Koelvloeistof lek

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Bartvb2
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 28 sep 2018, 17:56
Vervoersmiddel: Motorhispania furia 2005

Koelvloeistof lek

Ongelezen bericht door Bartvb2 »

Bij mijn recent gekochte tweedehands brommer lekt sinds kort lekt sinds kort koelvloeistof.
De brommer lekt (zichtbaar) zolang de motor draait. Zodra de motor uitgezet word nadat hij enige afstand heeft gereden komt er koelvloeistof tussen de cilinderkop en de cilinder uit. Het komt niet uit 1 specefieke plek maar drupt er rondom uit. De hoeveelheid koelvloeistof die lekt is schrikbarend veel, er loopt zegmaar nog net geen stroompje koelvloeistof naar beneden. Nu hoop ik dat het de pokpakking is dus heb ik een nieuwe set pakkingen besteld, maar ik heb ook gehoord van kromgetrokken cilinderkoppen. Kan dit het geval zijn?
Verder heeft het 50cc blok wel wat te verduren omdat hij flink opgevoerd is. Witte rook valt wel mee, soms een beetje als hij koud is.
Daarnaast heb ik nog nooit een koppakking vervangen dus als iemand advies heeft hoor ik het graag! Het gaat over een am6 blok (ik weet het geen derbi maar maakt voor dit topic niet uit). Welke koelvloeistof zou ik moeten gebruiken om weer te vullen?

Een lang verhaal maar elk advies is welkom!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Koelvloeistof lek

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dat kan inderdaad aan de koppakking of cilinderkop liggen (meest voor de hand liggend).

De cilinderkop zou je kunnen controleren door hem op een vlakke (glas)plaat te leggen en kijken of die overal even vlak is.
Belangrijk bij het vervangen van de koppakking is dat je de moeren gelijkmatig los haalt en vast zet, en dat de cilinder/kop schoon en vlak is.

Voor de koelvloeistof kan elke koelvloeistof er wel in, gebruik wel 1 soort(kleur) koelvloeistof, dus niet geen mixen of mengen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie