Koppeling te strak
Koppeling te strak
Vanmiddag heb ik de koppelingsplaten en veertjes van mijn Derbi Senda1997 (dus OT) vervangen. Ik heb hierbij de dmp 5 plaats koppelingsplaten gebruikt met Malossi veertjes. Wat mij hierbij opviel is dat ik de veertjes heel ver kon indraaien, ik kon ze hierbij ook niet echt strak aandraaien, ze liepen echt tegen een soort aanslag aan waarbij de schroeven niet verder konden. Dit vond ik vreemd omdat op de meeste filmpjes zie je mensen ze net zo strak aandraaien tot ze niet meer kunnen, bij mij was dit niet mogelijk. Ik heb hierna toch maar alles weer dichtgemaakt en ik krijg nu met de koppelingshendel de koppeling nauwelijks meer ingedrukt (omdat hij zo strak gaat). Heeft iemand hier ervaring mee? Passen de dmp platen niet in een OT o.i.d.? ik kan er nergens iets over vinden helaas.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 FS
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Koppeling te strak
Misschien zit je deksel niet goed, kan maar op 1 manier.
Re: Koppeling te strak
Deksel die vast zit met de koppelingsveerbouten? Daar heb ik op gelet en die zit goed, mijn vermoeden is nu dat die 5 plaats koppeling gewoon niet past op mijn blok. De vorige eigenaar lijkt ook de dmp platen gebruikt te hebben, maar heeft er 4 gebruikt i.p.v. 5.
Re: Koppeling te strak
Is het zo dat je de koppelingsveerbouten echt aandraait tot een soort van aanslag (dus bout kan niet verder)? Of draai je totdat de veren niet meer strakker kunnen? Bij mij lijkt het eerste te gebeuren, maar ik dacht dat het tweede eigenlijk hoort. Kan iemand dit bevestigen?
Re: Koppeling te strak
Kan je eventueel wat foto's posten van het eea nu in mekaar steekt? Dat maakt het gemakkelijker om te helpen.
Re: Koppeling te strak
Ik heb ondertussen nog wat onderzoek gedaan, maar ik ben er vrij zeker van dat de vorige eigenaar eenzelfde dmp 5 plaats setje heeft besteld en er maar 4 heeft gemonteerd. Dit omdat ik beide setjes heb opgemeten en de dikte van de fricite- en tussenplaten nagenoeg gelijk waren. Ook ziet het patroon van het frictiemateriaal er precies hetzelfde uit.
Re: Koppeling te strak
Hieronder een aantal foto's hoe het nu in elkaar steekt:
https://ibb.co/qkYsLWb
https://ibb.co/J7VnpfM
https://ibb.co/Ct0dckQ
https://ibb.co/QnmPm3F
https://ibb.co/8K7CpRC
https://ibb.co/r5dPKcV
https://ibb.co/h2S8v6Z
Er staat in het plaatje om hoeveel platen het gaat.
https://ibb.co/qkYsLWb
https://ibb.co/J7VnpfM
https://ibb.co/Ct0dckQ
https://ibb.co/QnmPm3F
https://ibb.co/8K7CpRC
https://ibb.co/r5dPKcV
https://ibb.co/h2S8v6Z
Er staat in het plaatje om hoeveel platen het gaat.
Re: Koppeling te strak
Zo op het 1e zicht niet echt iets raars te zien (volgens mij maar kan me vergissen). Nu is de vraag: Waarom heb je eigenlijk nieuwe koppelingsplaatjes gestoken? Was er sowieso wat mis met de koppeling of was het gewoon uit zekerheid?
Re: Koppeling te strak
De koppeling slipte door in hogere toeren, er zit ook een 70 of 80cc Airsal op (vanaf buiten niet te zien welke) i.c.m. een 21mm polini en Yasuni uitlaat. Vandaar dat ik ben gegaan voor de 5 plaats dmp met malossi veren, op het forum zie ik daar veel positieve reacties over. Vandaar mijn keuze.
Re: Koppeling te strak
Maar is het zo dat je de veren van de koppeling aandraait tot dat ze een soort aanslag bereiken (dus bout kan fysiek niet verder) of totdat de veer zo strak gaat dat je niet verder kan draaien? Als ik dit weet kan ik al wat uitsluiten. Mijn vermoeden is op dit moment dat een 5 plaats koppeling gewoon te dik is voor mijn koppelingshuis. Dan is dit misschien toch net anders dan bij de iets latere OT blokken. Aangezien dit een eerste generatie Senda is van 1997.
Re: Koppeling te strak
Ok, heb de foto's nog eens goed bekeken en voor zo ver ik het me nog herinner van de laatste keer lag de 'plaat' die je maar op 1 manier kan monteren iets boven de klok. Dus zoals bij u op de foto's met 5 platen. Dat gaat bij mij wel over een Derbi Senda van een paar jaar oud maar op het 1e zicht zijn beide nagenoeg identiek.
De bouten draai je tot tegen de aanslag en niet tot de veertjes helemaal dichtgedrukt zijn. Is maar dat de veertjes de koppelings- en meeneemplaten tegen mekaar drukken. Bij het ontkoppelen worden de veertjes ietwat ingedrukt zodat de koppelings- en meeneemplaten los komen van mekaar en je dus 'ontkoppelt'. Wanneer je de veertjes al helemaal hebt ingedrukt kan je dus niet meer ontkoppelen.
Ik hoop dat dit zo wat duidelijker is?
De bouten draai je tot tegen de aanslag en niet tot de veertjes helemaal dichtgedrukt zijn. Is maar dat de veertjes de koppelings- en meeneemplaten tegen mekaar drukken. Bij het ontkoppelen worden de veertjes ietwat ingedrukt zodat de koppelings- en meeneemplaten los komen van mekaar en je dus 'ontkoppelt'. Wanneer je de veertjes al helemaal hebt ingedrukt kan je dus niet meer ontkoppelen.
Ik hoop dat dit zo wat duidelijker is?
Re: Koppeling te strak
Update: Een van de vorige eigenaren heeft een te lange oliepijlbout gemonteerd, deze bout heeft 1.5mm van mijn drukplaat afgefreesd . Ik heb de bout ingekort en alles ontdaan van aluminiumschaafsel, helaas past de 5 plaats nog steeds niet, maar met een combinatie van een 4 en 5 plaats set heb ik nu een koppeling die niet meer slipt . Dus in principe is het voor mij nu opgelost, waarom de 5 plaats niet past begrijp ik nog niet. Maar ik kan weer goed rijden. Bedankt voor jullie hulp.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 FS
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Koppeling te strak
Goed dat het opgelost is. En bedankt voor de terugmelding.