Afstellen lukt niet

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Ik zat even te googlen over de vlotter
Als ik de vlotterbak eraf heb stroomt er niks ook niet als ik de vlotter omhoog houd of laat hangen er komt niks uit is dit dan goed of fout?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Narco »

Als je je vlotter wil testen moet je wel rekening houden met je vacuum kraan.
Dus even zuigen aan de onderste slang en kijken of er benzine doorloopt als de vlotter omlaag hangt.
Zeer waarschijnlijk is dit gewoon in orde, want problemen daarmee komen maar zelden voor.

Wel kan de zoektocht naar de juiste afstelling enorm kut zijn.
Bij onze 1e Derbi ben ik daar zeeeeer lang mee bezig geweest eerdat alle stotters eruit waren en nu bij onze 2e Derbi (88cc 28mm Mikuni) zo niet nog erger.

Het veranderen van de diverse combinaties (stationairsproeier, hoofdsproeier, clip positie) en steeds testrijden is gewoon zeer tijdrovend en doe je als het tegenzit, echt niet binnen 2 uurtjes, eerder meerdere middagen of avonden.
De gasnaald 1 clip positie veranderen heeft al veel grotere gevolgen dan je vooraf zou denken en verandering van de stationair sproeier nog meer. Bij ons pakt het blok pas goed op uit lage toeren na verandering van de stagionair sproeier 40 naar 80.
Ikzelf heb al meer dan 25 a 30 uur in de afstelling zitten (5 middagen en een paar avonden …) en ben een vermogen aan sproeiers kwijt maar ben er bijna, het ding accelereert nu zo giftig dat het stuur zowat uit me handen getrokken wordt, dik 80kmh in zijn 3, powerwheelies enz dus uiteindelijk loont het wel.

Black Mamba parts heeft er een mooi artikeltje over de afstelling geschreven, gaat over de afstelling van Mikuni maar is
net zo goed van toepassing op iedere ander merk carburateur.

https://blackmambaparts.com/2016/02/27/ ... ing-ervan/
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Oke bedankt t punt is ik snap gewoon niet waarom mn brommer uit valt rond de 80kmh ik krijg m niet goed op hoge toeren
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Narco »

Onze 1e Derbi (originele cilinder, originele 17,5mm carbu, Giannelli Conti uitlaat, alle begrenzers eruit) kreeg ik ook niet afgesteld met het originele luchtfilter, ook niet na heel lang klooien.
Het lukte pas na het plaatsen van een powerfiltertje, een goedkoop dingertje in een hoek van 45 graden.
(Zie hier: viewtopic.php?f=10&t=21237&start=80#p340125)

Verder vind ik sproeier 104 met origineel luchtfilter vrij groot, vandaar dat waarschijnlijk je naaldclip in de hoogste positie moet zetten om te kunnen rijden. Probeer eens 102, of 98.
Soms zijn de signalen die je krijgt lastig te interpreteren of nu te arm of te rijk staat.
Bij te arm krijg je vaak ook knallen in je uitlaat, omdat mengsel te arm is om in je cilinder te ontbranden wat dan alsnog gebeurd in je hete uitlaat. Heb je geen last van af en toe een knallende uitlaat ?

En als je het echt niet afgesteld krijgt, dan is wellicht je ontsteking gaar.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Er zit nu 98 in en hoor soms een soort blafje uit mn uitlaat of van mn cilinder vandaan komen hij loopt nu lekker door en gaat vloeiend door naar de powerband en stottert nergens maar na een tijdje in d epowerband valt ie uit en erna start ie meteen na 1 kick ik zou een powerfilter kunnen proberen
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Narco »

Je zegt dat hij vlot doortrekt en niet stottert, in dat geval lijkt de afstelling misschien wel OK en haalt het monteren van een powerfilter ook niks uit ben ik bang.

Is je bougie kabel nog goed ? Geen beschadiging waardoor die ergens valse vonken trekt ?

Of staat die misschien toch net te arm ?
Als je blok koud is, heeft die dan de neiging om te hoog in toeren te blijven hangen of loopt het toerental vanzelf op zonder gas te geven ? Dit zijn verschijnselen van een te arme afstelling. Als die een beetje te arm staat, gaat het rijden vaak gewoon prima, merk je er niks van, maar wordt je cilinder wel te warm met de kans op warmlopen. De zuiger gaat dan knellen en zwaar lopen en kan uiteindelijk vast lopen. Is dat niet jouw probleem ? De bougie electroden zullen in dat geval te lichte kleur hebben en aan de wittige kant zijn.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Bougie kabel is nieuw en dop en bougie zelf ook dus dat is het niet en ik denk dat ie te arm loopt. Als ik naar een stop licht rij doe ik natuurlijk gas los met koppeling in en dan gaat ie hoger in toeren zitten en na een tijdje gaat ie normaal in stationair. Met sproeier 104 gebeurde dit ook na hoge toeren en kwam niet naar de powerband alleen na letterlijk 1 minuut lang gas geven terwijl je 13 reed harder ging ie gewoon niet en toen trok ie raar door naar de powerband op de vorige paginas zijn er een aantal filmpjes en de foto van de bougie met sproeier 98 (huidige sproeier) erin hiermee valt ie uit in hoge toeren en af en toe gaat ie al raar doen bij de 50kmh maar als ik er een grotere sproeier in doet blijft hij stotteren voor de powerband en ook met de gadnaald op de armste stand :wall: en ook met sproeier 98 hoor ik af en toe een rare klap (soort blafje van een klein hondje)
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Narco »

Mikkeldrd schreef:Als ik naar een stop licht rij doe ik natuurlijk gas los met koppeling in en dan gaat ie hoger in toeren zitten en na een tijdje gaat ie normaal in stationair.
Mikkeldrd schreef: ...en ook met sproeier 98 hoor ik af en toe een rare klap (soort blafje van een klein hondje)
Dan staat die dus te arm afgesteld, dat is dan wel duidelijk.
Zuigt hij geen valse lucht aan waardoor je blok te arm loopt ?
Scheur in carburateur rubber ? Zit je carburateur wel goed in het rubber gestoken en rubber goed op het spruitstuk ? Klem goed aangedraaid ?

Als je denkt dat dit allemaal goed is, dan toch grotere sproeier(s) monteren en afstellen en testen.
En als het afstellen daarmee niet lukt, dan toch een powerfilterje proberen.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Heb de deo test gedaan en de toeren passen niet aan dus geen valse lucht en het rubber zit goed op het spruitstuk en de carberateur. ik zal verder proberen met de sproeiers. Ook voordat ik de carberateur begrenzer eruit haalde zat er 98 in en het uitvallen op hoge toeren was opgelost door met de luchtschroef te spelen maar hij stotterde in het begin maar daarna trok hij lekker door ik zal even proberen met grotere sproeiers maar met 104 komt hij niet tot te powerband en ook niet met gasnaald clipje op de hoogste stand en gasnaald nummertje 25 geen idee of je hiermee nog iets kunt doen zodat ie armer loopt in t begin want anders komt ie niet in de powerband.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Narco »

Tussen 98 en 104 zit veel verschil, probeer anders 100 of 102.
Iedere scooterboer heeft deze 6mm Dellorto sproeiertjes op voorraad voor € 2 of € 2,50 p.stuk.
en het oppakken vanuit lagec toeren
Het mengsel bij lage toeren en vooral het oppakken vanuit lage toeren kan je vooral beinvloeden met de stationair sproeier, bij mij zit in de 17,5mm Dellorto stationair sproeier 34. Hoe weet je dat die in lage toeren te rijk staat ?
Bij onze 88cc leek het ook alsof hij in lage toeren te rijk stond, maar het was juist te arm …
Als je met optrekken het gas vol opendraaide sloeg die dood alsof hij verzoop, maar het was dus juist andersom.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Ik zal is ff proberen ik heb 78-130 dus klmt vast goed en hij blijft stotteren en als ik half gas doe dan gaat ie al wat beter en ik zal is kijken met stationair sproeier en als ik grotere sproeier er in doet gaat ie stotteren en bij kleinere niet
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Net een stukkie gereden en bij powerband choke open gezet en valt nog steeds uit en op dezelfde manier veel te arm of te rijk? En zonder choke verzuipt ie als je 40 rijd in zn 3 met vol gas. Met sproeier 104 viel ie al uit bij de 60 en nu met 98 pas rond de 86 dus is er wel vooruit op gegaan. En past deze op de standaard cilinder kop? https://www.josdijkman.nl/temperatuurme ... licht.html
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Ik heb 130 tot 94 geprobeerd en blijft nog steeds uit vallen in de powerband het beste rijd ie nu met 98 maar daar stottert ie 1 of 2 keer net voor de powerband en dan gaat ie lekker door en valt ie uit en met choke helpt ook niet
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Heb je de luchtschroef op 1,5 slag uit? en een originele Dellorto carburateur?

Is de vlotterbak goed schoon en werkt de vlotter ook goed?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Orginele carberateur 17.5 mm dellorto vlotterbak is goed schoon. Hoe kan je de vlotter uit testen? Op t moment stroomt er niks door ook al hangt ie of dat ik hem in druk maakt geen verschil de vlotternaald ziet er gewoon nog goed uit
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Voor de zekerheid extra valde lucht testje gedaan en nergens past ie aan op toeren en hij blijft maar uitvallen op hoge toeren ook al heb ik de choke aan :wall:
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Bougie kabel zit blijkbaar los in de bougie dop hoe krijg je deze goed vast?
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Sproeier 98 erin kleur bougie: https://imgur.com/a/sYZ8EbM

Valt nog steeds uit...... veel te arm
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Narco »

Mikkeldrd schreef:Bougie kabel zit blijkbaar los in de bougie dop hoe krijg je deze goed vast?
Gewoon vastdraaien, in de dop zit schroefdraad waar je de kabel in kunt steken en vastdraaien.
De kabel moet goed vastzitten en contact maken.

En als je de vlotter wil testen moet je wel zorgen dat er benzine uit je vacuumkraan komt, dus door het onderste slangetje met de mond even aan te zuigen. Heb je dat wel zo getest ?
Het lijkt mij dat als die niet doorstroomt, je brommer helemaal niet zou rijden of starten.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Mikkeldrd
Derbi fan
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 19 jan 2018, 23:39
Vervoersmiddel: Derbi senda 2007

Re: Afstellen lukt niet

Ongelezen bericht door Mikkeldrd »

Dat is gelukt en vlotter werkt maar als ik nu een grotere sproeier doe komt ie niet vooruit
Plaats reactie