Derbi stottert. Probleem met bobine?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
tim641
Derbi fan
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 01:24
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2010

Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door tim641 »

Ik ben recentelijk met mijn Derbi DRD naar de brommerboer geweest voor een grote beurt. Hierbij hebben ze de carburateur schoongemaakt/afgesteld en mijn brommer ontgrenst. (en nog wat andere niet motorblok gerelateerde dingen)

Nu merk ik sinds die beurt dat mijn brommer erg stottert als ik optrek vlak voor de powerband in de 1ste 2e en 3e versnelling. Verder loopt hij als ik hem koud start stationair heel hoog. Na het stotter gedeelte vlak voor de poerband, loopt hij wel weer gewoon goed door en trekt hij prima op.

Ook heb ik soms dat als ik opschakel dat hij pas na ongeveer 1 seconde daadwerkelijk gas geeft. Dus ik doe mijn koppeling in, Schakel op, en geef gas, en dan pas na ongeveer een seconde geeft hij daadwerkelijk gas.
ook als ik in zijn 3 bijvoorbeeld terugschakel naar zijn 2 om in de powerband te komen, om snel op te trekken pakt hij hem niet (sorry voor de vage uitleg, maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden).

Nu dacht ik dat hij te weinig benzine krijgt (stotteren, veel toeren stationair). Maar dat blijkt niet het geval omdat de bougie netjes koffiebruin was en er een sproeier 104 in zit.

Nu ben ik terug gegaan naar de brommerzaak, En daar zeiden ze dat het misschien aan de bobine ligt. Zijn de problemen die ik heb symptonen die wijzen op een kapotte bobine?
En maakt een eventuele nieuwe bobine nog uit welk merk ik koop, of maakt dat niet veel uit? Ik zag dat er Ducati en Leonelli is, en heb geen idee wat voor ontsteking ik heb. Het is gewoon een standaard Derbi DRD uit 2010.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Waarschijnlijk zit er bij jou een Ducati CDI/bobine op (99% zeker). Dat kan het probleem zijn.
Maar eerlijk gezegd denk ik eerder aan een carburateur afstel probleem.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
tim641
Derbi fan
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 01:24
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2010

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door tim641 »

derbi-ftw schreef:Waarschijnlijk zit er bij jou een Ducati CDI/bobine op (99% zeker). Dat kan het probleem zijn.
Maar eerlijk gezegd denk ik eerder aan een carburateur afstel probleem.
Hmm oke. ik ga morgen denk ik ff langs een andere brommerboer om mn Bobine te testen.
tim641
Derbi fan
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 01:24
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2010

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door tim641 »

https://www.youtube.com/watch?v=pXUyCN3L2oA

Dat is ongeveer hetzelfde probleem als wat ik nu heb. Dat kan toch haast niet alleen aan de bobine liggen?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door Narco »

Ik heb precies hetzelfde gehad en ben weken bezig geweest om het goed te krijgen, ook met sproeier 104
Het probleem is dat hij bij lage toeren een iets te rijk mengsel krijgt.
Door heel nauwkeurig af te stellen kan je het wel een heel stuk verminderen, maar misschien niet 100%.

Het heeft met de schuinte van je gasschuif te maken en dit speelt bij wel meer 2 takt motoren.
Voor bijvoorbeeld een Mikuni carburateur kan je gasschuiven met een iets andere schuinte kopen, waardoor bij lagere toeren het mengsel iets minder rijk is, maar voor dit Dellorto carburateurtje niet.

Je zou eventueel nog sproeier 103 kunnen proberen, veel winkels zullen je vertellen dat 103 een niet bestaande maat is, maar hij bestaat wel degelijk. Ook het verzetten van 1 clippositie van de gasnaald kan veel uitmaken en is misschien genoeg om het probleem te verbeteren.
Probeer anders eens de laagste stand van de naald, dus met het clipje in de hoogste stand waardoor de naald zo diep mogelijk zit.

Omdat ik kort geleden precies hetzelfde heb gehad weet ik dat het vrijwel zeker dat het probleem niet de ontsteking is.

Voor sproeier 103 zie hier:

http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... ory_id=111
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
tim641
Derbi fan
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 01:24
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2010

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door tim641 »

Narco schreef:Ik heb precies hetzelfde gehad en ben weken bezig geweest om het goed te krijgen, ook met sproeier 104
Het probleem is dat hij bij lage toeren een iets te rijk mengsel krijgt.
Door heel nauwkeurig af te stellen kan je het wel een heel stuk verminderen, maar misschien niet 100%.

Het heeft met de schuinte van je gasschuif te maken en dit speelt bij wel meer 2 takt motoren.
Voor bijvoorbeeld een Mikuni carburateur kan je gasschuiven met een iets andere schuinte kopen, waardoor bij lagere toeren het mengsel iets minder rijk is, maar voor dit Dellorto carburateurtje niet.

Je zou eventueel nog sproeier 103 kunnen proberen, veel winkels zullen je vertellen dat 103 een niet bestaande maat is, maar hij bestaat wel degelijk. Ook het verzetten van 1 clippositie van de gasnaald kan veel uitmaken en is misschien genoeg om het probleem te verbeteren.

Vrijwel zeker is het probleem niet de ontsteking.
Hmm oke. het gekke is dat hij 2 maanden geleden ook ontgrenst liep, En toen liep hij perfect. Daarna heb ik de brommer laten begrenzen (vanwegen een WOK), en nadat hij is gekeurd heb ik hem dus laten ontgrenzen en laten afstellen door een brommerboer (wat best wel veel geld kostten eigenlijk). Ik denk dat ik gewoon terug ga en het probleem nog een x uitleg. Bedankt voor de uitleg, Scheelt weer een weggegooide bobine die ik voor niks aanschaf :)
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door Narco »

Ik denk dat het voor een brommerboer ook lastig is, omdat ze er de tijd niet voor nemen of hebben.
Je moet de juiste afstelling zien te vinden als je motor goed warm gereden is, en dat is misschien al een probleem voor een brommerboer. Gaat die dan eerst 15 minuten rond rijden ? Ik vraag het mij af.
En steeds die clip op de naald verzetten en uittesten is gewoon rotwerk en tijdrovend.

Ik heb veel ervaring met Bing en Mikuni carburateurs en vind die 17,5 Dellorto maar een moeilijk ding om goed af te stellen.

Op YouTube Derbi filmpjes zie je trouwens zoveel Derbi's die stotteren in de eerste 2 versnellingen, ik kan het soms bijna niet meer aanhoren. Stel hem eens fatsoenlijk af denk ik dan.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
tim641
Derbi fan
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 01:24
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2010

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door tim641 »

Narco schreef:Ik denk dat het voor een brommerboer ook lastig is, omdat ze er de tijd niet voor nemen of hebben.
Je moet de juiste afstelling zien te vinden als je motor goed warm gereden is, en dat is misschien al een probleem voor een brommerboer. Gaat die dan eerst 15 minuten rond rijden ? Ik vraag het mij af.
En steeds die clip op de naald verzetten en uittesten is gewoon rotwerk en tijdrovend.

Ik heb veel ervaring met Bing en Mikuni carburateurs en vind die 17,5 Dellorto maar een moeilijk ding om goed af te stellen.

Op YouTube Derbi filmpjes zie je trouwens zoveel Derbi's die stotteren in de eerste 2 versnellingen, ik kan het soms bijna niet meer aanhoren. Stel hem eens fatsoenlijk af denk ik dan.
Ja ik snap dat het een rotwerkje is, ook voor de brommerboer, maar ik heb er wel gewoon voor betaald dus dan lijkt het me dat ze hem netjes afstellen. Voor mijn WOK toen hij ontgrenst was reed ie perfect dus dat was eigenlijk wat ik verwachtte :/
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Wat is je set-up trouwens? (Als het een Gianelli uitlaat is... ... .......)
Verder lijkt dit gewoon een afstel probleem lijkt mij. Zou gewoon gefixt kunnen worden
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
tim641
Derbi fan
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 01:24
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2010

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door tim641 »

derbi-ftw schreef:Wat is je set-up trouwens? (Als het een Gianelli uitlaat is... ... .......)
Verder lijkt dit gewoon een afstel probleem lijkt mij. Zou gewoon gefixt kunnen worden
Volledig standaard, en ontgrenst. Alleen een gianelli demper. Het is niet net als een gianelli uitlaat dat ie gewoon weinig vermogen heeft onderin, maar het is echt hevig stotteren qua dat ie wen halve seconde gewoon helemaal geen gas geeft
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dat is wel aardig ernstig ja. Normaal gesproken rijd een originele (uitlaat/carburateur/cilinder) vrij fijn moet ik zeggen.
En origineel is vaak ook het makkelijkste om af te stellen. (Als alles klopt :happy: )
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door Narco »

Heb je ook het originele luchtfilter erop ? Dan is sproeier 104 wel groot.
Ik heb 104 met een powerfilter.
Met het originele luchtfilter had ik sproeier 94, maar toen kreeg ik die stotter er in zijn 1e en 2e versnelling echt niet uit.
Toen overgestapt naar een powerfilter en na vele middagen pielen had ik de juiste afstelling gevonden, sproeier 104 met de clip in de hoogste stand waardoor de naald zo diep mogelijk zit.
Dit is met een Giannelli uitlaat trouwens.
En Giannelli schrijf je trouwens met 2 N's heren (A).
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
tim641
Derbi fan
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 01:24
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2010

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door tim641 »

Narco schreef:Heb je ook het originele luchtfilter erop ? Dan is sproeier 104 wel groot.
Ik heb 104 met een powerfilter.
Met het originele luchtfilter had ik sproeier 94, maar toen kreeg ik die stotter er in zijn 1e en 2e versnelling echt niet uit.
Toen overgestapt naar een powerfilter en na vele middagen pielen had ik de juiste afstelling gevonden, sproeier 104 met de clip in de hoogste stand waardoor de naald zo diep mogelijk zit.
Dit is met een Giannelli uitlaat trouwens.
En Giannelli schrijf je trouwens met 2 N's heren (A).

Originele luchtfilter ja. Ik vond sproeier 104 ook al aardig aan de grote kant. Er werd ook verteld dat mijn vorige bougie wit was, wat ik nogsteeds raar vind, aangezien hij toen prima liep.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Andere theorie is dat er ergens (veel) valse lucht is, en dat je daarom zo'n grote sproeier nodig bent :think:
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi stottert. Probleem met bobine?

Ongelezen bericht door Narco »

Ja dat ben ik met derbi-ftw eens.
En als er geen valse lucht is, is sproeier 104 gewoon te groot en je mengsel dus te rijk wat de oorzaak is van jouw motorprobleem.
Als er bij het spruitstuk rubber nergens valse lucht aangezogen wordt, dan zou ik het eens met sproeier 94 proberen.

En ook dat bougiebeeld wit of koffiebruin is alleen goed af te lezen als je motor warm is en je een stuk gereden hebt met de desbetreffende sproeier. Even op en neer in de straat is niet genoeg om een goed beeld te krijgen..
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Plaats reactie