CoenHo schreef: ↑za 01 mar 2025, 14:02
Hallo,
Ik heb mijn oliepomp eraf gehaald is het ook nodig om de tandwielen daarachter eraf te halen of kan ik die gewoon laten zitten?
Dankjewel.
Die kan je gewoon laten zitten. Als je ze eraf haalt heb je minder interne wrijving waardoor je dus meer vermogen op je achterwiel krijgt.
Alleen is dit bij een normale Setup niet echt van belang/ te merken.
Je moet wel een afdek plaatje doen waar de oliepomp heeft gezeten, ook als de tandwielen er nog zitten.
Hoi allemaal, ik heb een Derbi Senda SM 2008 met een 80cc TPR Cilinder. Ik reed laatst rond en toen ik wilde stoppen voor een weggetje van rechts, schakelde ik terug van de 2 naar de 1. Ineens hoorde ik een heel raar geluid en sloeg mijn brommer af. Dit terwijl ik op het moment ongeveer 20 km/u reed. Ik ben gelijk afgestapt, en heb hem geprobeerd in de neutraal te zetten. Maar ik merkte dat hij niet meer goed schakelde. Uiteindelijk in de neutraal weten te krijgen, maar de kickstart zat vast. Als ik hem probeerde te kicken wilde de kickstarter niet draaien. Uiteindelijk naar huis gelopen en daar een vriend gebeld. Die heeft hem in versnelling 1 gekregen met veel moeite. Hij rende hem aan en toen deed hij het ineens weer. De kickstart wilde ook gewoon weer fatsoenlijk ronddraaien. Maar, hij maakt nog steeds rare geluiden (klinkt niet goed) en doet heel raar met versnelling 1 en neutraal. Schakelen tussen die versnellingen lukt amper. Iemand enig idee wat dit kan zijn? (Versnellingsbak?)
Mijn zoon heeft een USD voorvork gekocht van een Senda R (denkt ie). Deze heeft goud kleurige poten met Showa stickers. Deze wil hij op zijn SM x-treme gaan bouwen. Nou probeer ik de vering een beetje en veert ie aan 1 kant netjes in en uit en de andere kant lijkt geen veer te hebben. Is dat een normale setup voor deze voorvorken? Ik ben al op zoek gegaan naar onderdelen en exploded views gezocht van een Showa vork en daar staat inderdaad maar aan 1 kant een veer afgebeeld.. Mis ik onderdelen hier of was men gewoon lekker zuinig met het ontwerpen van de voorvork?...
Hey
Ik wilde even vragen of jullie misschien ideeën hebben voor losse jassen die ideaal zijn voor mensen met een groter postuur zoals ik.
Nu de zomer eraan komt, zou ik graag een nieuwe jas van dit type kopen.
Alle suggesties zijn welkom, ik ken momenteel echt nog geen merken ^^
Ik heb een aprilia sx 50 uit 2016 en een vrij simpele vraag.
Welke versnellingsbakolie (blokolie) zou ik gebruiken? Putoline GP10 of Castrol MTX 10W40?
De brommer is standaard alleen wel onbegrensd en 11/53 vertanding.
Moet ik het gewoon bijvullen tot het ''oil minimum'' gaatje lekt?
Hallo, ik vroeg me af of het mogelijk zou zijn dat ik best wel wat compressie verlies heb doordat mijn uitlaat pakking gaar is? Ik kan hem met 1 hand naar beneden drukken en er zit wel nog genoeg compressie op om mijn vinger omhoog te blazen als ik hem op het bougie gat zet, maar hij start niet en ik gok dat dit komt door de lage compressie. Iemand een idee?
Nee ook al zou de hele uitlaat er af zijn heb je geen compressie verlies.
Kijk eens door de uitlaat naar binnen. Zie je bruine/zwarte verbrandingsporen onder de zuigerveren? Zo ja dan is er in min of meerdere maten compressie verlies.
Het mooiste is om dit te zien met heel de cilinder er af, maar dat is wat meer werk.