Waar op letten bij aanschaf?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gekke_Gerrie
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 23:20
Vervoersmiddel: Nog geen...

Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door Gekke_Gerrie »

Hallo,
ik wil binnenkort een senda kopen alleen ik weet niet precies op welke punten ik echt goed moet letten.
Ik weet wel dat er een scheurtje zit in het spruitstuk.
verder zou ik later een nieuwe carburateur willen kopen alleen ik weet niet waar.
Alvast bedankt! :D
aQuilla
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 17:52
Vervoersmiddel: Derbi Senda Pro 2007

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door aQuilla »

Of de elektra werkt. Dus koplamp, druk de achterrem in om te zien of het achterlicht doet.
Kijk bij de balhoofd of daar scheurtjes zitten.
Voel aan het blok of die voor verwarmt is. Vaak weet je dan al dat je met een oplichter te maken hebt.
Kijk of er niks lekt. En check verder op scheurtjes in het frame. En kijk of de banden nog mee kunnen.
Een nieuwe band kost al gauw 80 euro per stuk.
the skullkid
Pro tuner
Berichten: 1085
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
Vervoersmiddel: Je vriendin.

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door the skullkid »

ook, haal het zadel er eens af en kijk naar de ophangpunten van de kappen, als die al 4x terug aan elkaar gelijmd zijn en de kappen zijn opgespoten ben je bijna zeker dat dat ding al eens de grond op is gegaan :) voor de rest ja, ALS je een test ritje mag maken goed opletten voor gekke geluiden en (als je dit kan natuurlijk) laat tijdens het rijden je stuur eens los, een derbi die recht is blijft mooi rijden als die krom is (kan ook het wiel zijn dat verkeerd staat ingespannen) ga je het gevoel krijgen dat je gaat vallen ;)
Gebruikersavatar
Xtreme sm
Pro tuner
Berichten: 644
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
Locatie: Lexmond

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door Xtreme sm »

belangrijkste dingen zijn wel genoemd, als ik jou was zou k ok kijken of er niet te veel amateur-beunwerk op zit en op de standaard dingetjes als de km stand, vastlopers en andere probleempjes, uitlaat, setup en miss remblokjes en die shit ;)
Gekke_Gerrie
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 23:20
Vervoersmiddel: Nog geen...

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door Gekke_Gerrie »

Oke, dankjulliewel!
Maar waar kan je dan een carburateur kopen? t liefst gewoon een standaard 14mm carb?
the skullkid
Pro tuner
Berichten: 1085
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 10:52
Vervoersmiddel: Je vriendin.

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door the skullkid »

Waarvoor heb je die nodig? Ga je een brommer kopen zonder carburator? Zal wel meer mee schelen dan...
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door royvi »

Kijk of hij netjes en schoon is, dit zegt al veel over het onderhoud.
Controleer ook
- speling op de wiellagers
- speling op de balhoofdlagers
- eventueel met een DRD speling op de link lagers
- speling op de achterbruglagers
- controleer bakolie pijl als het mag (vieze olie, te weinig olie enz. = slecht onderhoud)
- of het geen beun kabelboom is
- vraag of je het vliegwielkapje even los mag halen en probeer het vliegwiel op en neer te bewegen, er mag geen speling voelbaar zijn. Dit duid op versleten krukaslagers
- kijk of er verdraaide boutjes op zitten, of dat er boutjes missen.
- geen lekkende voorvork/schokbreker
- tandwielen/ketting
- of hij nog compressie heeft (geen compressie is zuiger versleten, of cilinder)
Vraag of je even het luchtfilter mag bekijken, als deze hartstikke smerig is weetje ook al dat hij zijn brommer niet zo goed verzorgd.

Tijdens proefrit letten op:
- werkt de koppeling
- gasreactie
- niet stotteren enz.
- schakelt hij goed
- of kilometerteller e.d. goed werkt
- controle lampjes enz.
- of hij er geen koelvloeistof uit gooit (lekke koppakking)
- en als hij nog moet inrijden mag je hem gerust wel even vol gas.

Geloof niet in verkoopsmoesjes van 'hij moet nog inrijden', 'dat is normaal', 'slijt wel in', 'valt wel mee' enz
Vaak wordt er ook gezegd van: nieuwe dit, nieuwe dat, pas gereviceerd enz. Dit zijn vaak leugens, waarom zou je je brommer reviceren en dan gelijk verkopen? Het kan voor de handel zijn van de verkoper maar vraag bij dit soort dingen altijd om bonnetjes.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Xtreme sm
Pro tuner
Berichten: 644
Lid geworden op: ma 08 nov 2010, 22:24
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme sm 2006
Locatie: Lexmond

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door Xtreme sm »

man wat een waslijst :lol:
als hij daar allemaal naar moet kijken istie een hele middag zoet
tip: hou een pen bij de hand; kan je wegstrepen wat je al gehad heb :lol:
was geintje hor, zijn wel goede punten die je opnoem :)
aQuilla
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 17:52
Vervoersmiddel: Derbi Senda Pro 2007

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door aQuilla »

Beter een halve middag kwijt, dan het dubbele van je geld he;)
Komt me bekend voor :lol:
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door royvi »

Ik weet niet hoe sloom jullie zijn, maar dit alles controleren is hooguit een halfuurtje :roll:
En precies wat aQuilla zegt, beter alles controleren en de minpunten van de prijs afdingen dan later van alles tegenkomen en het dubbele betalen ;)
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door royvi »

royvi schreef:Kijk of hij netjes en schoon is, dit zegt al veel over het onderhoud.
Controleer ook
- speling op de wiellagers
- speling op de balhoofdlagers
- eventueel met een DRD speling op de link lagers
- speling op de achterbruglagers
- controleer bakolie pijl als het mag (vieze olie, te weinig olie enz. = slecht onderhoud)
- of het geen beun kabelboom is
- vraag of je het vliegwielkapje even los mag halen en probeer het vliegwiel op en neer te bewegen, er mag geen speling voelbaar zijn. Dit duid op versleten krukaslagers
- kijk of er verdraaide boutjes op zitten, of dat er boutjes missen.
- geen lekkende voorvork/schokbreker
- tandwielen/ketting
- of hij nog compressie heeft (geen compressie is zuiger versleten, of cilinder)
Vraag of je even het luchtfilter mag bekijken, als deze hartstikke smerig is weetje ook al dat hij zijn brommer niet zo goed verzorgd.

Tijdens proefrit letten op:
- werkt de koppeling
- gasreactie
- niet stotteren enz.
- schakelt hij goed
- of kilometerteller e.d. goed werkt
- controle lampjes enz.
- verlichting
- of hij er geen koelvloeistof uit gooit (lekke koppakking)
- en als hij nog moet inrijden mag je hem gerust wel even vol gas.
En natuurlijk of hij goed stationair loopt e.d.

Geloof niet in verkoopsmoesjes van 'hij moet nog inrijden', 'dat is normaal', 'slijt wel in', 'valt wel mee' enz
Vaak wordt er ook gezegd van: nieuwe dit, nieuwe dat, pas gereviceerd enz. Dit zijn vaak leugens, waarom zou je je brommer reviceren en dan gelijk verkopen? Het kan voor de handel zijn van de verkoper maar vraag bij dit soort dingen altijd om bonnetjes.
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
Dominator33
Tuner
Berichten: 369
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 16:48

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door Dominator33 »

Of neem gewoon iemand mee die dr verstand van heeft :p
aQuilla
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 17:52
Vervoersmiddel: Derbi Senda Pro 2007

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door aQuilla »

Dat is een slimme(A)
Gebruikersavatar
erwin71239
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 20:25
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Black Edition Nr. 149

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door erwin71239 »

Waar je vooral op moet letten is idd de olie pijl en als er niks uit komt lopen dan is hij slecht onderhouden. Kijk ook of de snelheidsmeter werkt bezine meter als hij die heeft. Kijk naar de ketting, kijk dan vooral bij het grote tandwiel (achter) en dan helemaal rechts waar de ketting vast hoort tezitten moet je kijke of die daar los zit als die daar los zit moet die vervangen worden ( klein beetje mag maar niet dat je de tand van de tandwiel helemaal kan zien) Bandenprofiel en geen scheuren. Op roestplekken. Idd of hij goed schakelt. Kijk of de remleiding niet lek is. Kijk of de koppelings kabel in oorde is. De remmen. Of de uitlaat niet rammelt en goed vast zit. Probeer gewoon klein beetje de apk na te doen van een auto. Dat doe ik teminste aangezien ik automonteur ben is dat vrij makkelijk voor mij hehe
Derbi Senda DRD Black Edition Nr. 149
maffia741
Tuner
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 15 dec 2010, 17:08
Vervoersmiddel: Senda

Re: Waar op letten bij aanschaf?

Ongelezen bericht door maffia741 »

erwin71239 schreef:Waar je vooral op moet letten is idd de olie pijl en als er niks uit komt lopen dan is hij slecht onderhouden. Kijk ook of de snelheidsmeter werkt bezine meter als hij die heeft. Kijk naar de ketting, kijk dan vooral bij het grote tandwiel (achter) en dan helemaal rechts waar de ketting vast hoort tezitten moet je kijke of die daar los zit als die daar los zit moet die vervangen worden ( klein beetje mag maar niet dat je de tand van de tandwiel helemaal kan zien) Bandenprofiel en geen scheuren. Op roestplekken. Idd of hij goed schakelt. Kijk of de remleiding niet lek is. Kijk of de koppelings kabel in oorde is. De remmen. Of de uitlaat niet rammelt en goed vast zit. Probeer gewoon klein beetje de apk na te doen van een auto. Dat doe ik teminste aangezien ik automonteur ben is dat vrij makkelijk voor mij hehe
Er is al een hele uitleg geweest kijk 2 posts boven je.

Nutteloos dus :)
Plaats reactie