Toon ongelezen berichten

uitleg over Derbi's

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.

uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor barkie » wo 05 mei 2021, 12:29

hey ik ben nieuw hier en ben van plan een Derbi te kopen.
Ik wil graag een Derbi kopen maar heb zelf nog geen idee waar ik op moet letten bij de aankoop van een Derbi, Ik zou dus graag willen weten wat de kwaaltjes zijn van Derbi's en hoe ik daar achter kan komen.
Ook ben ik zeer benieuwd of er verschillende types zijn in de motorblokken en wat het verschil daar dan in zou zijn.
hoop dat jullie mij hier in kunnen helpen.
barkie
Banden plakker
 
Berichten: 6
Geregistreerd: wo 05 mei 2021, 12:20
Vervoersmiddel: op t moment een simson spatz maar wil een derbi heb er alleen geen verstand van

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor Brommert_01 » wo 05 mei 2021, 14:41

Hallo Barkie, hangt er ook vanaf wat je zoekt. Er zijn Derbi's met blokken met startmotor, zonder startmotor. Oude type blokken, nieuwe type blokken. Blokken met balansas en zonder balansas. Het is meer afhankelijk van de bedragen waarvoor je kijkt. Op basis daarvan weet je in weke categorie je moet kijken en wat de gebreken van die bouwjaren en ouderdommen. Ook hangt het af wat je zoekt, 50cc die 50km/h loopt of 80. Of een 70/80cc die harder loopt.
Brommert_01
Tuner
 
Berichten: 493
Geregistreerd: do 14 maart 2019, 19:36
Woonplaats: Emst
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 , Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor barkie » wo 05 mei 2021, 20:32

ik zit er aan te denken om een 80cc met korte vertanding en noppenbanden te maken zodat ik ook een beetje in t zand kan spelen.
het blok die ik zoek is een blok met kickstart.
maar ik weet niet wat t verschil is tussen het oude en nieuwe type blok ik wil gewoon zo robuust mogelijke Derbi bouwen dus moet weten welk blok er goed voor is.
en wat is een balansas? ben ik niet bekent mee is dat aan te raden voor wat ik wil?
ik wil een brommer kopen van rond de 1000 euro.
barkie
Banden plakker
 
Berichten: 6
Geregistreerd: wo 05 mei 2021, 12:20
Vervoersmiddel: op t moment een simson spatz maar wil een derbi heb er alleen geen verstand van

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor 42 » wo 05 mei 2021, 20:40

Als je er echt mee wilt gaan crossen en een dikke 80 op wil zetten dan weet ik niet of je het met een 1000 gaat redden.
Je zal dan een wat oudere brommer krijgen met de nodige kilometers er op, voor je dan een snelle 80 er op kan gooien die toeren gaat beuken moet je eigenlijk nieuwe krukas en (bak)lagers voor t goeie.
Of je moet naast die 1000 nog over hebben voor revisie.

Bij nieuw blok gaat de kvs door een deel van het motorblok en er was nog iets dacht ik maar kan er niet opkomen.
En ik dacht dat een blok met kickstart geen balansas heeft..maar kan het fout hebben, dan horen we dat vast.
Avatar gebruiker
42
Pro tuner
 
Berichten: 1656
Geregistreerd: zo 20 okt 2019, 00:14
Woonplaats: Oost-Souburg
Vervoersmiddel: Aprilia RS4 50
Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor barkie » wo 05 mei 2021, 20:51

nouja ik wil er niet alleen mee crossen ik wil hem gewoon voor dagelijks gebruik maar wel een beetje kunnen spelen in t zand als ik zou willen.
naast de 1000 euro zou ik genoeg geld over houden voor een eventuele revisie dus vandaar.
maar als ik in de oudere brommers uit kom dan heb ik ook het oude type blok?
is dat aan te raden wil gewoon een heel robuust blok bouwen namelijk.
en wat is KVS?
barkie
Banden plakker
 
Berichten: 6
Geregistreerd: wo 05 mei 2021, 12:20
Vervoersmiddel: op t moment een simson spatz maar wil een derbi heb er alleen geen verstand van

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor 42 » wo 05 mei 2021, 23:45

Heb je al eens gezocht op bijv. marktplaats ?
Ik zie er zo snel geen onder de 12-1300.

Kvs = koelvloeistof.
Avatar gebruiker
42
Pro tuner
 
Berichten: 1656
Geregistreerd: zo 20 okt 2019, 00:14
Woonplaats: Oost-Souburg
Vervoersmiddel: Aprilia RS4 50
Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor Brommert_01 » do 06 mei 2021, 06:38

Mocht je een robuuste 80cc hebben moet je eerder denken vanaf 14000/1500. De cilinder en onderlen bij een goede 80cc zijn eenmaalr duur. Een cilinder 200/300. Een 80cc cross uitlaat 300 en dan een blokrevisie 80 als je het zelf doet. Ik ben zelf nu ook weer een sx80 aan het bouwen, dat is een dure grap.
Brommert_01
Tuner
 
Berichten: 493
Geregistreerd: do 14 maart 2019, 19:36
Woonplaats: Emst
Vervoersmiddel: Aprilia SX50 , Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor barkie » do 06 mei 2021, 08:33

maar de 1400/1500 euro dat is met blok revisie de 80cc cil crosspijp etc.
want als ik een derbi koop van 1000 euro heb ik nog veel geld over en kan ik nog wat extra dingen doen zoals 80cc crosspijp andere bandjes revisie van t blok nieuwe lager overal in etc.
ik wil m helemaal opnieuw opbouwen tot ik het naar mijn zin heb zeg maar vandaar dat het mij niet heel erg veel uit maakt wat de kilometerstand etc. is want ik zou hem toch van de grond gaan opbouwen.
heb ik al een keer eerder gedaan maar nog nooit met een derbi vandaar dat ik nieuwschierig ben wat verstandig is
barkie
Banden plakker
 
Berichten: 6
Geregistreerd: wo 05 mei 2021, 12:20
Vervoersmiddel: op t moment een simson spatz maar wil een derbi heb er alleen geen verstand van

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor barkie » do 06 mei 2021, 08:34

ja ik heb al wel eens gekeken op marktplaats en heb er al wel een aantal kunnen vinden die ook nog wel aardig netjes waren
barkie
Banden plakker
 
Berichten: 6
Geregistreerd: wo 05 mei 2021, 12:20
Vervoersmiddel: op t moment een simson spatz maar wil een derbi heb er alleen geen verstand van

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » do 06 mei 2021, 08:52

Ik zou eerst gaan denken wat ik precies (uiteindelijk) wil. Wil je straks een 80cc Derbi hebben staan of wil je een 50cc standaard dingetje hebben staan.

Dan kun je even kijken wat je wil gaan kopen. Je kunt ook eerst een Derbi van 1100 of 1150 kopen, hier wat ervaring mee op doen en dan kun je alsnog kijken welke kant je verder op wil.

OT is tot 2006. NT is vanaf 2006 (tot 2021). Voor het NT Derbi motorblok zijn wel wat meer onderdelen voor te koop.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6859
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor 42 » do 06 mei 2021, 09:07

Als je hem zelf gaat opbouwen zul je idd wel wat kunnen vinden rond de 1000, er staan er een paar in onderdelen te koop voor minder.

Ik zou zelf het liefste voor een NT ( nieuw ) blok gaan, D50B0, vanwege de kvs maar qua robuustheid maakt het niet heel veel uit geloof ik.
En wat Derbi ftw zegt : er zijn meer spullen te koop voor het nieuwe blok.
Kwaaltjes van Derbi zou ik zo gauw niet weten eigenlijk, kilometerteller wil nog wel eens problemen geven, wiellagers en nog wat dingen maar dat geldt voor andere merken vaak ook.
Avatar gebruiker
42
Pro tuner
 
Berichten: 1656
Geregistreerd: zo 20 okt 2019, 00:14
Woonplaats: Oost-Souburg
Vervoersmiddel: Aprilia RS4 50
Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459

Re: uitleg over Derbi's

Ongelezen berichtdoor barkie » do 06 mei 2021, 14:06

oo oke dan weet ik nu wel een beetje wat ik ga doen denk ik als ik nog meer vragen heb zal ik ze er in zetten
barkie
Banden plakker
 
Berichten: 6
Geregistreerd: wo 05 mei 2021, 12:20
Vervoersmiddel: op t moment een simson spatz maar wil een derbi heb er alleen geen verstand van


Keer terug naar Beginners forum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten