Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
TBPS72
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 21:32
Vervoersmiddel: aprilia sx 50

Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door TBPS72 »

Mijn brommer
Ik heb sinds 2 weken een nieuwe Aprilia SX 50 gekocht bij de dealer (zelfde als Derbi Senda Xtreme toch, of maak ik mensen nu boos). hij heeft nu 1000+ km gereden. Hij is nog helemaal standaard de dealer en ik hebben nog niks aangepast. hij loopt nu 55 max maar meestal rond de 50 op de teller. (mochten foto's nodig zijn kan ik het toevoegen)
De reden waarom ik hem nieuw heb gekocht, ik weet wat ermee gebeurd is, en ik kan hem goed onderhouden althans dat is het plan natuurlijk ;) en geen onverwacht onderhoud inprenciepe

Ontgrenzen
Ik zou mijn brommer graag willen ontgrenzen maar heb wel een paar eisen, mits het mogelijk is natuurlijk:
- Rond de 70 km/u
- Makkelijk terug begrenzen wanneer ik een WOK status heb.
- Als er een mogelijkheid is om een paar km/u winst te krijgen en weer makkelijk zorgen dat die weer begrenst loopt laat het me weten!

Mijn bezittingen
- Standaard gereedschap (gereedschapskist). Mocht ik nieuw gereedschap nodig hebben, wat moet ik aanschaffen?
- Heb ook geen tot weinig kennis nog.

Andere topics
Ik heb al een paar andere topics gelezen over de Aprilia SX 50 en de Derbi Senda Xtreme volgens mij zijn ze allebei precies hetzelfde toch? Maar daarin staat ook vermeld hoe je kan ontgrenzen maar nog niet specefiek waar ik naar zoek. Vandaar een nieuw topic.

Ook heb ik vaker gehoord over een "ontgrensde cdi" ik vroeg me af als ik alleen een nieuwe cdi aanschaf, of ik dan een hogere top krijg. En of dat niet slecht is voor mijn brommer als ik voor de rest alles begrensing erin laat zitten, en hoeveel km winst ongeveer?

Bonus vraag
Als je een ongeluk maakt wanneer je brommer is opgevoerd kijkt de verzekering snel naar of je brommer te hard gaat o.i.d??

Bedankt alvast voor het meedenken! :thumbup:
Laatst gewijzigd door TBPS72 op di 22 sep 2020, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door 42 »

Derbi en Aprilia zijn in principe hetzelfde idd op het uiterlijk na..waarbij Aprilia duidelijk de winnaar is.. :wave: :lol:

Als je alleen een ontgrensde cdi neemt zul je denk ik de 70 niet halen, eerder een kleine 60 denk ik.
Je zult ook iets met de prop moeten doen in de uitlaat.
Als je em snel weer terug wilt kunnen begrenzen is een andere onbegrensde uitlaat het handigst, heb je een wok te pakken dan gooi je de ori weer terug er op.
Anders kun je de prop uit de ori uitlaat halen en bij een wok er weer een prop in doen en de begrensde cdi terug.
Je hebt ook nog een begrenzerplaatje in je carb als het goed is maar die zou ik laten zitten anders ga je al snel harder dan 70.

Qua gereedschap zul je wat sleutels nodig hebben, misschien ook inbus..weet ik niet precies bij de jouwe en een boor of dremel denk ik om de prop te verwijderen.

Geen ervaring met verzekering maar ik ga er van uit dat ze onder elke cent schade uit willen komen dus ik zou er op rekenen dat er wel wat onderzoek zal zijn ja, zeker bij grote schade en sowieso als dan je brommer meegenomen wordt.
Is het een klein ongeluk waarbij je alles zelf ter plaatse afhandelt dan zou ik niet weten hoe ze het gaan checken.
TBPS72
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 21:32
Vervoersmiddel: aprilia sx 50

Re: Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door TBPS72 »

Bedankt voor je snelle reactie! :D

over die prop. ik kom niet bij het uiteinde van mijn uitlaat. of juist het begin het is hoe je het bekijkt. Er zitten allemaal dingen voor waardoor ik met een inbussleutel er amper bij kom. Ik stuur nog wel een foto vanmiddag ;) En weetje toevallig waar die prop precies zit, als ik thuis ben na werk stuur ik wel even een foto.

Naast dat is het mogelijk een prop er weer in te krijgen zonder te lassen?

En welke uitlaat raad je me aan, las net ook een artikel over de leovince x fight en klopt het dat daar ook begrenzing in zit en je dan 60-70 loopt en dan zou je ooit nog die begrenzing eruit kunnen halen?

En mocht ik hem ontgrenzen bijv door prop eruit of een nieuwe uitlaat. Moet ik dan alleen een nieuwe sproeier of ook andere dingen kopen/veranderen?

Alvast bedankt voor je antwoord :)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door 42 »

Ik ben niet helemaal bekend met de nieuwe modellen maar normaal gesproken zit de prop meteen aan het begin van de uitlaat waar hij op de cilinder zit.

Je kunt zo'n nieuwe prop er in doen zonder te lassen, zijn conisch, wel is het aan te raden.

Uitlaat durf ik weinig over te zeggen, ik las altijd dat normaal gesproken de ori uitlaat het meeste koppel onderin heeft maar zag idd pas op een ander topic dat de Leo wat winst zou geven t.o.v. ori..dus ik weet t niet, lol.
De top van een Leo ligt iig iets hoger dan de ori dus misschien doet ie met prop idd 60-70.

Je zal idd een iets grotere sproeier moeten waarschijnlijk.
TBPS72
Banden plakker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 21:32
Vervoersmiddel: aprilia sx 50

Re: Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door TBPS72 »

Ja zou het helpen als ik vanmiddag nog een foto stuur van m'n brommer hoe het eruit ziet kwa uitlaat en die euro 4 zooi :P

En met "wel is het aan te raden" de prop erin te lassen? of?

Nog even ter bevestiging, dus het beste voor mijn wensen is:
- een nieuwe uitlaat zodat mocht ik een wok krijgen die ori er weer op kan doen.
- of de prop eruit te halen.

beide gevallen alleen nieuwe sproeier voor de rest kan ik alles zo laten?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3643
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door 42 »

Foto's zijn altijd welkom, leerzaam enzo ;)

Prop er in lassen ja.
Maar als het alleen even voor de keuring is dan zou ik em los houden zitten zelf..zolang ze je uitlaat er niet af halen maakt t niet uit.

Grotere sproeier en onbegrensde cdi.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Het makkelijkste is wel om de originele delen te bewaren (dus bijvoorbeeld de originele uitlaat met prop e.d erin).
Zodat je deze zonder problemen weer kan monteren, wanneer het nodig is.

Inderdaad belangrijkste is de onbegrensde cdi en iets wat groter hoofdsproeier. (Er zijn losse onbegrensde spruitstukken te koop, of een Leovince uitlaat).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Gijs2k02
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 16:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Nieuwe Aprilia SX 50 euro 4 ontgrenzen.

Ongelezen bericht door Gijs2k02 »

En stel dat je de originele uitlaat wil behouden kan je er ook nog een externe onbegrensde voorbocht vervangen voor de begrensde. Deze zijn ook te koop bij diverse online winkels (ongeveer 30,-) hierdoor hoef je zelf niks meer te vernauwen, boren en lassen, en kan je hem er zo weer opzetten indien nodig. En wat verzekering betreft, bij een ongeluk worden snelheden gemeten waarmee het gebeurt is (dit kunnen ze zeer nauwlettend testen) dus als je gewoon normaal rijdt op drukke gebieden zal je nergens last van hebben.
Plaats reactie