Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
ivogoertz
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 mar 2015, 17:30
Vervoersmiddel: Derbi DRD Ltd '08
Locatie: Haelen, Limboland (Limburg)

Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Ongelezen bericht door ivogoertz »

Hoi, ik ben 15 jaar en ik ben aan het kijken voor een brommer, maar ik heb weinig tot geen verstand van Brommers. Ik weet wel een beetje maar als mensen bijvoorbeeld beginnen over een choke(?) dan wordt het al erg wazig voor mij :blink: . Maar ik ben toch erg verlieft geworden op Derbi's en ik wil er ook wel erg graag een hebben. Maar is het een probleem dat ik erg vrij weinig vanaf weet? Want er zijn bij mij in de buurt ook bijna geen dealers of dergelijke die brommers onderhouden dus zal ik dat zelf moeten doen. Is dit een probleem?
timcc schreef: ik ben op zoek naar een derbi drd racing of een drd pro (senda mag eventueel ook)
noudi93
Schakelrijder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:04
Vervoersmiddel: rieju smx pro 2005 70cc (verkocht)
yamaha xt600e
Locatie: Denekamp

Re: Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Ongelezen bericht door noudi93 »

De basis van brommers is niet moeilijk om te leren. Als je het onderhoud zelf wil doen is ook niet moeilijk maar de eerste keer dat je dingen doet zul je wel hulp nodig gaan hebben. Maar meestal woont er wel iemand in de buurt die wel even wil helpen.

Het word wat ingewikkelder als je daadwerkelijk motorische dingen gaat veranderen waardoor er opnieuw afgesteld moet worden enzo. Daarvoor zul je waarschijnlijk wel naar iemand anders toe moeten.

Het is wel enigzins handig om te weten hoe de carburateur werkt want daar zitten vaak de meeste motorische problemen. (naar mijn ervaring) En dit heeft ook met moeilijk starten enzo te maken.

Belangrijkste tip als je er een gaat kopen. Zorg dat er iemand mee is die ervaring met brommers heeft. Dit om de kans op een miskoop zo klein mogelijk te maken.
ebervanroij
Pro tuner
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:51
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 50 SM 2005 (sold)
Rieju RRX 50 2006 (sold)
KTM RC125 2017 (sold)
Cagiva Raptor 125 2005 (sold)
Kawasaki Ninja ZX6R 2001

Ford Fiesta 1.4 2003 (sold)
Subaru Impreza WRX 2002
Locatie: Helden, Limburg

Re: Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Ongelezen bericht door ebervanroij »

noudi93 schreef: Belangrijkste tip als je er een gaat kopen. Zorg dat er iemand mee is die ervaring met brommers heeft. Dit om de kans op een miskoop zo klein mogelijk te maken.
Dit is inderdaad het allerbelangrijkste. Ik heb zelf ook een Derbi gekocht toen ik 15 was toen ik er nog helemaal geen verstand van had, heb ook iemand meegenomen die er verstand van heeft en rij nu nog steeds op die Derbi zonder problemen.

Zoek gewoon een Derbi uit die er goed uitziet, een lagere km stand (of gereviseerd), en veel profiel op de banden (goedkope banden betekent vaak goedkoop onderhoud). En vraag ook of ze bonnetjes hebben van onderhoud etc.

Dit filmpje is handig om te weten waar je op moet letten:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=_xbhkiU27LQ[/youtube]

Wat het onderhoud betreft, het meeste kun je zelf wel, als je iets niet weet hoe het moet kun je het hier vragen. Een tip, koop geen Derbi die afgesteld moet worden, want als je niet weet hoe dit moet en je het moet laten doen ben je een fortuin kwijt.

Ik weet niet of er bij jou in de buurt veel politie is maar als je brommer harder loopt dan 57km/h wordt je kenteken ingenomen (dus moet je hem opnieuw laten keuren) + boete. Als je dit niet wilt zal ik een brommer zoeken die motorisch origineel is, die blokjes hebben minder geleden en je bent veilig voor de politie.
Afbeelding
ivogoertz
Banden plakker
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 mar 2015, 17:30
Vervoersmiddel: Derbi DRD Ltd '08
Locatie: Haelen, Limboland (Limburg)

Re: Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Ongelezen bericht door ivogoertz »

Ten eerste heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik ga eens rondneuzen op marktplaats en iemand zoeken die verstand van brommers heeft. Als ik er een gevonden heb zal ik het met jullie delen :). ik woon trouwens ook in Limburg, in Haelen. Hier is nooit politie dus ik ga hem sws harder dan 57 laten lopen. Wens me succes. :)
timcc schreef: ik ben op zoek naar een derbi drd racing of een drd pro (senda mag eventueel ook)
Gebruikersavatar
DerbiSendaWouter
Pro tuner
Berichten: 853
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 22:44
Vervoersmiddel: Derbi Evo Limited Edition
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Ongelezen bericht door DerbiSendaWouter »

Ik zou eerst is leren schakelen op een brommer die kalm loopt, is een stuk beter :happy: . Ik heb het geleerd op een Derbi Senda die 100 liep, dat is niet fijn als je de basics wilt leren. Uiteraard kun je hem daarna wel harder laten lopen :dry:
Always Strive And Prosper
DutchSmokert
Beginnende Derbi fan
Berichten: 35
Lid geworden op: do 16 apr 2015, 17:39
Vervoersmiddel: Yamaha Aerox '01 (Sold) Derbi Senda Xtreme '07
Locatie: Vlaardingen, Zuid-Holland

Re: Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Ongelezen bericht door DutchSmokert »

Ik heb zelf sinds vorige week een schakel, en als je nog nooit geschakeld hebt duurt het wel een dagje voordat je het onder de knie hebt. Zelf zat ik bijvoorbeeld heel de tijd van zn 1 naar neutraal te schakelen totdat ik door had dat je je pedaal iets harder naar boven moet duwen, nu moet ik alleen nog vanuit zn 1 in beweging komen nog onder de knie krijgen. Het gebeurde vandaag gelukkig maar twee keer dat ik het iets te snel deed en hij uitviel :emo:

Qua onderhoud zijn er genoeg "How-to's" te vinden met uitleg. En je kunt er veel makkelijker bij dan bijvoorbeeld een scooter waar je eerst een zooi kappen eraf moet trekken voordat je kan gaan sleutelen.

Als je er eentje gaat halen, en je kunt nog niet schakelen, neem dan iemand mee die al kan schakelen, zodat hij kan zeggen of hij goed schakelt ed. En let vooral op de voorvork (lekt hij olie), koelvloeistof (lekt hij ergens na de testrit), bandenprofiel (zit er genoeg profiel op), verlichting (doen de RAW, claxon en dergelijke het), of de kappen al hun ophangpunten nog hebben en evt. remblokjes. Eigenlijk alles wat er in het filmpje dat Eber geplaatst heeft staat.

Als je de choke aanzet (klein plastic hendeltje bij de carbarateur) voegt hij meer lucht toe, maar deze hoef je eigenlijk alleen maar te gebruiken als hij lastig start, waarna je hem als hij aanstaat weer dichtklapt, verder kun je er gewoon vanaf blijven.
Br(ommer)imme
Derbi fan
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 14:00
Vervoersmiddel: Derbi senda x-race 2008 getuned(verkocht), Derbi senda sdr 80cc malossi hpi yasuni r3 en 26mm stage 6 carb, yamaha jog r 2008 getuned en piaggio si gemaakt nog voor ik vloeibaar was.
Locatie: stolwijk, beijerscheweg

Re: Geen verstand van brommer maar wil toch een Derbi

Ongelezen bericht door Br(ommer)imme »

Correctie choke aan, dan geeft de carburateur minder lucht toevoer en dus meer benzine :dry:
Sleutelen is zo moeilijk nog niet hoor, gelukkig staat bijna alles op internet beschreven.
Dus dat moet je er zeker niet van weerhouden een Derbi te kopen. Ik moest zelf ook alles uitvinden, als je maar lang genoeg in verdiept en doorzet krijg je meer voor elkaar dan je denkt! :thumbup:
Beginnende sleuterlaar
Plaats reactie