Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB!!

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB!!

Ongelezen bericht door Oskar »

Beste lezers,

ik heb afgelopen week een oud model derbi gpr gekocht. Tijdens het testrondje dat ik heb gereden voordat ik hem had gekocht reageerde de brommer raar. in de eerste versnelling duurde het een tijd voordat hij begon met optrekken nadat ik het gas had open gedraaid. de tweede versnelling trok hij zonder problemen doorheen evenals de 3e versnelling maar als ik dan verder opschakelde naar de 4e versnelling viel hij terug in snelheid en ging het toerental flink omlaag. kwam dan ook niet meer boven de 7000 toeren uit. Bij nog verder opschakelen ging het toerental alleen maar verder omlaag. Verder viel het mij toen ook op dat de lichten niet goed aan bleven tijdens het rijden. Echter toch maar besloten de brommer te kopen.

Een paar dagen later heb ik de brommer naar huis proberen te rijden. Heb toen eerst getankt omdat ik niet zeker wist of er nog voldoende brandstof in de tank zat. Toen ik de brommer weer wilde starten met de elektrische start werkte deze niet meer. Heb de brommer toen maar aangelopen wat prima ging. Onderweg naar huis viel het mij op dat ik in de 3e versnelling volgens de snelheidsmeters aan de kant van de weg al gauw tegen de 65 aan reed. Kon daaruit dus wel concluderen dat de brommer is opgevoerd (volgens de vorige eigenaar ongeveer 100). toen ik ergens halverwege was moest ik afremmen voor een kruispunt. Heb toen teruggeschakeld naar de 2 maar toen viel het toerental flink omlaag, wat gek is omdat dit juist omhoog had moeten zijn bij terugschakelen. vervolgens besloten om verder terug te schakelen naar de 1e versnelling waarna het toerental nog verder omlaag ging en de brommer uitviel. Uiteindelijk met veel moeite de brommer toch nog thuis weten te krijgen. en heb toen maar meteen de kappen eraf gehaald.

Toen de kappen eraf waren kon ik wel zien dat er flink geknutseld was aan de brommer. De vorige eigenaar had hem gekregen van een kameraad omdat hij destijds niet meer liep. De bobine is toen vervangen omdat de spoelen waren doorgebrand. Verder viel het mij direct op dat er veel geknipt is in de bedrading. Achterlicht met kroonsteentjes aangesloten, richtingaanwijzers rondom verwijderd, nog een aantal draden die nergens op zijn aangesloten, olietank werkte niet meer en is dus leeg (sensor hiervoor ook niet meer aangesloten), een los draadje dat naar de spoel gaat van de ontsteking en een luchtfilter dat niet meer origineel is. Heb toen besloten om eerst maar eens de bougie te controleren. Hier viel mij niks geks aan op (Kleur zal ik later nog vermelden want die weet ik niet meer zeker). Gecontroleerd of er nog een vonk was en die was er inderdaad nog wel. Was wel lastig controleren tijdens het aanrennen maar de bougie werkte ook zonder problemen in mijn scooter dus weet zeker dat daar het probleem niet zit. De carburateur heb ik nog niet los gehad dus heb verder geen idee wat de staat hiervan is.

Nou heb ik de brommer gekocht om aan te sleutelen maar het wordt me nu wel wat veel voor de kennis die ik ervan heb. Ik hoop dus dat iemand hier mij verder kan helpen en mij kan vertellen wat ik het beste kan proberen te controleren en vervangen om in elk geval het blok weer draaiend te krijgen.

Alvast bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Oskar schreef:Heb toen eerst getankt omdat ik niet zeker wist of er nog voldoende brandstof in de tank zat.
Wat heb je precies getankt?

Lukt aanlopen nu nog wel, doet de startmotor het nog (bij het testen van de bougie o.i.d)?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

Aanlopen doet niks meer. Heb benzine getankt zoals erin hoort te zitten. Heb er wat olie bijgedaan zodat er brommix ontstaat. is in de juiste verhouding gemaakt. Startmotor doet niks meer. Heb ook al geprobeerd de startmotor rechtstreeks op een accu aan te sluiten maar daar reageerde hij ook niet meer op.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Proberen aan te lopen, en daarna kijken of de bougie droog of nat is.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

derbi-ftw schreef:Proberen aan te lopen, en daarna kijken of de bougie droog of nat is.
Dat ga ik vanavond even proberen. Kan ik gelijk de kleur van de bougie controleren.
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

Kleur van de bougie is momenteel zwart en hij is nog nat omdat ik hem al een flink aantal keren heb proberen aan te rennen de laatste dagen maar dat is dus niet van vandaag. Toen ik hem er laatst uit haalde was hij ook al tamelijk donker maar niet extreem naar mijn idee. De randen wel maar de elektrode zelf niet. Viel me toen ook gelijk al op dat de bougie er niet volledig in was gedraaid, wellicht dat dit een goede verklaring is voor het onregelmatig lopen. Ik ga morgenavond in elk geval maar even proberen de carburateur los te schroeven en dan eens kijken of ik daar wat aan kan zien. Zal deze ook gelijk maar even schoonmaken want dat kan ongetwijfeld geen kwaad. zodra ik nieuwe updates heb zal ik wel weer van me laten horen!
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

Ik heb de carburateur inmiddels uit elkaar gehad en schoon gemaakt. Heb het vermoeden dat dit het probleem niet heeft verholpen. De carburateur zag er vanaf de buitenkant nogal vies uit maar was binnenin eigenlijk wel zeer goed schoon. Momenteel zit er nog een hoofdsproeier 88 in. Heb nog geen idee of dit ongeveer de juiste maat is. Ik wacht nu nog op wat onderdelen om de boel weer in elkaar te kunnen zetten. Binnenkort maar eens even testen en dan verder kijken maar heb er een hard hoofd in.
Thom-van-Dam-2002
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi Drd racing 2013 zwart ( tpr 50cc, voca Warrior)
Locatie: Ouddorp

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Thom-van-Dam-2002 »

Als er nog een 17.5 mm carburateur op zou zitten
Dan is sproeier maat 88 wel erg aan de kleine voor een brommer die 100 kan.
Thom-van-Dam-2002
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi Drd racing 2013 zwart ( tpr 50cc, voca Warrior)
Locatie: Ouddorp

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Thom-van-Dam-2002 »

Ik weet of er bij jouw een 14mm carburateur opzit of een grotere en wat is je setup
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

Thom-van-Dam-2002 schreef:Als er nog een 17.5 mm carburateur op zou zitten
Dan is sproeier maat 88 wel erg aan de kleine voor een brommer die 100 kan.
Is inderdaad een 17.5 mm carburateur. Maat 88 als hoofdsproeier vond ik ook al wel gek. Dat zou het stotteren kunnen verklaren maar het verklaart niet dat de brommer ineens niet meer start. Of dat hij uitviel bij terugschakelen lijkt mij. Of zie ik dit verkeerd?
Thom-van-Dam-2002
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 18 feb 2018, 12:05
Vervoersmiddel: Derbi Drd racing 2013 zwart ( tpr 50cc, voca Warrior)
Locatie: Ouddorp

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Thom-van-Dam-2002 »

In principe kan dat wel het geval zijn, als ik jouw was zou ik een paar maten grotere sproeier er in begin bij 98 of zo en bouw dan af.
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

Thom-van-Dam-2002 schreef:In principe kan dat wel het geval zijn, als ik jouw was zou ik een paar maten grotere sproeier er in begin bij 98 of zo en bouw dan af.
Volgens de handleidingen die ik kon vinden zou er standaard al een 98 in moeten zitten. Ik zal binnenkort eens kijken of het effect heeft als ik de sproeier verander.
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door gpr050 »

Hallo Oskar, de hoofdsproeier heeft niks te maken met het wel of niet starten. Deze sproeier is voor het volgas gedeelte verantwoordelijk. Dus kan wel oorzaak zijn van het inhouden in het hogere toerengebied. De kleinere stationair sproeier, de luchtmengschroef en de choke zijn verantwoordelijk voor het aanslaan bij het starten. Maar als het blok voorheen gewoon aansloeg en stationair netjes liep lijkt mij dat die set-up niet veranderd is, en dat daar dus de oorzaak niet gezocht moet worden. Wat mij aan jou verhaal opvalt de mate van electronische problemen, waaronder de bobine. De toerenteller wordt aangestuurd door een draadje dat om de bougiekabel is gewikkeld, net na de bobine. Als bij terugschakelen het toerental direct terugvalt geeft dat aan dat er op dat moment geen of te weinig vonken geproduceerd worden wat zou kunnen duiden op wederom bobine en/of dynamo problemen. Ik zou het eerder in deze hoek zoeken. Succes met sleutelen
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

gpr050 schreef:Hallo Oskar, de hoofdsproeier heeft niks te maken met het wel of niet starten. Deze sproeier is voor het volgas gedeelte verantwoordelijk. Dus kan wel oorzaak zijn van het inhouden in het hogere toerengebied. De kleinere stationair sproeier, de luchtmengschroef en de choke zijn verantwoordelijk voor het aanslaan bij het starten. Maar als het blok voorheen gewoon aansloeg en stationair netjes liep lijkt mij dat die set-up niet veranderd is, en dat daar dus de oorzaak niet gezocht moet worden. Wat mij aan jou verhaal opvalt de mate van electronische problemen, waaronder de bobine. De toerenteller wordt aangestuurd door een draadje dat om de bougiekabel is gewikkeld, net na de bobine. Als bij terugschakelen het toerental direct terugvalt geeft dat aan dat er op dat moment geen of te weinig vonken geproduceerd worden wat zou kunnen duiden op wederom bobine en/of dynamo problemen. Ik zou het eerder in deze hoek zoeken. Succes met sleutelen
Er zijn zeker veel electronische problemen te vinden bij de brommer. Er is veel geknipt in de kabelboom wat het controleren van de kabels lastiger maakt. Het zou goed kunnen dat hier het probleem ligt. Heb alleen weinig zin om de gehele kabelboom opnieuw te maken. Zit te twijfelen om eerst het deel van de ontsteking opnieuw te maken en vervolgens eens kijken of hij dan start. Het viel me ook al op dat er een los draadje naar het vliegwiel loopt (Ik bedoel hiermee niet de draden die naar de spoel lopen maar echt een los draadje zonder enige vorm van connector eraan vast). Dat draadje hoort niet op de plek te zitten waar het nu zit. Dit draadje werd vastgehouden door de platsic kap die over het vliegwiel en het voorste tandwiel heen gaat. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Mocht iemand nog andere suggesties hebben dan hoor ik dit graag!

Voor iedereen die al geholpen heeft: Heel erg bedankt voor de ideeën!
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door gpr050 »

Wat voor kleur(en) heeft die draad?
Van welk jaar is de GPR?
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

gpr050 schreef:Wat voor kleur(en) heeft die draad?
Van welk jaar is de GPR?
Die draad is zwart. Het bouwjaar weet ik niet zeker. Het kenteken komt uit 2005 maar de brommer is ouder dan dat volgensmij. Als ik me niet vergis is het nog het eerste model. In elk geval het model met de ronde koplampen naast elkaar. Als ik easyparts mag geloven is dat model gemaakt tussen 1997 en 2001.
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door Oskar »

gpr050 schreef:Wat voor kleur(en) heeft die draad?
Van welk jaar is de GPR?
Ik heb zojuist even gekeken waar de draad vandaan komt. De draad is blijkbaar aangesloten op de negatieve pool van de accu. Iemand toevallig enig idee waar deze draad vanaf de negatieve pool van de accu naar toe hoort te gaan?
gpr050
Tuner
Berichten: 400
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB

Ongelezen bericht door gpr050 »

Wellicht deze vraag in het electro-deel van het forum stellen?
Er zwerft ook een link naar een manual 50 cc engine 6speed op het forum rond, waarin ook het electra gedeelte besproken wordt. Ook wordt aangegeven hoe je onderdelen kunt testen zodat je de werking kunt controleren.
Ook zijn er op i-net wel wiring-diagrammen te vinden, even zoeken maar wel handig, zeker als er flink in de kabelboom geknipt en veranderd is...
Plaats reactie