Waar op letten bij aanschaf?
-
- Banden plakker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 11 jan 2011, 23:20
- Vervoersmiddel: Nog geen...
Waar op letten bij aanschaf?
Hallo,
ik wil binnenkort een senda kopen alleen ik weet niet precies op welke punten ik echt goed moet letten.
Ik weet wel dat er een scheurtje zit in het spruitstuk.
verder zou ik later een nieuwe carburateur willen kopen alleen ik weet niet waar.
Alvast bedankt!
ik wil binnenkort een senda kopen alleen ik weet niet precies op welke punten ik echt goed moet letten.
Ik weet wel dat er een scheurtje zit in het spruitstuk.
verder zou ik later een nieuwe carburateur willen kopen alleen ik weet niet waar.
Alvast bedankt!
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 216
- Lid geworden op: di 19 okt 2010, 17:52
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Pro 2007
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Of de elektra werkt. Dus koplamp, druk de achterrem in om te zien of het achterlicht doet.
Kijk bij de balhoofd of daar scheurtjes zitten.
Voel aan het blok of die voor verwarmt is. Vaak weet je dan al dat je met een oplichter te maken hebt.
Kijk of er niks lekt. En check verder op scheurtjes in het frame. En kijk of de banden nog mee kunnen.
Een nieuwe band kost al gauw 80 euro per stuk.
Kijk bij de balhoofd of daar scheurtjes zitten.
Voel aan het blok of die voor verwarmt is. Vaak weet je dan al dat je met een oplichter te maken hebt.
Kijk of er niks lekt. En check verder op scheurtjes in het frame. En kijk of de banden nog mee kunnen.
Een nieuwe band kost al gauw 80 euro per stuk.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
- Vervoersmiddel: Je vriendin.
Re: Waar op letten bij aanschaf?
ook, haal het zadel er eens af en kijk naar de ophangpunten van de kappen, als die al 4x terug aan elkaar gelijmd zijn en de kappen zijn opgespoten ben je bijna zeker dat dat ding al eens de grond op is gegaan voor de rest ja, ALS je een test ritje mag maken goed opletten voor gekke geluiden en (als je dit kan natuurlijk) laat tijdens het rijden je stuur eens los, een derbi die recht is blijft mooi rijden als die krom is (kan ook het wiel zijn dat verkeerd staat ingespannen) ga je het gevoel krijgen dat je gaat vallen
- Xtreme sm
- Pro tuner
- Berichten: 644
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
- Locatie: Lexmond
Re: Waar op letten bij aanschaf?
belangrijkste dingen zijn wel genoemd, als ik jou was zou k ok kijken of er niet te veel amateur-beunwerk op zit en op de standaard dingetjes als de km stand, vastlopers en andere probleempjes, uitlaat, setup en miss remblokjes en die shit
-
- Banden plakker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 11 jan 2011, 23:20
- Vervoersmiddel: Nog geen...
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Oke, dankjulliewel!
Maar waar kan je dan een carburateur kopen? t liefst gewoon een standaard 14mm carb?
Maar waar kan je dan een carburateur kopen? t liefst gewoon een standaard 14mm carb?
-
- Pro tuner
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
- Vervoersmiddel: Je vriendin.
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Waarvoor heb je die nodig? Ga je een brommer kopen zonder carburator? Zal wel meer mee schelen dan...
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Kijk of hij netjes en schoon is, dit zegt al veel over het onderhoud.
Controleer ook
- speling op de wiellagers
- speling op de balhoofdlagers
- eventueel met een DRD speling op de link lagers
- speling op de achterbruglagers
- controleer bakolie pijl als het mag (vieze olie, te weinig olie enz. = slecht onderhoud)
- of het geen beun kabelboom is
- vraag of je het vliegwielkapje even los mag halen en probeer het vliegwiel op en neer te bewegen, er mag geen speling voelbaar zijn. Dit duid op versleten krukaslagers
- kijk of er verdraaide boutjes op zitten, of dat er boutjes missen.
- geen lekkende voorvork/schokbreker
- tandwielen/ketting
- of hij nog compressie heeft (geen compressie is zuiger versleten, of cilinder)
Vraag of je even het luchtfilter mag bekijken, als deze hartstikke smerig is weetje ook al dat hij zijn brommer niet zo goed verzorgd.
Tijdens proefrit letten op:
- werkt de koppeling
- gasreactie
- niet stotteren enz.
- schakelt hij goed
- of kilometerteller e.d. goed werkt
- controle lampjes enz.
- of hij er geen koelvloeistof uit gooit (lekke koppakking)
- en als hij nog moet inrijden mag je hem gerust wel even vol gas.
Geloof niet in verkoopsmoesjes van 'hij moet nog inrijden', 'dat is normaal', 'slijt wel in', 'valt wel mee' enz
Vaak wordt er ook gezegd van: nieuwe dit, nieuwe dat, pas gereviceerd enz. Dit zijn vaak leugens, waarom zou je je brommer reviceren en dan gelijk verkopen? Het kan voor de handel zijn van de verkoper maar vraag bij dit soort dingen altijd om bonnetjes.
Controleer ook
- speling op de wiellagers
- speling op de balhoofdlagers
- eventueel met een DRD speling op de link lagers
- speling op de achterbruglagers
- controleer bakolie pijl als het mag (vieze olie, te weinig olie enz. = slecht onderhoud)
- of het geen beun kabelboom is
- vraag of je het vliegwielkapje even los mag halen en probeer het vliegwiel op en neer te bewegen, er mag geen speling voelbaar zijn. Dit duid op versleten krukaslagers
- kijk of er verdraaide boutjes op zitten, of dat er boutjes missen.
- geen lekkende voorvork/schokbreker
- tandwielen/ketting
- of hij nog compressie heeft (geen compressie is zuiger versleten, of cilinder)
Vraag of je even het luchtfilter mag bekijken, als deze hartstikke smerig is weetje ook al dat hij zijn brommer niet zo goed verzorgd.
Tijdens proefrit letten op:
- werkt de koppeling
- gasreactie
- niet stotteren enz.
- schakelt hij goed
- of kilometerteller e.d. goed werkt
- controle lampjes enz.
- of hij er geen koelvloeistof uit gooit (lekke koppakking)
- en als hij nog moet inrijden mag je hem gerust wel even vol gas.
Geloof niet in verkoopsmoesjes van 'hij moet nog inrijden', 'dat is normaal', 'slijt wel in', 'valt wel mee' enz
Vaak wordt er ook gezegd van: nieuwe dit, nieuwe dat, pas gereviceerd enz. Dit zijn vaak leugens, waarom zou je je brommer reviceren en dan gelijk verkopen? Het kan voor de handel zijn van de verkoper maar vraag bij dit soort dingen altijd om bonnetjes.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
- Xtreme sm
- Pro tuner
- Berichten: 644
- Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
- Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
- Locatie: Lexmond
Re: Waar op letten bij aanschaf?
man wat een waslijst
als hij daar allemaal naar moet kijken istie een hele middag zoet
tip: hou een pen bij de hand; kan je wegstrepen wat je al gehad heb
was geintje hor, zijn wel goede punten die je opnoem
als hij daar allemaal naar moet kijken istie een hele middag zoet
tip: hou een pen bij de hand; kan je wegstrepen wat je al gehad heb
was geintje hor, zijn wel goede punten die je opnoem
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 216
- Lid geworden op: di 19 okt 2010, 17:52
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Pro 2007
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Beter een halve middag kwijt, dan het dubbele van je geld he;)
Komt me bekend voor
Komt me bekend voor
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Ik weet niet hoe sloom jullie zijn, maar dit alles controleren is hooguit een halfuurtje
En precies wat aQuilla zegt, beter alles controleren en de minpunten van de prijs afdingen dan later van alles tegenkomen en het dubbele betalen
En precies wat aQuilla zegt, beter alles controleren en de minpunten van de prijs afdingen dan later van alles tegenkomen en het dubbele betalen
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
- royvi
- Pro tuner
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
- Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D
- Gallery: HM
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=2047
CR
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=6060
Re: Waar op letten bij aanschaf?
royvi schreef:Kijk of hij netjes en schoon is, dit zegt al veel over het onderhoud.
Controleer ook
- speling op de wiellagers
- speling op de balhoofdlagers
- eventueel met een DRD speling op de link lagers
- speling op de achterbruglagers
- controleer bakolie pijl als het mag (vieze olie, te weinig olie enz. = slecht onderhoud)
- of het geen beun kabelboom is
- vraag of je het vliegwielkapje even los mag halen en probeer het vliegwiel op en neer te bewegen, er mag geen speling voelbaar zijn. Dit duid op versleten krukaslagers
- kijk of er verdraaide boutjes op zitten, of dat er boutjes missen.
- geen lekkende voorvork/schokbreker
- tandwielen/ketting
- of hij nog compressie heeft (geen compressie is zuiger versleten, of cilinder)
Vraag of je even het luchtfilter mag bekijken, als deze hartstikke smerig is weetje ook al dat hij zijn brommer niet zo goed verzorgd.
Tijdens proefrit letten op:
- werkt de koppeling
- gasreactie
- niet stotteren enz.
- schakelt hij goed
- of kilometerteller e.d. goed werkt
- controle lampjes enz.
- verlichting
- of hij er geen koelvloeistof uit gooit (lekke koppakking)
- en als hij nog moet inrijden mag je hem gerust wel even vol gas.
En natuurlijk of hij goed stationair loopt e.d.
Geloof niet in verkoopsmoesjes van 'hij moet nog inrijden', 'dat is normaal', 'slijt wel in', 'valt wel mee' enz
Vaak wordt er ook gezegd van: nieuwe dit, nieuwe dat, pas gereviceerd enz. Dit zijn vaak leugens, waarom zou je je brommer reviceren en dan gelijk verkopen? Het kan voor de handel zijn van de verkoper maar vraag bij dit soort dingen altijd om bonnetjes.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Tuner
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 16 okt 2010, 16:48
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Of neem gewoon iemand mee die dr verstand van heeft :p
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 216
- Lid geworden op: di 19 okt 2010, 17:52
- Vervoersmiddel: Derbi Senda Pro 2007
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Dat is een slimme(A)
- erwin71239
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 29
- Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:25
- Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Black Edition Nr. 149
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Waar je vooral op moet letten is idd de olie pijl en als er niks uit komt lopen dan is hij slecht onderhouden. Kijk ook of de snelheidsmeter werkt bezine meter als hij die heeft. Kijk naar de ketting, kijk dan vooral bij het grote tandwiel (achter) en dan helemaal rechts waar de ketting vast hoort tezitten moet je kijke of die daar los zit als die daar los zit moet die vervangen worden ( klein beetje mag maar niet dat je de tand van de tandwiel helemaal kan zien) Bandenprofiel en geen scheuren. Op roestplekken. Idd of hij goed schakelt. Kijk of de remleiding niet lek is. Kijk of de koppelings kabel in oorde is. De remmen. Of de uitlaat niet rammelt en goed vast zit. Probeer gewoon klein beetje de apk na te doen van een auto. Dat doe ik teminste aangezien ik automonteur ben is dat vrij makkelijk voor mij hehe
Derbi Senda DRD Black Edition Nr. 149
Re: Waar op letten bij aanschaf?
Er is al een hele uitleg geweest kijk 2 posts boven je.erwin71239 schreef:Waar je vooral op moet letten is idd de olie pijl en als er niks uit komt lopen dan is hij slecht onderhouden. Kijk ook of de snelheidsmeter werkt bezine meter als hij die heeft. Kijk naar de ketting, kijk dan vooral bij het grote tandwiel (achter) en dan helemaal rechts waar de ketting vast hoort tezitten moet je kijke of die daar los zit als die daar los zit moet die vervangen worden ( klein beetje mag maar niet dat je de tand van de tandwiel helemaal kan zien) Bandenprofiel en geen scheuren. Op roestplekken. Idd of hij goed schakelt. Kijk of de remleiding niet lek is. Kijk of de koppelings kabel in oorde is. De remmen. Of de uitlaat niet rammelt en goed vast zit. Probeer gewoon klein beetje de apk na te doen van een auto. Dat doe ik teminste aangezien ik automonteur ben is dat vrij makkelijk voor mij hehe
Nutteloos dus