Pagina 1 van 1

Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 15:30
door Flovo
Hey, mijn naam is Floris en ik kom uit Den Haag. Ik heb twee weken geleden een tweedehands Derbi DRD Racing 2012 gekocht :woot: (hoewel ik nog geen 16 ben... :emo: ). Maar goed, nu heb ik er een paar kleine probleempjes mee.

Probleem #1 Er lekt langzaam wat olie tussen de demper en de uitlaat, er zit geen pakking tussen, die ik overigens wel ga bestellen, maar het leek me zoiezo raar dat hier olie lekt. Zou er teveel olie in de mengsmering zitten?
Afbeelding

Probleem #2 Er komt veel blauwe en soms witte rook uit de uitlaat, ik had al veel gegoogled over dit probleem en dacht dat het misschien zou kunnen liggen aan de koppakking, echter blijft mijn KVS niveau gewoon op max. Wel zag ik dat er kleine beetjes KVS aan de buitenkant van mijn cilinder zaten, misschien toch een lekke koppakking? :crazy:
Afbeelding

Huidige setup:
Ontgrensde luchtfilter en carb
Standaard uitlaat (Prop eruit maar het piemeltje zit er nog aan)
Malossi 50cc cilinder
Sproeier 88
TWV 12/52

Thanks!

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 17:46
door MikeR
Meng je de 2t olie zelf of heb je nog een oliepompje?

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 17:52
door Flovo
MikeR schreef:Meng je de 2t olie zelf of heb je nog een oliepompje?
Ik (en dan bedoel ik vooral de vorige eigenaar) rij op mengsmering. Heb nog niet opnieuw moeten tanken. Ik was vanmiddag ook nog even een rondje gaan rijden, en toen kwam er echt veel olie uit, niet alleen tussen de demper en uitlaat maar ook gewoon uit de demper. Zal ik er wat benzine in gooien?

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 18:01
door MikeR
De witte rook zou op een lekke koppakking kunnen duiden. En de blauwe rook ligt aan je mengsmering, word teveel gemengd. Je kan ook gewoon het pompje eraf halen en zelf gaan mengen, heb je ook wat meer zekerheid.

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 18:08
door Flovo
MikeR schreef:De witte rook zou op een lekke koppakking kunnen duiden. En de blauwe rook ligt aan je mengsmering, word teveel gemengd. Je kan ook gewoon het pompje eraf halen en zelf gaan mengen, heb je ook wat meer zekerheid.
De brommer rijd ook al op mengsmering, pompje is al afgesloten. Alleen gok ik dat de vorige eigenaar teveel heeft gemengd ofzo, dus gewoon benzine bijgooien of moet ik de tank laten leeglopen?

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 18:21
door MikeR
Ooh, ik begreep het verkeerd sorry.
Je zou er wat bij kunnen gooien maar wel opassen dat je niet te weinig olie overhoud anders krijg je een warmloper.

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 19:30
door Flovo
MikeR schreef:Ooh, ik begreep het verkeerd sorry.
Je zou er wat bij kunnen gooien maar wel opassen dat je niet te weinig olie overhoud anders krijg je een warmloper.
Ok bedankt voor de reactie! Hoe herken ik een warmloper? En 1:45 is een veilige verhouding toch?

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 19:35
door ijsvogel15
de meesten doen 1:40 dat is voldoende en een warmloper herken je door het plotseling stilvallen van de motor soms hoor je een schrapend geluid uit je cilinder dit komt door te weinig olie.

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 19:47
door Flovo
ijsvogel15 schreef:de meesten doen 1:40 dat is voldoende en een warmloper herken je door het plotseling stilvallen van de motor soms hoor je een schrapend geluid uit je cilinder dit komt door te weinig olie.
Bedankt! Ik heb er nu wat benzine bij gedaan en hij rookt in ieder geval veeeeeel minder :thumbup: . Morgen even kijken of er nog olie uit de uitlaat komt.

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 19:51
door MikeR
Mooi! Dat zal nu ook wel redelijk verholpen zijn denk ik. :thumbup:

Ik zou nog wel even je koppakking vervangen als ik jou was.

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 20:00
door Flovo
MikeR schreef:Mooi! Dat zal nu ook wel redelijk verholpen zijn denk ik. :thumbup:

Ik zou nog wel even je koppakking vervangen als ik jou was.
Ga ik doen! Kan ik een standaard Derbi koppakking kopen of moet ik een bepaalde koppakking kopen omdat ik een Malossi cilinder heb?

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 22:20
door JoostvanK
Je moet wel een koppakking voor een 50 cc malossi cilinder hebben. Moet je maar ff bij josdijkman kijken die heeft vast wel een topset voor jouw cilinder.

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: zo 02 mar 2014, 22:28
door Flovo
JoostvanK schreef:Je moet wel een koppakking voor een 50 cc malossi cilinder hebben. Moet je maar ff bij josdijkman kijken die heeft vast wel een topset voor jouw cilinder.
Deze zou dus moeten passen? http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=6503

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: ma 03 mar 2014, 07:13
door JoostvanK
Flovo schreef:
JoostvanK schreef:Je moet wel een koppakking voor een 50 cc malossi cilinder hebben. Moet je maar ff bij josdijkman kijken die heeft vast wel een topset voor jouw cilinder.
Deze zou dus moeten passen? http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=6503
Ja.

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 01:19
door marcelmans
ik heb ook een x gehad veel witte rook. na goed nadenken dacht ik er aan dat mijn krukas keering eruit kon zijn. dit was ook het geval!

het klinkt stom maar je moet ff ruiken aan je uitlaatgas niet je neus in de pijp douwen maar gewoon ff erachter staan.
ruikt het naar pure verbrande olie? rechterkrukaskeering
ruikt het zoet? en is het snel verdampt? koelvloeistof
ruikt het sterk naar de bekende 2t lucht? dan heeft de vorige eigenaar te veel gemengt

Re: Aantal kleine problemen

Geplaatst: vr 14 mar 2014, 07:41
door Flovo
marcelmans schreef:ik heb ook een x gehad veel witte rook. na goed nadenken dacht ik er aan dat mijn krukas keering eruit kon zijn. dit was ook het geval!

het klinkt stom maar je moet ff ruiken aan je uitlaatgas niet je neus in de pijp douwen maar gewoon ff erachter staan.
ruikt het naar pure verbrande olie? rechterkrukaskeering
ruikt het zoet? en is het snel verdampt? koelvloeistof
ruikt het sterk naar de bekende 2t lucht? dan heeft de vorige eigenaar te veel gemengt
Bedankt voor de tip! Heb eigenlijk weinig problemen meer met m'n brommer als die eenmaal warm is, maar toch bedankt :happy: