Frame + blok spuiten

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Ik ben van plan om van de zomer mn Senda R extreme 2007 E2 onder handen te nemen. Ik heb me laten informeren dat ik als ik voor de kale metaalstukken een epoxy primer gebruik. en daarna ga spuiten met dupli color spuitbussen en het geheel afmaak met meerdere lagen blanke lak dat ik dan zelf ook een goed resultaat moet kunnen boeken. Mij spreekt dit ook aan omdat ik er van houdt om alles zelf te doen ipv uitbesteden.

Wat is jullie ervaring met uitgebreidt spuiten met primer en blanke lak als toplaag? Is dit naar prijs/kwaliteit verhouding net zo goed als van een spuiter? wat zou een spuiter ongeveer kosten vanaf een kaal frame + blok? En hoe zit dit met mn kappen? als ik die zelf zou spuiten zou ik waarschijnlijk verschillende kleuren doen en dan geen stickers(ongeveer zelfde effect maken maar ik houdt niet zo van stickeren+letters) bij een spuiter zou het waarschijnlijk 1 kleur worden.

ik gok zelf dat een spuiter voor alles ongeveer 400-450 euro zou rekenen en dat ik zelf aan materiaal ongeveer 200 euro kwijt zou zijn. Heb ik nu een beetje goed beeld van alles? Wat zijn jullie ervaringen?

ik ben trouwens wel van plan om een tijdelijke spuit cabine te maken met lakens en hangers aan het plafond. Dit moet namelijk in onze garage goed mogelijk zijn want we hebben een laag houte plafond en genoeg ruimte
Gebruikersavatar
Xenophobe
Derbi fan
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi Sm 2003
Locatie: Gent

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door Xenophobe »

'joopkarelspank', ik zou toch eens kijken voor je kader te laten poederlakken, dan heb je een lange tijd geen roest problemen.
Overig is een goeie laag primer wel belangrijk, en genoeg aantal lagen blanke lak.

Je kan ook eens prijsvragen bij een bedrijf of dergelijke.
Offert is vrijblijvend hé ;)
Waar een weg is, is een Derbi en waar een Derbi is, ben IK!
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Wat kan ik eigenlijk allemaal laten poedercoaten? een blok assemblage kan denk ik niet gecoat worden omdat het dan 'binnen komt'? en de kleinere onderdelen zoals de standaard, remklauwen stuur enzovoorts? en wat kost coaten eigenlijk(hangt natuurlijk van veel dingen af maar een voorbeeld zou fijn zijn)

is een Senda frame eigenlijk origineel gelakt of gecoat? aangezien er bij de lasnaden roest ontstaat en het dus niet zo goed gedaan was :P

Ik heb wel vaker naar topics over coaten e.d. gezocht en al heel snel wordt uitbesteden aanbevolen. En de mensen die zelf spuiten doen dit vaak zonder advies te vragen en die zie je wel eens als beun brommer in gallerijen langskomen. Alleen ik krijg het idee dat deze vaak ook gespoten zijn zonder te demonteren en gewoon op een mooie zondagmiddag een keer.

Ik ben zelf dus wel bereidt om er geld en tijd in te steken en dan vraag ik me af of het dus wel netjes kan als je je voorbereidt(onze fietsenmaker bekende ook iets van dat hij genoeg blokjes zelf heeft gespoten)
Bart
Pro tuner
Berichten: 632
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:10
Vervoersmiddel: LTD 08 + vievacitie
Locatie: Weelde, Bels

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door Bart »

had ergens eens gelezen dat: frame, kroonplaten, standaard, remklauwen en achterbrug zwart coaten een 150-160 euro kostte.
Maar dan heb je natuurlijk wel een super netjes resultaat wat je met een spuitbus niet kan evenaren.
chrizztian93 schreef:Je kan ook je originele sproeier zelf opboren of laten tunen.
Gebruikersavatar
kcracy
Pro tuner
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 09:34
Locatie: onder de rook van emmen

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door kcracy »

Persoonlijk vindt ik de lakkwaliteit en het zinkwerk van een derbi slecht het zal wel voor het zonnige zuiden bedacht zijn en niet voor onze hollandse winters.
Vooral het frame bij de lasnaden en in hoekjes waar bijna geen verf zit roest het zeer snel als je er het niet bij houdt.
Als je je frame wilt spuiten zou ik hem eerst laten stralen want schuren is een hele klus en dan nog wordt denk ik de kwalitijt van het lakwerk niet super met een spuitbus.
een spuiter die ook alles nog moet schuren en spuiten gaat goed geld kosten als ze het al willen doen dit zijn geen klussen waar ze om zitten te springen of je moet al een bekende hebben die dit voor je wil doen.
ik denk de beste optie is coaten ik heb het pas laten doen kijk maar op mijn topic kimberly,s senda in de gallery ik heb het frame,achterbrug,kroonstukken,naven voor en achter ,stuurklemmen,stander, allerlij beugels en alle speednuts laten coaten ik heb dit via een collega laten doen dus het heeft mij heel weinig gekost maar het zou normaal 130€ gekost hebben dus dat is goedkoper dan zelf met spuitbussen heen en weer te gaan en het resultaat is een superstrakke laklaag en zeer sterk. :mrgreen:
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Nou dat frame ziet er dus echt perfect uit nu haha :P maar heb je die ook bij die zelfde spuiter laten zandstralen dan? wat zou dat kosten? Dan is waarschijnlijk het complete blok het enige wat niet gepoedercoat kan worden? of kan dit wel als je eerst de verf afbijt en daarna alle gaten dichtstopt?
Gebruikersavatar
kcracy
Pro tuner
Berichten: 694
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 09:34
Locatie: onder de rook van emmen

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door kcracy »

Ja normaal stralen de coatbedrijven ook ze hebben meestal alles in huis om dit te doen en voor 130€ normaal was alles klaar stralen en coaten.
Ik heb de speednuts(die platte schroeven waarmee je alles aan je frame draait)ook laten coaten dit om een mooi geheel te krijgen alles in kleur normaal deden ze dat niet om dat teveel werk was al die kleine dingen.
blok coaten zou in principe kunnen maar je zal alles wel heel goed moeten afdichten misschien is spuiten een betere optie je kunt tegenwoordig ook spuitbussen krijgen met 2k lak erin kijk maar eens op alex senda.s topic die heeft ook alles met spuitbus gedaan met een strak resultaat :mrgreen: :mrgreen:
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Maar hoe gaat dat dan als je beschadigingetjes in je frame hebt zoals krassen vd ketting die er een keer afgelopen is en slijtage van een tandwielbout in mn achterbrug? Aangezien volplamuren niet gaat XD moet ik het dan van te voren dicht laten lassen en gelijk slijpen? (Laten doen)
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Nog even mn eigen topic opgraven,

Als ik mn blok zou willen poedercoaten zonder hem uit elkaar te halen kan ik dan ook gewoon de cilinder/ spruitstuk eraf halen en n aluminium plaatje op de gaten bouten? Of kan ik de cilinder dan beter met het blok meecoaten? Of moet ik het blok maar gewoon spuiten?
Gebruikersavatar
sii3m3nVdB
Pro tuner
Berichten: 905
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 16:14
Vervoersmiddel: -KTM EXC-R 530 supermoto http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=8319
- Yamaha YZ 250
Locatie: Belgie

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door sii3m3nVdB »

heb mijn kader + kroonplaten laten poedercoaten
en koste me 105 euro
dus valt nog goed mee vind ik
en was ook heel goed gedaan en blij van resultaat
ondertussen al ongeluk gehad , en is men frame gedeukt en heeft het hard over de grons geschoven
maar de poedercoat zit er nog steeds goed op ,
alleen paar plekken waar het echt de grons geraakt heeft dat het er wat afgeschuurd is
Afbeelding
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

Dat is wel positief dan! hoe heb je het eigenlijk moetten voorbereiden? met je kader bedoel je frame neem ik aan? heb je de achterbrug nog los moetten halen ervoor? dingen als assen af moetten plakken/dichtstoppen? of deden ze het daar? wat voor voorwerk heb je? alleen stickers eraf halen denk ik? de rest is stralen of niet?

Wat heb je nog moetten doen met slijtage op het frame? bijvoorbeeldeen ketting die een keer een stukje weggeslepen heeft?
Gebruikersavatar
sii3m3nVdB
Pro tuner
Berichten: 905
Lid geworden op: zo 07 nov 2010, 16:14
Vervoersmiddel: -KTM EXC-R 530 supermoto http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=8319
- Yamaha YZ 250
Locatie: Belgie

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door sii3m3nVdB »

JoopKarelSpank schreef:Dat is wel positief dan! hoe heb je het eigenlijk moetten voorbereiden? met je kader bedoel je frame neem ik aan? heb je de achterbrug nog los moetten halen ervoor? dingen als assen af moetten plakken/dichtstoppen? of deden ze het daar? wat voor voorwerk heb je? alleen stickers eraf halen denk ik? de rest is stralen of niet?

Wat heb je nog moetten doen met slijtage op het frame? bijvoorbeeldeen ketting die een keer een stukje weggeslepen heeft?

stralen ze idd eerst ,
je moet gewoon overaal waar draad in zit een schroef in draaien
en je moet je achetrbrug wel los doen enzo
en best ga je gewoon best naar een coating bedrijf in je buurt en vraag je daar hoe zij het doen
Afbeelding
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Frame + blok spuiten

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik ben net terug gebeld door 1 van de poedercoat bedrijven die ik een email had gestuurd, ze hanteren standaardprijzen:

frame 125
achterbrug 25
wiel(gespaakt) 45/stuk

kleine spullen(kroonplaat, standaard, stuur) 50 euro

nou vind ik dit vrij veel(alhoewel ik de kleine spullen misschien achterwege laat en wielen niet zeker weet)

maar hij vertelde me ook dat ze een 2 lagen systeem hanteren, dus primer - lak. Zou het misschien kunnen dat de goedkopere poedercoaters waar je op fora veel over leest maar 1 laag doen? scheelt natuurlijk veel tijd en materiaal :P

zouden jullie mijn 17-18k oude velgen trouwens zo meegeven aan een poedercoater? ik bedoel dat de spaken zelf de moeite waard nog zijn en nog niet aan hun einde? die poedercoater had het ook over dat de verf er misschien af zou springen bij belastingen(omdat spaken natuurlijk flexibel zijn) iemand ervaringen?
Plaats reactie