2014, 21:03, 4 keer totaal gewijzigd.
James
Beginnende tuner
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 15:35

Re: Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door James »

Je hebt een warmloper gehad door een te kleine sproeier,
Benzine ''koelt'' de cilinder als het ware, en vanwege een te kleine sproeier is er te weinig koeling geweest waardoor de cilinder te warm geworden is.
Je zuiger is dus door de warmte even te ''groot'' geworden voor de cilinder en hierdoor tijdelijk* ''vastgelopen'' als je geluk heb is alleen je zuiger ring beschadigt, dit kost bijna niks en is simpel te vervangen, als je pech hebt moet je zuiger of zelfs cilinder vervangen worden.

Ik zou als ik jou was eerst even de cilinder eraf halen en zowel van de cilinder als van de zuiger foto's maken en hier op het forum zetten, ''experts'' hier kunnen wel zeggen wat je het beste kan doen.

Mvg , James


*(Totdat de zuiger weer kleiner geworden is en weer ''past'')
Gebruikersavatar
bas0529
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 17:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 50

Re: Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door bas0529 »

Bedankt voor je reactie.
Maar mijn brommer loopt gewoon nog steeds, alleen beroerd. Als je een warmloper hebt gehad loopt hij toch niet meer? Ik zou zelf eerder aan denken dat er ergens rotzooi in de carb is gekomen, maargoed ik zal er eens goed naar kijken overmorgen,
Zou dan echt 2 sproeiermaatjes zoveel uitmaken dat ie ineens een warmloper krijgt in 1 dag? Ik vind het maar vaag :shock:
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door Blokje »

Zo snel krijg je geen warmloper volgens mij. Ik heb perongeluk 3 weken meet een spierwitte bougie gereden (5 sproeier maten te klein), en achteraf gezien ook een te hete cilinder gereden. Maar geen schade aan de zuiger of cilinder. Volgens mij loopt hij bij een schakel minder snel vast bij een te kleine sproeier, dus als je niet hele lange afstanden rijdt. (correct me if i'm wrong). Je kan trouwens testen of je cilinder te heet is door er wat spuug op te doen. Als het spuug gaat sissen is hij te heet, als er niks gebeurd is hij goed. Ik zou idd je carb schoonmaken. Hoe is je bougie?
Gebruikersavatar
bas0529
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 17:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 50

Re: Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door bas0529 »

Blokje schreef:Zo snel krijg je geen warmloper volgens mij. Ik heb perongeluk 3 weken meet een spierwitte bougie gereden (5 sproeier maten te klein), en achteraf gezien ook een te hete cilinder gereden. Maar geen schade aan de zuiger of cilinder. Volgens mij loopt hij bij een schakel minder snel vast bij een te kleine sproeier, dus als je niet hele lange afstanden rijdt. (correct me if i'm wrong). Je kan trouwens testen of je cilinder te heet is door er wat spuug op te doen. Als het spuug gaat sissen is hij te heet, als er niks gebeurd is hij goed. Ik zou idd je carb schoonmaken. Hoe is je bougie?

Bedankt voor je reactie,
Ja ik geloof er ook niet zo in dat je in 1 dag een warmloper kan hebben, school is vanaf mijn huis 25km rijden.
Ik heb niet getest of mijn cilinder te heet was, dus wat jij zei ''Je kan trouwens testen of je cilinder te heet is door er wat spuug op te doen. Als het spuug gaat sissen is hij te heet, '' heb ik niet gedaan dus ik weet het nu ook niet.
Vanavond ga ik mijn carb denk ik schoonmaken en anders morgenavond. Bougie is volgensmij nog goed, hij vonkt altijd nog wel en ik heb hem gister ook nog schoongemaakt, beetje geschuurd maar helpt niks.

Mvg.
Bas
Blokje
Tuner
Berichten: 301
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 15:53
Vervoersmiddel: Aerox
Derbi DRD Pro
Locatie: Amsterdam

Re: Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door Blokje »

Ik bedoelde eigenlijk de kleur van de bougie. Als die koffiebruin is dan zou de afstelling goed moeten zijn. Dit kan je het best testen door volgas te rijden in je 6 en dan je derbi uitzetten en je bougie er uit draaien. Maar je kan nu niet meer rijden dus dat schiet ook niet op. Kijk nu even of die koffiebruin is, dan zal het wel goed geweest zijn. Je kan dan iig geen warmloper hebben gehad door de afstelling. Je waterpomp kan kapot zijn. Of je oliepomp. Maar post even foto's van je zuiger en cilinder hier. Dan kunnen we je verder helpen.
roy944
Beginnende Derbi fan
Berichten: 26
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 07:09
Vervoersmiddel: Alfa 159, Porsche 944S, Ducati M750, Ducati M620, Derbi Senda, Piaggio NRG Power en een fiets
Locatie: Rijsbergen

Re: Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door roy944 »

Bij problemen altijd beginnen met eenvoudige oplossingen en zo dingen uitsluiten:

- Begin eerst eens met een nieuwe bougie. Kost bijna niets, maar je zal de eerste niet zijn waarbij een slechte bougie de oorzaak is van problemen. Persoonlijk denk ik niet dat dit bij jou de oorzaak is, maar dan kan je dat in ieder geval uitsluiten.

- Als je toch je bougie eruit gedraaid heb, kan je meteen controleren of je een compressie nog wel OK is. Duim op het bougiegat duwen en kicken. Bij een gezonde compressie zal er lucht langs je duim geperst worden.
Niet?? Dan je cilinder lichten om zuiger, zuigerveren en cilinderwand te controleren.

- Verstopte sproeier kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. FF carb eraf , de eruit sproeiers en doorblazen met perslucht.

Ik vermoed trouwens ook een warmloper, waardoor er nu een zuigerveer klem zit in zijn groef. Compressie is dan te laag en je vacuum onder je zuiger idem dito (Dus weinig luchtstroming door je carburateur - te weinig mengsel - loopt alleen met gas open).
Een warmloper kan je trouwens echt binnen een paar kilometer krijgen wanneer je een te kleine sproeier hebt zitten. :problem:
Ian0343
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 14 jun 2016, 16:15
Vervoersmiddel: Derbi senda sm extreme

Re: Derbi Stottert / loopt niet goed meer

Ongelezen bericht door Ian0343 »

Je moet ook weten dat een gianelli uitlaat zeer sproeier gevoelig is en toen je m erop zette hem gelijk moest afstellen.
Plaats reactie