Zuiger vervangen

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
tedje99
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 13:40
Vervoersmiddel: Derbi senda X-treme 2008 sm
Locatie: Drenthe

Zuiger vervangen

Ongelezen bericht door tedje99 »

Beste forumleden,

Door weinig compressie heb ik besloten om mijn zuiger te vervangen. Ik heb een derbi xtreme uit 2008 en hij is volledig origineel, alleen de proppen zijn uit de uitlaat. Nu kan ik nergens een duidelijke uitleg vinden over het vervangen van de zuiger. Ook heb ik zien staan dat je je cilinder moet opmeten en aan de hand daarvan je zuiger afmetingen moet uitkiezen. Dit houdt in dat ik dus niet de standaard 39.88 zuiger kan kopen? Wie heeft een duidelijke uitleg over het vervangen van de zuiger en alles wat daarbij komt kijken.

Alvast heel erg bedankt!
Sytzevdh
Schakelrijder
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM Xtreme 06
Locatie: Heemstede

Re: Zuiger vervangen

Ongelezen bericht door Sytzevdh »

Misschien is het wel alleen je zuigerveer die slijtage hebt, is goedkoper en makkelijker!

Als eerst zorgen dat je makkelijk bij je blok kan komen. Koelvloeistof aftappen en daarna je cilinderkop er af halen. De cilinder zelf kan je daarna er af halen.
Aan de zijkanten van je zuiger zitten 2 veertjes. Die haal je er uit met een tangetje ofzo. Zorg dat je even een doek onder je zuiger legt, zodat onderdelen niet je blok in vallen. Daarna haal je je zuigerpen eruit en voila je zuiger is los.
Agent: je rijd 80, waar je 30 mag, jongeman.
Ik: Ik rij hier altijd 80.
tedje99
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 13:40
Vervoersmiddel: Derbi senda X-treme 2008 sm
Locatie: Drenthe

Re: Zuiger vervangen

Ongelezen bericht door tedje99 »

Sytzevdh schreef:Misschien is het wel alleen je zuigerveer die slijtage hebt, is goedkoper en makkelijker!

Als eerst zorgen dat je makkelijk bij je blok kan komen. Koelvloeistof aftappen en daarna je cilinderkop er af halen. De cilinder zelf kan je daarna er af halen.
Aan de zijkanten van je zuiger zitten 2 veertjes. Die haal je er uit met een tangetje ofzo. Zorg dat je even een doek onder je zuiger legt, zodat onderdelen niet je blok in vallen. Daarna haal je je zuigerpen eruit en voila je zuiger is los.
Dankjewel voor je bericht. Stel ik wil de zuiger helemaal vervangen hoe weet ik dan de juiste afmetingen? Want ik heb nu een airsal 39.9mm gekocht maar er gaat origineel een 39.88mm in. Gaat dit zorgen voor problemen?
Sytzevdh
Schakelrijder
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM Xtreme 06
Locatie: Heemstede

Re: Zuiger vervangen

Ongelezen bericht door Sytzevdh »

Oei, dat weet ik zo niet. Ik denk dat die .88mm sws afgerond wordt naar .90
Agent: je rijd 80, waar je 30 mag, jongeman.
Ik: Ik rij hier altijd 80.
tedje99
Beginnende Derbi fan
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 13:40
Vervoersmiddel: Derbi senda X-treme 2008 sm
Locatie: Drenthe

Re: Zuiger vervangen

Ongelezen bericht door tedje99 »

Sytzevdh schreef:Oei, dat weet ik zo niet. Ik denk dat die .88mm sws afgerond wordt naar .90
Dat dacht ik dus ook alleen zie ok 39.86 en 39.84 dus denk dat het wel precied aankomt
Sytzevdh
Schakelrijder
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 08 apr 2016, 22:49
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM Xtreme 06
Locatie: Heemstede

Re: Zuiger vervangen

Ongelezen bericht door Sytzevdh »

Als je de originele cilinder hebt, zal ik ook een originele zuiger kopen
Agent: je rijd 80, waar je 30 mag, jongeman.
Ik: Ik rij hier altijd 80.
Plaats reactie