Senda loopt spontaan niet meer

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik zou als ik jou was zo'n budget revisie setje halen zoals ze bij josdijkman verkopen(of zelf eentje samenstellen) Dan heb je een langzamere cilinder uiteindelijk maar heb je wel een verkoopbare derbi. Vers gereviceerde 50 km/h lopende Derbi laat ieder vader hart op hol slaan voor hun 16 jarige zoons die een Derbi moetten. Maar je moet dit wel rustig en met beleid doen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar wel filmpjes van opgezocht en het schijnt nog wel eens een beetje een puzzel te zijn de boel weer in elkaar te krijgen.
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Heb nog wat meer advies in gewonnen en de reden waarom zulk soort schade ontstaat is schijnbaar dat de pinnetjes uit de big end of small end lager in de verbrandingskamer terecht komen. Maar dat lijkt mij hier niet, small end lager is in prima staat en het beetje speling dat er op de big end zat is niet erger geworden. Wellicht heeft de hitte er voor gezorgd dat de bovenste zuiger lager kapot is gegaan (daar zijn stukjes van af gebroken), of de zuigerwand zelf. Het is dus een warmloper geweest, denk ik. Ik ga toch nog eens een nieuwe cilinder proberen, met goede koeling deze keer.

Heb gekeken wat ik nodig heb voor een revisie, en daar heb ik de kennis (en tijd) gewoon niet voor over. Dat is niet rendabel genoeg voor mij, dan doe ik 'm liever in huidige staat weg.

Maargoed... gezien de goede staat van het naaldlager, ga ik het toch nog een keer proberen :P
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

je kan ook even kijken of iemand het voor je kan doen? Ik denk dat Wouter bij 'diensten'nog steeds operationeel is. Geloof nooit dat je er goed aan doet weer alleen de cilinder te vervangen
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Still... totaalplaatje gaat dan alsnog zo'n 300 euro kosten om het blok te reviseren, dat is interessant als ik er nog voor lange tijd op wil gaan rijden, maar dat is niet het geval. Zulk geld krijg ik er namelijk nooit meer voor terug als ik 'm over twee maanden weer verkoop. Dan zou ik ook de kabelboom en verlichting en accu en alles moeten vervangen, als ik 'm voor fatsoenlijk geld wil weer verkopen. En wellicht ook de ontsteking, want de spanningsregelaar doet niks. Dan zou ik er al gauw weer 600 euro bij in moeten stoppen, waarschijnlijk meer. Terwijl het ding na zo'n overhaul misschien net 600 euro op brengt. Is niet rendabel genoeg. Dan neem ik liever de gok dat het aan de koeling lag en probeer ik het voor 90 euro nog een keer, deze keer wel met goede koeling :P

En als het dan niet werkt, dan heeft het me maar 90 euro gekost (ook al begint dit ding inmiddels een aardig duur hobbyprojectje te worden :roll: )
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

wat voor staat is je derbi optisch eigenlijk?

neem dan zoiets dan gooi je tenminste maar 55 euro weg ;-) https://www.zandri.nl/cilinder-de-senda ... gIyCvD_BwE

ik zou toch echt voor zoiets gaan: (je hebt OT toch?) https://www.josdijkman.nl/complete-revi ... bi-ot.html en dan gewoon zelf proberen, bij de action een airduster spray fles halen om onderdelen te koelen(ondersteboven spuit hij een ijskoude vloeistof) en een verfbrander erbij om lagers te kunnen plaatsen zonder teveel geweld. Even een paar tutorials kijken. Mocht het dan echt niet gaan en je bent halverwege kan de fietsenmaker je waarschijnlijk wel voor een uurtje werk uit de penarie helpen
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Oeh, die is wel interessant. Ik zou eigenlijk vanavond bij derbi-ftw een nieuwe set ophalen, maar deze scheelt me toch weer 40 euro. Moet ik wel de originele cylinder kop weer ff goed schoon maken maar da's niet echt een issue. Thanks voor de link! :D

Reviseren lukt vast wel als ik het ga proberen, met tutorials en dergelijke erbij, maar dan steek ik er zo veel tijd in dat ik het net zo goed kan laten doen voor die 50-100 euro arbeid die ik dan zou betalen.

Optisch is de derbi nou niet echt in geweldige staat. Een van de kappen mist (rechts voor) en het zadel komt van een ander model. Het blok zelf is extern ook niet meer in top staat, dus optisch niet echt geweldig. Ik heb gewoon geen zin om honderden euros te investeren in een brommer die ik over een paar maanden toch ga verkopen. Hij is echt wel op te lappen en weer in goede staat te brengen, en dat zou ik doen als ik er voor langere tijd op zou willen rijden, maar voor mij persoonlijk is het de moeite niet echt waard :P

Thanks voor de links man, ik waardeer het! :)
reliku
Derbi fan
Berichten: 92
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 16:55
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-treme SM 2005 (loopt niet)

Re: Senda loopt spontaan niet meer

Ongelezen bericht door reliku »

Nou, de nieuwe cilinder zit erop. Zuiger erin. Alles geinstalleerd. Koelvloeistof aangesloten. Goed ingesmeerd met 2takt olie. Maar ik krijg 'm niet aan het lopen. Hij komt wel aan het pruttelen en twee keer liep ie ook daadwerkelijk even, maar daarna sloeg ie meteen weer af. Wat ik nou fout doe, dat weet ik niet, maar ik ben er klaar mee.

Over twee maanden heb ik (hopelijk) m'n A papiertje, ik heb al een motor gekocht (die wel loopt whaha) en in de tussentijd pak ik de auto wel gewoon.

Dus, bij deze, ik gooi de handdoek in de ring, ik geef het op, ik kap ermee. Het is leuk geweest voor zolang het duurde maar de lol is eraf. Als iemand interesse heeft in deze senda, ik sta open voor biedingen :P
Plaats reactie