Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

Ik heb laatst mijn derbi gekocht die niet wou ontkoppelen. Ik heb toen de koppelingsplaten vervangen omdat ik die bij me aankoop kreeg. Toen ik de oude koppelingsplaten eruit haalde leken ze me nog goed maar heb toen toch de nieuwe erin gedaan (heb ze wel eerst in de olie gelegd!). Toen alles terug in elkaar gezet toen koppeling in gehouden en in zijn versnelling gezet koppeling in en hij ontkoppelde nog steeds niet. De hevel ook nog helemaal proberen in te drukken en kijken of hij dan wel ontkoppelt maar dat werkte ook niet :eh: . Schroevjes met veringen nog losser gedaan om te kijken of dat misschien zou helpen maar dat hielp ook niet. Hopelijk kan iemand me helpen !!?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Zit de drukplaat wel goed gemonteerd? Dit kan namelijk maar op 1 manier goed.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Narco »

Mijn ervaring met diverse brommers (Derbi, Honda MT/MB, Kreidler, Zundapp) is dat je op het oog niet kan zien of de koppelingsplaten versleten zijn.
Maar als de koppeling blijft kleven/plakken zijn of de platen versleten of gebruik je de verkeerde olie.

Zoals al vaak op het forum geschreven is, werken de DMP koppelingslaten in combinatie met Malossi veertjes zeer goed, zelfs op zware race set-ups. En versnellingsbakolie Putoline GP10.

(Een recent nieuw ontwikkelde versnellingsbakolie waar ze in Duitsland helemaal gek mee zijn is Addinol RC 80W 'Sport-Getriebeöl für Ölbadkupplungen'. Deze heb ik nog niet geprobeerd maar wordt mijn volgende bak olie in onze BRK 88 Derbi).
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

Druk plaat is goed gemonteerd en ik gebruik 10w 40 dit is toch ook goed?
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

Zou het kunnen dat ik me koppelingsplaten verkeertesom heb gemonteerd ?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Narco »

Hoe bedoel je ? De platen hebben geen voor- of achterkant.
Je kan eigenlijk niks fout doen, gewoon om en om een koppelingsplaat en tussenplaat monteren.
En de schroefboutjes van de veren moet je gewoon strak aandraaien.

Zit je koppelingskabel wel goed ?
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

Ja me koppelingskabel zit ook goed
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Narco »

Dan denk ik dat de hevel niet goed op de as zit (niet in de juiste positie).
Of dat als je je blok weer dicht schroeft, die as niet goed op die stift zit.
Dat is vaak ook even pielen, de ene keer zit hij er gelijk goed op, maar soms is het nodig om bij het monteren die as even heen en weer en omhoog en omlaag te bewegen voordat hij er goed op komt.

Het moet wel een van die twee dingen zijn, kan bijna niet anders.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

Mmmm ga ik hem vandaag toch nog weer is een keer opmaken. Zou er iets fout kunnen zittten achter de koppelingsplaat bijvoorbeeld dat de vorige eigenaar een ringetje/spacer vergeten heeft waardoor hij het niet doet ?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Narco »

Alles kan, maar het lijkt me sterk, dan moet je wel een super beunhaas zijn.

Zoals ik in mijn vorige post schreef zou ik bij het dichtmaken van het blok vooral controleren of het stiftje (Nr 21) wel goed in de as (Nr 18) valt. En dat de hevel (20) wel in de goede positie op de as (Nr 18) zit.

Hoe voelt de koppelingshandel op het stuur als je hem inknijpt ? Gewoon normaal ?

En wat voor koppelingsplaten heb je erin gezet ? (Merk?)
Heb je die stalen tussen platen ook vervangen ?
Heb je er niet een (tussen)plaat teveel in gedaan ?
Je weet dat je moet beginnen met zo'n gevoerde koppelingsplaat, dan een stalen tussenplaat enz en weer eindigd met een koppelingsplaat ? Dus altijd 1 stalen plaat minder dan het aantal koppelingsplaten.

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

Koppelinghendel voelt normaal weet wel zeker dat het heveltje goed zit. Want anders krijg de koppelingsdeksel er ook niet goed op omdat het stifje dan tegen me heveltje botst. Koppelingsplaten zijn goed geinstalleerd en het merk ervan weet ik niet omdat ik ze bij de aankoop kreeg maar ik denk dat ze gewoon standaard zijn en de stalen platen zijn niet vervangen maar ik denk niet dat dit het probleem kan zijn anders zou hij toch juist slippen?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Narco »

Oke, het is dan nu in ieder geval duidelijk wat het probleem is.
Of je stalen tussen platen zijn niet goed, of de koppelingsplaten niet of de combinatie van beiden.
Ook die tussenplaten moet je vervangen, vaak hebben ze ook een beetje blauwe gloed van het verbranden/heet worden.

Als je een set koppelingsplaten koopt zitten de tussenplaten er ook bij en het is de bedoeling dat je die dan als geheel vervangt maar dat wist je blijkbaar niet.

Ik zou je een DMP set adviseren, deze zijn goedkoop (€ 19) maar toch zeer goed en het is ook nog een 5 plaats koppeling, ik heb deze ook op onze beide Derbi's, waarvan 1 een 20+ PK 88cc is, en zelfs daarop voldoen die platen goed.

https://k-parts.nl/koppelingsplaatset-d ... senda.html

Als jij ze bij K-parts voor 21:00 besteld heb je ze morgen in huis, ikzelf koop bijna al mijn onderdelen bij K Parts (Karsemeijer).

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Haal eerst de complete koppeling maar eens eraf en monteer alles zoals het moet, dus geen ring vergeten of extra monteren.
Controleer handmatig ook direct of de versnellingsbak het doet.

Daarna ga je de complete koppeling weer netjes monteren, nergens voor nodig om een nieuwe set koppelingsplaten te kopen bij dit probleem. Grote bullshit dat het probleem kan liggen aan het ''niet vervangen van de tussenplaten''

P.S kijk ook goed naar het schakel heveltje op de schakelwals. Gewoon bij de basis beginnen
Alle onderdelen moeite zonder moeite van de primaire as af komen, gaat het stroef of niet, dan is er wat mis.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Narco »

derbi-ftw schreef:Grote bullshit dat het probleem kan liggen aan het ''niet vervangen van de tussenplaten.
Daar hebben weer meneer de allesweter weer, die sowieso alleen maar op het forum zit om mensen naar zijn dropshipping webwinkeltje te lokken.

Dit is helemaal geen bullshit !!
Waarom denk je dat in rivisiesetjes naast de gevoerde frictiesplaten, ook de stalen platen meegeleverd worden ??
Of in werkplaats handboeken van bromfietsen, crossers, motorfietsen etc staat dat bij geringe twijfel meteen ook de stalen scheidingsplaten vervangen moeten worden ??
Deze tussen platen hebben namelijk door de hitte de neiging om ietjes krom te trekken, het gaat maar om tienden van millimeter maar dat is genoeg om de werking van de koppeling negatief te beinvloeden zoals het blijven plakken.
Ook kan het oppervlakte verbrand zijn, te zien aan de blauwe kleur, wat ook bijdraagt aan het blijven plakken.
En als ze iets blauw zijn, zijn ze sowieso vervormd/krom.
Daarom bij een revisie van de koppeling ook meteen ze stalen scheidingsplaten vervangen.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

Heb me kopelingsplaat eruit gehaald met heel veel moeite want hij zat heel erg strak vast. Nu het ik alles uit elkaar en mist hij helemaal achter aan een ringetje heb toen even dingen terug gezet en de vul ring zat vast geplakt aan de kopelingsplaat nu heb ik alles terug gezet en zit er zit geen olie in maar als ik nu me koppeling in houd en in een versnelling zet kan ik hem voor en naar achter duwen. Maar hoor wel dat de kopelingsplaten over elkaar schuren. Heb de kopelingsplaat met een sleutel vast gedraaid.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Praat maar lekker verder ''Narco'' . je zult toch eerst de staat van zijn koppeling moeten weten om daar over te gaan oordelen.jammer weer. Ik doe een gok en zeg dat zijn koppeling nog in orde is. Blauwe/paarse verbrande tussenplaten, doe je erg goed Narco. Er is een reden dat men 1: koppelings frictie platen (voor bijvoorbeeld een 600cc supersport motor) verkoopt zonder tussenplaten en 2: een complete set. Slaat nergens op dat het verplicht is een complete set aan te schaffen. Verder ga ik geen eens in op de kwestie ''krom getrokken tussenplaat en niet kunnen ontkoppelen'' :lol:

Terug Ontopic om tussen jongen te (proberen) te helpen:

@Nicky, welke ring miste er precies? Een dikke ronde ring of een ronde ring met inhammen voor de primaire as?
Het beste is om de koppeling vast te zetten op Nm, mocht dit gereedschap er niet zijn dat goed straks zetten.

Het kan helpen om de ringen en platen schoon te maken en voorzien van nieuwe olie (kleine handeling maar in de praktijk erg effectief). Als hij in zijn 1 staat en je het koppelingshevel ingetrokken hebt (en de koppeling dus los is) is het normaal dat je de bromfiets naar voren en achter kunt bewegen.

Als die in zijn 1 staat, en je hebt de koppeling niet ingetrokken dan hoort het achterwiel te blokkeren, of in ieder geval een stuk moeilijker gaan (Mits cilinder etc compressie)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Nicky-___-
Banden plakker
Berichten: 8
Lid geworden op: di 23 okt 2018, 20:07
Vervoersmiddel: Derbi drd pro

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door Nicky-___- »

De ring met inhammen (de vulring op afbeelding boven nummer 12) is er wel. Maar de sluitring is niet gemonteerd (de normale ronde nummer 4). Heb helaas geen momentsleutel maar hij gaat binnen kort naar iemand met veel ervaring met brommers dus zal hem vragen of hij hem dan goed kan vast zetten (met ring). En als ik hem naar voren beweeg in zijn een maakt hij compressie en met koppeling in niet alleen hoor ik dan wel geluid van de koppeling.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi drd pro ontkoppelt niet ?!?

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dat zal het wel geweest zijn dat de vorige eigenaar de vulring niet gemonteerd had (dat zal de koppeling ook niet ontkoppelen).
Dat je hem naar voren kan bewegen zonder de koppeling in, en dat die dan compressie opbouwt is goed :thumbup:

Het kan zijn dat je een minimaal schaaf geluid hoort als er geen olie bij de koppeling zit, zorg dus wel dat de koppeling en de platen goed in de (constante) olie zitten. De drukplaat van de koppeling gaat maar een paar mm uit, hierdoor zijn de platen los van elkaar en kan je schakelen. Meet ook gelijk even je koppelings (frictie) platen op en je tussen platen op voordat je de boel definitief monteert.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie