Ik heb eerder gehoord dat het feit dat mijn choke niet aangesloten is een reden kan zijn van valse lucht maar ik heb mijn vinger om de choke gehouden bij het starten en voelde geen lucht aanzuigen of uitblazen. Ik heb volgensmij sproeier 90, bougie slaat niet vet en wat je als laatste zei vond ik ook al heel raar! Een snelle kentekencheck duidde aan dat het toch echt een 2008 model is, de reden dat er een OT op zit zou ik echt niet weten!Davie04 schreef:Ik weet niet of het probleem dan is dat je choke een open gat is, t enige wat bij mij bekend is over een choke is dat het handig is bij het koud starten. Misschien heb je hierdoor een idioot groot vacuüm lek. Idk, welke sproeier gebruik je eigenlijk? En wat mij ook opvalt, een OT blok op een 2008 model?
Probleem carburateur Derbi
-
- Derbi fan
- Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008
Re: Probleem carburateur Derbi
- 42
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Meestal zit er een tonnetje of schuifje in de ruimte voor de choke, als die er niet in zit dan krijg je em nooit goed afgesteld omdat ie via daar te veel extra benzine krijgt.
Ken alleen die carb niet dus hoe het daar werkt weet ik niet.
Ken alleen die carb niet dus hoe het daar werkt weet ik niet.
-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Ik zou nu wachten met testen, je maakt jezelf gek. Het was belachelijk koud, dan zal hij mooi makkelijk starten met -8 °c overdag terwijl hij waarschijnlijk is afgesteld met 18°c
Ik neem aan dat je de Killswitch wel op run hebt staan....
Verder neem ik aan dat als er een nwe carb gemonteerd is, de choke er wel in zit maar er gewoon geen kabel op aangesloten is. Het vervelende met dit soort zaken is, zeker zo op afstand, dat je niet precies kan zeggen waardoor ze veroorzaakt worden.
Het enige wat je kan doen is zorgen dat de basis (compressie, en goedwerkende krukaskeerringen) goed is en dan stap voor stap de verschillende componenten (brandstof toevoer, carburatie, ontsteking, vacuum traject, uitlaat) op hun werking controleren en uitsluiten van het veroorzaken van de klachten.
In welke buurt woon jij, want als je er echt niet meer uitkomt wil ik er wel een keer naar kijken..
Verder neem ik aan dat als er een nwe carb gemonteerd is, de choke er wel in zit maar er gewoon geen kabel op aangesloten is. Het vervelende met dit soort zaken is, zeker zo op afstand, dat je niet precies kan zeggen waardoor ze veroorzaakt worden.
Het enige wat je kan doen is zorgen dat de basis (compressie, en goedwerkende krukaskeerringen) goed is en dan stap voor stap de verschillende componenten (brandstof toevoer, carburatie, ontsteking, vacuum traject, uitlaat) op hun werking controleren en uitsluiten van het veroorzaken van de klachten.
In welke buurt woon jij, want als je er echt niet meer uitkomt wil ik er wel een keer naar kijken..
-
- Derbi fan
Hallo,gpr050 schreef:Ik neem aan dat je de Killswitch wel op run hebt staan....
Ja mijn contactslot stond op aan en ik woon in Friesland als dat jou voordelig uitkomt, ik zou het heel erg waarderen als je ernaar zou kunnen komen kijken

Ik bedoel niet je contactslot maar je Killswitch op je stuurschakelaar..
Hmmm Friesland is me wat te ver! Ik woon in ZH aan de kust, misschien is er een forumlid die wat dichterbij woont en jou helpen wil?
Hmmm Friesland is me wat te ver! Ik woon in ZH aan de kust, misschien is er een forumlid die wat dichterbij woont en jou helpen wil?
-
- Derbi fan
Killswitch op mijn stuurschakelaar? waar?gpr050 schreef:Ik bedoel niet je contactslot maar je Killswitch op je stuurschakelaar..
-
- Derbi fan
https://gyazo.com/b3f27a425cc190c5b399619095ce3182 dit is mijn stuurschakelaar, wat moet de killswitch voorstellen?gpr050 schreef:Ik bedoel niet je contactslot maar je Killswitch op je stuurschakelaar..
-
- Derbi fan
Trouwens, dit is hoe mijn brommer klonk de laatste keer dat hij heeft gelopen: https://www.youtube.com/watch?v=3ZT0B72 ... e=youtu.be
dit was met manual injection
dit was met manual injection
Maak eens foto van je rechter stuurschakelaar. Hier zou de noodstop knop moeten zitten...
-
- Derbi fan
Ik heb geen GPR he tis een senda ik heb geen E-start dus ook helemaal geen stuurschakelaar aan de rechterkant alleen een gashendel en een voorremgpr050 schreef:Maak eens foto van je rechter stuurschakelaar. Hier zou de noodstop knop moeten zitten...

- 42
- Pro tuner
Aprilia RS4 ( verkocht ) - Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Nog ff over de choke : je zegt dat je gevoeld hebt of er daar valse lucht wordt aangezogen.
Heb je dat gedaan terwijl je je hand op de luchtinlaat hebt, deze afsluit dus ?
Anders zal je niks voelen denk ik.
Je zou em voor nu gewoon ff af kunnen plakken en kijken of dat verschil maakt, ook al verwacht ik er niet veel van eigenlijk.
Kun je niet van iemand een carb lenen om te testen ?
Dan weet je iig of het probleem bij de carb zit, sommige imitatie carbs zijn zwaar klote om af te stellen gewoon.
Ook zou ik slangklemmetjes of tie-wraps op de slangetjes zetten, iig op de vacuumaansluitingen.
Zal het probleem ook niet zijn maar dan sluit je weer wat uit.
Je weet ook zeker dat die groene slang goed zit, dat ie niet verwisseld is met de vacuumslang ?
Heb je getest of er benzine uit komt als je start ? ( slangetje benz kraan lostrekken en starten )
( Geen zin om het hele topic terug te lezen dus miss stel ik dubbele vragen )
Je zou em voor nu gewoon ff af kunnen plakken en kijken of dat verschil maakt, ook al verwacht ik er niet veel van eigenlijk.
Dan weet je iig of het probleem bij de carb zit, sommige imitatie carbs zijn zwaar klote om af te stellen gewoon.
Ook zou ik slangklemmetjes of tie-wraps op de slangetjes zetten, iig op de vacuumaansluitingen.
Je weet ook zeker dat die groene slang goed zit, dat ie niet verwisseld is met de vacuumslang ?
Heb je getest of er benzine uit komt als je start ? ( slangetje benz kraan lostrekken en starten )
-
- Derbi fan
Ja ik heb hem met mijn vingers afgesloten en ik voelde geen lucht aanzuigen of uitblazen en hij sloeg ook niet aan.42 schreef:Nog ff over de choke : je zegt dat je gevoeld hebt of er daar valse lucht wordt aangezogen.
Nee ik kan geen carb van iemand lenen en ik wil niet het risico nemen om een nieuwe carb te kopen aangezien ik bang ben dat hij dan nog steeds niet werkt.
De slangetjes zaten eerst vast met tie wraps en werkten nog niet.
De groene slang zit goed.
Ja er komt benzine uit de benzineslang wanneer ik kick

-
- Derbi fan
Kleine update! Ik heb een filmpje gemaakt van de vonk van mijn bougie, kijken of jullie weten of dit een gezonde vonk is!
https://www.youtube.com/watch?v=qLc_5bQJ91E
En dan het volgende:
Ik kwam erachter dat de luchtfilterslang amper op de carb zowel de filter zat dus ik haalde deze weg. Zonder luchtfilter op mijn carb en met manual injection en de intake van de carb te bedekken met mijn hand om een choke na te doen kreeg ik dikke backfires bij het kicken (ook toen ik de carb uiteindelijk niet meer bedekte met mn hand). van de 5 backfires die ik kreeg na even kicken waren er 2 met een harde knal en de resterende 3 klonken als een grote luchtwolk die wilden ontsnappen zonder knal.
Ja, mijn timing staat precies met het streepje van de plaat met het driehoekje van t carter. Echter is mijn brommer vaak gekicked met een foute timing voordat hij goed stond dus misschien dat dat iets kan zijn. De benzine is E98 met action tweetaktolie 1:50 gemengd. En ik voel lucht aanzuigen wanneer ik de inlaat van de carb met mn hand bedek. Ook merk ik dat ik echt heel veel compressieverlies heb, toen ik hem kocht had hij abnormaal veel compressie en nu minder en minder... Ook viel me op dat de uitlaatbocht geen pakking heeft. De connectie tussen de cilinder en het begin van de bocht bedoel ik dan is vastgeschroefd zonder pakking. De koppakking pastte niet omdat DR NT pakkingen gebruikt voor OT blokken dus hebben we maar silicoon als koppakking ipv een normale pakking.
Misschien dat jullie hier wat uit konden halen
https://www.youtube.com/watch?v=qLc_5bQJ91E
En dan het volgende:
Ik kwam erachter dat de luchtfilterslang amper op de carb zowel de filter zat dus ik haalde deze weg. Zonder luchtfilter op mijn carb en met manual injection en de intake van de carb te bedekken met mijn hand om een choke na te doen kreeg ik dikke backfires bij het kicken (ook toen ik de carb uiteindelijk niet meer bedekte met mn hand). van de 5 backfires die ik kreeg na even kicken waren er 2 met een harde knal en de resterende 3 klonken als een grote luchtwolk die wilden ontsnappen zonder knal.
Ja, mijn timing staat precies met het streepje van de plaat met het driehoekje van t carter. Echter is mijn brommer vaak gekicked met een foute timing voordat hij goed stond dus misschien dat dat iets kan zijn. De benzine is E98 met action tweetaktolie 1:50 gemengd. En ik voel lucht aanzuigen wanneer ik de inlaat van de carb met mn hand bedek. Ook merk ik dat ik echt heel veel compressieverlies heb, toen ik hem kocht had hij abnormaal veel compressie en nu minder en minder... Ook viel me op dat de uitlaatbocht geen pakking heeft. De connectie tussen de cilinder en het begin van de bocht bedoel ik dan is vastgeschroefd zonder pakking. De koppakking pastte niet omdat DR NT pakkingen gebruikt voor OT blokken dus hebben we maar silicoon als koppakking ipv een normale pakking.
Misschien dat jullie hier wat uit konden halen
- 42
- Pro tuner
Cilinder en zuiger al eens gecontroleerd ?
-
- Derbi fan
Toen de keerring werd vervangen zijn de zuiger en de cilinder ook gecontroleerd en toen is dus de koppakking vervangen met silicoon omdat die cilinder voor een een of andere manier NT pakkingen nodig had op een OT blok, maar ja ze waren in goeie staat42 schreef:Cilinder en zuiger al eens gecontroleerd ?
Heb je voor het controleren van het onstekings tijdstip het vliegwiel eraf gehad? Zit er wel een spie in de krukas en is de spiebaan in het vliegwiel niet uitgesleten. Heb je meteen ook alle draden en de aansluitingen van die draden gecontroleerd?
-
- Derbi fan
het vliegwiel is eraf geweest ja de timing stond helemaal verkeerd ik heb hem toen goed gezet, en wat je zegt over die spie kan ik me niet herinneren ik stuur je morgen wel wat fotos, maar zag de vonk er gewoon goed uit op dat filmpje?gpr050 schreef:Heb je voor het controleren van het onstekings tijdstip het vliegwiel eraf gehad? Zit er wel een spie in de krukas en is de spiebaan in het vliegwiel niet uitgesleten. Heb je meteen ook alle draden en de aansluitingen van die draden gecontroleerd?
- 42
- Pro tuner
Vonk zag er goed uit voor zo ver ik kon zien, feller iig dan bij mij op accu.
Die spie is best belangrijk dat ie er in zit.
Die spie is best belangrijk dat ie er in zit.
Ja vonk lijkt ok, echter ik kan niet zien of’ie op tijd staat, backfire is meestal n indicatie dat dat niet het geval is vandaar mijn vraag of het vliegwiel met behulp van een spie in de correcte positie zit en of het juiste vliegwiel erop zit. Ook is zo niet vast te stellen of de vonk onder compressie krachtig genoeg is. De ontstekingsspoel moet minimaal 100V leveren (meten=weten).
Vreemd dat je nu opeens compressie verlies hebt, wellicht dat de siliconen daar de oorzaak van zijn, ik vind het ook bijzonder dat je NT pakkingen nodig zou hebben op een OT blok..
Je zult eerst een goede basis moeten hebben, dwz een spelingsvrije krukas, zowel de lagers als het big-end, en goedwerkende keerringen. Een correcte cilinder met zuiger monteren, met de juiste pakkingen en aanhaalmomenten.
Daarna kan je stapje voor stapje de verschillende onderdelen nakijken cq meten op hun werking. Zo sluit je zaken uit totdat je bij onderdeel komt wat de problemen veroorzaakt. Ik kan het helaas niet leuker voor je maken.
Vreemd dat je nu opeens compressie verlies hebt, wellicht dat de siliconen daar de oorzaak van zijn, ik vind het ook bijzonder dat je NT pakkingen nodig zou hebben op een OT blok..
Je zult eerst een goede basis moeten hebben, dwz een spelingsvrije krukas, zowel de lagers als het big-end, en goedwerkende keerringen. Een correcte cilinder met zuiger monteren, met de juiste pakkingen en aanhaalmomenten.
Daarna kan je stapje voor stapje de verschillende onderdelen nakijken cq meten op hun werking. Zo sluit je zaken uit totdat je bij onderdeel komt wat de problemen veroorzaakt. Ik kan het helaas niet leuker voor je maken.
Laatst gewijzigd door gpr050 op wo 17 feb 2021, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.