Levensduur Naaldlager

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Levensduur Naaldlager

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

wat is eigenlijk de verwachte levensduur van een naaldlager? ik ben bezig mn derbi op te bouwen en bedacht me dat mijn naaldlager waarschijnlijk gewoon nog origineel is(ben 7 jaar geleden begonnen met het project met een hele lange pauze tussendoor) de Brommer heeft 17k gelopen in 3 jaar en staat sindsdien stil. Nu komt er in de plaats van de originele 50cc een DMP 70cc op(ik verwacht dat dit een serieus luie 70cc is dus qua vermogen geen probleem) maar nu mijn vraag of ik mn cilinder er weer voor moet demonteren om de naaldlager te vervangen of het zo waarschijnlijk nog wel een paar duizend kilometer kan? (17.5mm dellortho originele ontgrensde uitlaat zonder kat.)

edit:

ik ben niet van plan er veel mee te rijden alleen met mooi weer en wil misschien in de toekomst wel weer een andere cilinder/nieuwe krukas en nieuwe koppeling er in zetten
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Levensduur Naaldlager

Ongelezen bericht door Narco »

Goede vraag !

In het Derbi werkplaats handboek staat wel een onderhoudsschema wanneer wat geinspecteerd of vervangen moet worden, maar de naaldlager van de zuiger staat daar niet tussen.

De onderhoudsbeurt van de cilinder (schoonmaken, controle slijtage zuigerveren etc etc) zou moeten plaatsvinden na 10.000 km en 20.000 km. Verderop in het werkplaats handboek staat dat bij die onderhoudsbeurt dan ook de naaldlager geinspecteerd moet worden op eventuele beschadiging van de naalden en scheuren in de kooi en zonodig vervangen moet worden.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Levensduur Naaldlager

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Inderdaad sowieso controle.
Officieel dient het small end lager vervangen te worden met de zuiger (dacht om de 10 a 15,000km).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Levensduur Naaldlager

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

dank jullie voor de reactie! dan ga ik denk ik gewoon de brommer verder afbouwen, setup inrijden(ondanks dat de cilinder 2e hands was) en kijken of de cilinder me bevalt en dan na 200-300km trek ik hem wel weer uit elkaar. Naaldlager zag er wel goed uit maar als die het begeeft heb je natuurlijk wel gelijk veel schade
Plaats reactie