Senda loopt spontaan niet meer

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

De bobine+cdi is 1 kastje (dat zwarte ding waar de gekleurde draden in gaan)

Als die vonkt wil het nog niet zeggen dat die goed is. (Ik weet het uit praktijk ervaring :dry: )
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

OK dan hebben we het over hetzelfde ding :D

Ik las dat er zo'n 10-20 kV uit moet komen. Dat kan ik wel testen denk ik. Heeft het kastje ook nog invloed op de timing? Want dat ie sterk genoeg vonkt betekent nog niet dat ie op het juiste moment vonkt, lijkt mij :P
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Heb de cdi meegenomen naar de dealer met de vraag of ze 'm konden testen. Konden ze niks mee, helaas. Maar ik zat te denken... die "tik" zit me niet lekker. Dus ik heb besloten om de CDI even te laten voor wat het is, en ik heb vanmiddag de cilinder en zuiger eruit gehaald.

Probleem gevonden, denk ik. Zuiger is compleet busted, volgens mij gewoon hopeloos versleten. De cilinder heeft daardoor ook was krassen gekregen, dus ik denk dat die ook vervangen moet worden...

Het lager is doormidden gebroken. Tevens is een van de veren die de zuiger pen op z'n plek houdt afgebroken. Waar dat metaal heen gegaan is weet ik niet maar aan de stand van de zuiger te zien kan ik het wel raden :p

Mijn idee is om het lager, de cilinder, kop, zuiger en pakkingen te vervangen. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Of kan er nog meer kapot zijn?

Er is niks in het blok zelf gevallen tijdens het demonteren, dus volgens mij is de schade relatief beperkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Oww damn, dat naaldlager haha. Ik heb gezien dat de naaldjes eruit springen maar nog nooit precies in 2 stukken.

Als er echt niets in het blok is gekomen kun je verder inderdaad de kapotte delen vervangen en nieuwe koelvloeistof
(Misschien direct een leuke cilinder xd)

Naaldlager for the win. Gisteren tijdens het reviseren van een motorblok Afbeelding
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Heb de krukas stang gevoeld, die heeft ietsje speling op en neer. Ik hoop dat dat niet al te ernstig is.

Nu eens op zoek naar een nieuw lager en nieuwe cilinder erop. Ik stuur je even een PM daarover :)
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Ik heb je PM ontvangen :thumbup:

De krukas (drijfstang) mag eerlijk gezegd geen spelling hebben als je er zeg maar aan trekt/duwt (Radicaal)
Als je de drijfstang vast pakt, mag er geen spelling op zitten als je hem omhoog trekt/omlaag duwt.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Ai, d'r zit wel wat speling op. Was al bang dat dat foute boel zou zijn. Is het dan de moeite waard om er een nieuwe cilinder op te zetten? Of is die dan ook binnen no time versleten?

Als het nog wel even mee kan gaan dan lig ik er niet wakker van dat ie kapot/afgeschreven is. Ik hoef er immers maar tot januari/februari mee te rijden en ik rijd er enkel in de stad mee. Maar als dit betekent dat ik volgende week weer een nieuwe cilinder nodig heb dan koop ik liever een nieuw blok op marktplaats... of een nieuwe brommer :crazy:
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Meestal word het wel steeds erger (steeds meer spelling) naarmate je er langer mee door rijd.
Persoonlijk zou ik er niet mee doorrijden.

Dan kun je of het motorblok (laten) reviseren, een ander motorblok kopen of een nieuwe brommer :lol:
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Je zou alleen een nieuwe cilinder kunnen proberen. Maar dat is op eigen risico :happy:
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Hehe er zit wel een halve mm of een mm aan speling op (op/neer). Het blok trilt ook aardig als ie loopt, maar mijn enige ervaring met 2takt motoren tot nu toe was kleine 6-20cc motortjes op een modelvliegtuig, die trilden nog veel meer... Dus ben benieuwd hoe lang dat goed gaat, ik heb namelijk geen enkel idee hoe ernstig het probleem is...

Maar ik ga het gewoon proberen denk ik. Blok is aardig afgeschreven volgens mij, heb geen zin om een nieuwe set tandwielen, lagers en alles in te stoppen, dat is het niet waard. De koppelingskabelbevestiging is er aan vast gelast door de vorige eigenaar, ter illustratie haha.

Zo lang hij het vol houdt blijf ik er mee rijden, zodra hij er mee op houdt doe ik 'm weg en komt er een nieuw blok. En als ie in februari nog loopt dan doe ik de brommer alsnog weg aan iemand die er wel weer tijd en geld in wil steken :p

Het blok splitten en een nieuw big-end lager erin, hoeveel werk (tijd/geld) is dat trouwens? Blok zal van het frame af moeten, ketting moet eraf, dat is allemaal nog niet zo spannend, maar wellicht zitten er haken/ogen aan waar ik me niet van bewust ben. Ben het niet van plan hoor, maar gewoon uit nieuwsgierigheid :p
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Nieuwe cilinder set gekocht van Derbi-ftw...


https://youtu.be/SQmPxx8UK3A

Hij loopt(liep) weer. Alleen de koelvloeistof was nog niet door het systeem heen. Toen ben ik een stukje gaan rijden om 'm te ontluchten, echter na een stukje rijden was ie erg heet. De koelvloeistofslang aan de bovenkant van de kop zit niet goed vast en het dampte er een beetje vanaf. Hij was bijna onmogelijk om weer te starten, en hij wou stationair niet lopen. Toen ben ik weer naar huis gereden, en bij terugkomst dampte het er echt vanaf. Motor viel meteen uit, stationair lopen was out of the question. Ik heb maar niet geprobeerd om 'm opnieuw te starten.

Ik ga zometeen de koelvloeistofslang even goed vast zetten, de boel even af laten koelen en dan nog een keer proberen. Iemand tips?

EDIT: Af laten koelen, hij start weer. Krijg de slang alleen niet goed afgedicht. Heb er drie tie-wraps omheen getrokken maar zonder resultaat helaas. Ga zometeen even een nieuwe klem proberen te halen. En dan kijken of ik de boel dan wel goed ontlucht krijg :)
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Probeer hem wel goed te ontluchten (kvs via de cilinderkop erin, tot dat die vol is)
Ontluchten moet je niet doen door te gaan rijden (Hiermee heb je kans dat hij te heet word ''als die niet goed wil ontluchten'' en dan gaat die kapot)

Anders heb je kans dat je direct al een warmloper krijgt.


2x warm draaien en af laten koelen +10km inrijden is prima. Hopelijk blijft de cilinder het leuk doen :happy:
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Volgens mij zit de kvs er nu goed in. Krijg 'm alleen niet meer lekker aan het lopen nu. Hij is ook nog vrij heet. Volgende keer niet een stukje gaan rijden om te ontluchten dus, weer wat geleerd!

Ik laat 'm weer lekker afkoelen vanacht en morgen probeer ik 't weer. M'n been doet weer zeer van 't trappen. Maar hij loopt iig weer! :D
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

OK, had toch niks beters te doen vanavond... ik dacht, hij is wel afgekoeld, probeer het nog een keer.

Echter... geen leven in te krijgen. Zelfs aanlopen had maar beperkt effect. Na veel kicken met half tot vol gas springt ie dan eindelijk aan, maar hij valt ook meteen weer uit...

Waar kan dat aan liggen? Vanmiddag kreeg ik 'm relatief eenvoudig aan (nog steeds niet zo makkelijk als hiervoor maar het lukte). Kan het zijn dat na een paar ritjes van een kilometer met slechte koeling ik de nieuwe cilinder alweer gesloopt heb? Of kan het aan de afstelling van de carburateur liggen? Ik zit te draaien aan de stationair en lucht schroeven maar stationair heb je weinig aan (ik start 'm toch met half gas, anders is er al helemaal geen leven mogelijk), en de lucht schroef haalt akelig weinig uit heb ik het idee...

Een ding weet ik zeker, zodra ik m'n A papiertje heb koop ik iets nieuws met fuel injection dat gewoon loopt zonder spierpijn in m'n rechter been te krijgen :P

Maargoed, krijg 'm moeilijk aan, en als ie dan aan gaat, valt ie meteen weer uit. Enig idee? :?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

zou goed kunnen dat je hem gesloopt hebt. Afstelling had gekund als hij het eerder ook niet goed had gedaan. Kan ook zijn dat hij vlase lucht aanzuigt omdat de carb niet goed gemonteerd is moeilijk te beoordelen zo
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Ben vrij zeker dat de carb goed gemonteerd zit. Heb wel aardig aan de carb lopen prutsen in al mijn pogingen om 'm weer aan het lopen te krijgen dus ik weet niet of de afstelling goed is. Echter, ik heb alleen de sproeier ietsje kleiner gemaakt en verder alleen aan de lucht en stationair schroeven gedraaid. Stationairschroef zou niet uit moeten maken (bepaalt alleen de stand van de gas schuif als ik gas volledig dicht doe, toch?), en de luchtschroef heb ik helemaal dicht gedaan en dan anderhalf of twee slagen open. Maakt allebei vrij weinig verschil.

Kan 'm nog een keer los halen en kijken hoe de zuiger er nu uit ziet, voor de zekerheid, maar liever niet.

Zit nu een aluminium pakking in die bij die set zat (tenminste is volgens mij aluminium). Moeten aluminium pakkingen ook vervangen worden als je 'm open schroeft?

EDIT: bougie even gechecked, deze is weer behoorlijk zwart. Kleinere sproeier proberen? Of heeft de sproeier niet zo veel met starten en stationair lopen te maken?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door Narco »

Respect voor je doorzettingsvermogen.

Ik begrijp dat je de boel wel gevuld had met koelvloeistof ?
Dan denk ik niet dat je cilinder van een rit van 1 kilometer oververhit is geraakt.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Alleen zwart of ook nat? Zit er misschien ook een choke op?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Ik heb in totaal vier keer een ritje van ongeveer een kilometer gemaakt met achteraf niet goede koeling. Er zat wel koelvloeistof in, maar deze was niet goed ontlucht bleek later. Er stroomde wat koelvloeistof uit de slang die niet goed vast zat, dit kwam op de cilinderkop terecht en verdampte als een malle (grote wolk verdampt kvs). Kon 'm ook niet aanraken. Aan het einde van de 2e en 4e rit was ie goed oververhit, daar heb ik weinig twijfel over. Nou weet ik alleen niet of dat wel of geen schade heeft aangericht :P

De bougie is zwart en nat, maar to be fair, de bougie heb ik pas de volgende ochtend weer gechecked (toen pas dacht ik er aan). Ik heb zowel met als zonder choke geprobeerd te starten, ook met dichte choke en behoorlijk wat gas. Kan het zijn dat ie gewoon verschrikkelijk hard verzuipt?
Respect voor je doorzettingsvermogen.
Thanks, de aanhouder wint! :D
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Kan natuurlijk dat de bougie vies was geworden na een start poging maar gezien die 4 ritten zou ik toch de boel weer open maken om te controleren
Plaats reactie