Hallo leden,
Morgen ben ik van plan mijn cilinder te vervangen. Er zit nu een ori 50cc op. Deze is vastgelopen.
Krukas zit niet vast. Heb gecheckt voor speling en dit lijkt er niet op te zitten.
Nu heb ik een Airsal 70cc cilinder met kop gekocht van een vriend van mij.
Hierover heb ik een paar vraagjes:
-Er zit een nippel op de kop schuin achter de koelslang, waar is deze van?
- Moet ik nog rekening houden met de afstand tussen de zuiger en de cilinderwand? Ik zie videos hierover maar ik twijfel of ik dit ook moet doen, het is een zuiger van Airsal zelf voor 70cc, cilinder is niet gehoond, of mis ik hier iets?
- Ook wou ik vragen of ik nog iets qua afstelling moet veranderen, ja een grotere sproeier, maar afgezien van dat? TWV bijvoorbeeld ook nog aanpassen?
Setup zal zijn:
Airsal 70cc
Yasuni Cross ML (Ja is meer voor 50cc maar voor nu zal het even zo moeten.)
13/53 tandwielverhouding
17,5mm carb met sproeier 88 (Voor het afstellen)
En na mijn weten is voor de rest alles standaard, maar wel ontgrenst.
Ook wou ik weten hoe hard dit ongeveer zal lopen, wanneer het goed afgesteld is!
Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid geven!
Mocht dit topic op de verkeerde plek staan, verplaats deze dan, en laat mij dit even weten!
Groetjessss
Vraagjes over de Airsal 70cc NT
-
- Banden plakker
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 11:29
- Vervoersmiddel: Derbi Senda XRace 2007
- Narco
- Tuner
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
- Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012
Re: Vraagjes over de Airsal 70cc NT
Die nippel is voor de carburateur verwarming.
Als je hem niet aansluit op de carburateur, moet je hem wel dicht maken anders spuit er koelvloeistof uit.
En over de zuiger.
Horen de cilinder en zuiger niet bij elkaar ?
Zijn de zuiger en cilinder niet op elkaar ingelopen ?
Je kan in ieder geval niet zomaar iedere 70cc Airsal zuiger monteren, want er zijn ook overmaatse zuigers in de handel.
Je moet rekening houding met de juiste passing, ongeveer 0,04 mm, maar daar heb je wel een micrometer voor nodig enz.
Topsnelheid durf ik ik je niet te zeggen ... met 13/53 misschien 90kmh ?
Als je hem niet aansluit op de carburateur, moet je hem wel dicht maken anders spuit er koelvloeistof uit.
En over de zuiger.
Horen de cilinder en zuiger niet bij elkaar ?
Zijn de zuiger en cilinder niet op elkaar ingelopen ?
Je kan in ieder geval niet zomaar iedere 70cc Airsal zuiger monteren, want er zijn ook overmaatse zuigers in de handel.
Je moet rekening houding met de juiste passing, ongeveer 0,04 mm, maar daar heb je wel een micrometer voor nodig enz.
Topsnelheid durf ik ik je niet te zeggen ... met 13/53 misschien 90kmh ?
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
-
- Banden plakker
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 11:29
- Vervoersmiddel: Derbi Senda XRace 2007
Re: Vraagjes over de Airsal 70cc NT
Zuiger en cilinder zaten bij elkaar en zijn op elkaar afgestemd, zuiger is 1000km oud. Neem dan aan dat ik niks hoef te meten?Narco schreef:Die nippel is voor de carburateur verwarming.
Als je hem niet aansluit op de carburateur, moet je hem wel dicht maken anders spuit er koelvloeistof uit.
En over de zuiger.
Horen de cilinder en zuiger niet bij elkaar ?
Zijn de zuiger en cilinder niet op elkaar ingelopen ?
Je kan in ieder geval niet zomaar iedere 70cc Airsal zuiger monteren, want er zijn ook overmaatse zuigers in de handel.
Je moet rekening houding met de juiste passing, ongeveer 0,04 mm, maar daar heb je wel een micrometer voor nodig enz.
Topsnelheid durf ik ik je niet te zeggen ... met 13/53 misschien 90kmh ?
- Narco
- Tuner
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
- Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012
Re: Vraagjes over de Airsal 70cc NT
Nee, dan hoef je niets te meten.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
-
- Banden plakker
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 15 okt 2017, 11:29
- Vervoersmiddel: Derbi Senda XRace 2007
Re: Vraagjes over de Airsal 70cc NT
Nu wil ik de oude cilinder demonteren..
De kop zit vast met 5 bouten. 4 van de vijf willen er uit. De laatste niet.
De laatste bout is degene boven de uitlaatpoort. Hier kom je met een rateldop niet tussen en met een steeksleutel ook niet, althans, ik niet, want de kop van deze bout was al half dol. Nu heb ik deze in gezaagd om een groef te maken voor een platkop. Muur. Vast. Ik krijg m met de hand niet los, en heb niet bepaald een breed gereedsschap aarsenaal. Als ik nog meer kracht zet met mn hand breek ik mn pols.
https://imgur.com/gallery/ZmN13
https://imgur.com/gallery/ifyS8
Tips iemand?
De kop zit vast met 5 bouten. 4 van de vijf willen er uit. De laatste niet.
De laatste bout is degene boven de uitlaatpoort. Hier kom je met een rateldop niet tussen en met een steeksleutel ook niet, althans, ik niet, want de kop van deze bout was al half dol. Nu heb ik deze in gezaagd om een groef te maken voor een platkop. Muur. Vast. Ik krijg m met de hand niet los, en heb niet bepaald een breed gereedsschap aarsenaal. Als ik nog meer kracht zet met mn hand breek ik mn pols.
https://imgur.com/gallery/ZmN13
https://imgur.com/gallery/ifyS8
Tips iemand?
- Narco
- Tuner
- Berichten: 442
- Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
- Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012
Re: Vraagjes over de Airsal 70cc NT
Op de foto's ziet het eruit alsof dit wel vrij makkelijk los moet komen.
Bijvoorbeeld met een slagschroevendraaier.
Daarop geef je een klap met een hamer wat wordt omgezet in een draai beweging.
Iedere gereedschapsboer verkoopt die, zoals de Gamma, Toolstation, enzovoorts.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... lsrc=aw.ds
Je kan die kopen en na de klus weer verkopen op Marktplaats, dan hoeft het je niet de volle € 15 te kosten.
Wat ook zou kunnen is een schroevendraaier waarop je op het handvat een ratel kan zetten, ik heb zulke en daarmee kan je ook onnoemelijk veel kracht zetten.
Verder heb je ook nog een 'linkse taps', speciaal gereedschap om afgebroken of deels afgebroken bouten los te draaien, ook overal te koop zoals Gamma, Toolstation, enzovoorts.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B401074
Keuze genoeg dus.
Bijvoorbeeld met een slagschroevendraaier.
Daarop geef je een klap met een hamer wat wordt omgezet in een draai beweging.
Iedere gereedschapsboer verkoopt die, zoals de Gamma, Toolstation, enzovoorts.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... lsrc=aw.ds
Je kan die kopen en na de klus weer verkopen op Marktplaats, dan hoeft het je niet de volle € 15 te kosten.
Wat ook zou kunnen is een schroevendraaier waarop je op het handvat een ratel kan zetten, ik heb zulke en daarmee kan je ook onnoemelijk veel kracht zetten.
Verder heb je ook nog een 'linkse taps', speciaal gereedschap om afgebroken of deels afgebroken bouten los te draaien, ook overal te koop zoals Gamma, Toolstation, enzovoorts.
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B401074
Keuze genoeg dus.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!