Pagina 1 van 3
Warmloper derbi (2e keer)
Geplaatst: za 20 jun 2015, 21:56
door NorbertKB43
Hi,
Gister avond mn nieuwe uitlaat erop gezet (voca warrior), vandaag aan het afstellen 12 maten grotere sproeier erin, zat 90 in en nu 102 . Hij reed erg goed met die sproeier, zonder gestotter of wat. Daarna ff een lang wat langer stuk gereden, ik reed volgas in de 6 toen ineens het achterwiel blokkeerde. Direct koppeling in, en proberen te starten. Hij starte direct weer, alleen niet verder gereden en lopend naar huis. Het enige wat we gek vonden is dat de radiateur niet zo warm was as normaal. Thuis cilinder eraf en duidelijk voelbare krassen in de cilinder, gelukkig geen speling op krukas. Wat moet ik nu doen en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik wil niet dat ik straks alles weer goed heb en dat hij weer een warmloper krijgt...
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: zo 21 jun 2015, 13:03
door Jolt
dat die goed rijd met sproeier 102 betekend niet dat het blok een goed mengsel krijgt. dus kan zijn dat je een te arm mengsel had en dat hij daarom is warmgelopen.
doordat er olie in je benzine zit (2takt) krijg je een oliefilm op je cilinderwand en heb je minder wrijving dus minder warmte ontwikkeling. dus met een te arm mengsel kan het gebeuren dat je cilindertje / zuigertje te heet word.
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: zo 21 jun 2015, 21:58
door NorbertKB43
Hmm, erg bedankt voor de duidelijke uitleg! Is dus niet zo slim geweest om bij direct de eerste sproeier een eind te gaan rijden, echt erg dom van mij! Nu wss een nieuwe cilinder erop, ook ga ik direct de oliepomp afsluiten wat verstandiger is met een snelle uitlaat. Jullie suggesties voor een vervanger voor originele cilinder?
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: ma 22 jun 2015, 20:54
door milhuysmans
Airsal 50 of top performance 50 lijkt me wel goed, hangt ervan wat voor prestaties je wilt?
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: ma 22 jun 2015, 22:47
door Jolt
idd, airsal off tp zijn goede cilinders.
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: di 23 jun 2015, 08:17
door NorbertKB43
ik zou het liefst meer koppel dan origineel en het hoeft niet veel harder te gaan dan origineel

Re: Warmloper derbi
Geplaatst: di 23 jun 2015, 18:25
door NorbertKB43
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: di 23 jun 2015, 18:30
door Jolt
als de krassen niet te diep zijn is hij wel te honen ja.
moet je ook een overmaat zuiger nemen.
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: di 23 jun 2015, 20:38
door D25
gewoon even naar een revisie bedrijf brengen die doen het voor een paar tientjes, en dan inderdaad een overmaat zuigertje nemen of natuurlijk niet aangezien compressie toch overbodige luxe is

Re: Warmloper derbi
Geplaatst: di 23 jun 2015, 20:44
door garfield
Je hebt geluk dat het een NT cilinder is.
Die hebben een gietijzeren bus en dat is gewoon te honen.
OT cilinders hebben een nikasil laagje(en geen gietijzeren bus),die kan je weggooien als dit gebeurt.
Gewoon laten honen en nieuw zuigertje erin en je bent voor een euro of 60 wel weer klaar

Re: Warmloper derbi
Geplaatst: di 23 jun 2015, 21:59
door NorbertKB43
Heb hier in de buurt gevraagd bij een goede brommerzaak of ze het kunnen honen, voor 50 euro honen ze het inc zuiger en pakkingset

Re: Warmloper derbi
Geplaatst: wo 24 jun 2015, 13:35
door Rikvo
originele kan je ook gewoon laten poetsen een keer de hoonborstel er doorheen en is weer als nieuw werkt perfect bij zulke strepen
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: wo 24 jun 2015, 21:52
door NorbertKB43
Ah okee, heb hem nu al weg gebracht XD
Maar ik heb mn oliepomp vandaag ook afgesloten want vertrouw het niet meer, hoeveel zou ik ong moeten mengen? 1/50 voldoende met een voca warrior? Omdat je met een voca best veel toeren maakt..
Hoor het graag!
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: wo 24 jun 2015, 22:33
door Rikvo
ja 1 : 50 is voldoende e hoe meer toeren hoe meer benzine en mengsmering dusja, ik meng altijd iets meer voor de zekerheid maar het eigenlijk overbodig
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: do 25 jun 2015, 10:12
door NorbertKB43
Oke! Kan ik nu gewoon mengsmering in mn tank gooien? Of moet ik mn carb ook open maken omdat daar dan nog geen mengsmering in zit?

Re: Warmloper derbi
Geplaatst: do 25 jun 2015, 19:54
door D25
ik meng meestal gewoon 1:40 of 1:45
NorbertKB43 schreef:Oke! Kan ik nu gewoon mengsmering in mn tank gooien? Of moet ik mn carb ook open maken omdat daar dan nog geen mengsmering in zit?

naar mijn mening kan dit geen kwaad maar als je echt zeker wil zijn zal ik gewoon tank vol mengsmering gooien en dan vlotterbakje losdraaien dan weet je het ook zeker
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: vr 26 jun 2015, 12:46
door NorbertKB43
En hoelang moet ik de gehoonde/nieuwe zuiger inrijden?
En kan ik hem dan wel goed afstellen?

Re: Warmloper derbi
Geplaatst: vr 26 jun 2015, 13:03
door loaded
NorbertKB43 schreef:En hoelang moet ik de gehoonde/nieuwe zuiger inrijden?
En kan ik hem dan wel goed afstellen?

Ik zou zeggen eerst even goed rijk afstellen, 2x stationair warm laten worden, en er vervolgens de eerste 50-100km niet toeren mee gaan beuken. Eerste 2 of 3 ritjes rustig onder de powerband gaan rijden, en af en toe van de bult af even de powerband intrekken.
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: vr 26 jun 2015, 15:24
door Jolt
gewoon goed afstellen en heel klein beetje extra olie door je benzine, en rustig rijden. het komt niet zo precies dat inrijden op een standaard cilinder. maar je moet m gewoon niet afbeunen (hele tijd volgas optrekken enzo)
Re: Warmloper derbi
Geplaatst: vr 26 jun 2015, 17:33
door D25
NorbertKB43 schreef:En hoelang moet ik de gehoonde/nieuwe zuiger inrijden?
En kan ik hem dan wel goed afstellen?

nieuwe zuiger zou ik eerste 100 km nog niet vol gaan belasten wel verschillende toerengebieden rijden (dus niet de eerste de beste polderweg de hele tijd de zelfde toeren aan houden) en na die 100 km gewoon rustig steeds iets meer belasten als je het zo doet kan er bijna niks fout gaan