Oud model Derbi Gpr Project start niet meer!!!! Help AUB!!
Geplaatst: ma 26 nov 2018, 13:00
Beste lezers,
ik heb afgelopen week een oud model derbi gpr gekocht. Tijdens het testrondje dat ik heb gereden voordat ik hem had gekocht reageerde de brommer raar. in de eerste versnelling duurde het een tijd voordat hij begon met optrekken nadat ik het gas had open gedraaid. de tweede versnelling trok hij zonder problemen doorheen evenals de 3e versnelling maar als ik dan verder opschakelde naar de 4e versnelling viel hij terug in snelheid en ging het toerental flink omlaag. kwam dan ook niet meer boven de 7000 toeren uit. Bij nog verder opschakelen ging het toerental alleen maar verder omlaag. Verder viel het mij toen ook op dat de lichten niet goed aan bleven tijdens het rijden. Echter toch maar besloten de brommer te kopen.
Een paar dagen later heb ik de brommer naar huis proberen te rijden. Heb toen eerst getankt omdat ik niet zeker wist of er nog voldoende brandstof in de tank zat. Toen ik de brommer weer wilde starten met de elektrische start werkte deze niet meer. Heb de brommer toen maar aangelopen wat prima ging. Onderweg naar huis viel het mij op dat ik in de 3e versnelling volgens de snelheidsmeters aan de kant van de weg al gauw tegen de 65 aan reed. Kon daaruit dus wel concluderen dat de brommer is opgevoerd (volgens de vorige eigenaar ongeveer 100). toen ik ergens halverwege was moest ik afremmen voor een kruispunt. Heb toen teruggeschakeld naar de 2 maar toen viel het toerental flink omlaag, wat gek is omdat dit juist omhoog had moeten zijn bij terugschakelen. vervolgens besloten om verder terug te schakelen naar de 1e versnelling waarna het toerental nog verder omlaag ging en de brommer uitviel. Uiteindelijk met veel moeite de brommer toch nog thuis weten te krijgen. en heb toen maar meteen de kappen eraf gehaald.
Toen de kappen eraf waren kon ik wel zien dat er flink geknutseld was aan de brommer. De vorige eigenaar had hem gekregen van een kameraad omdat hij destijds niet meer liep. De bobine is toen vervangen omdat de spoelen waren doorgebrand. Verder viel het mij direct op dat er veel geknipt is in de bedrading. Achterlicht met kroonsteentjes aangesloten, richtingaanwijzers rondom verwijderd, nog een aantal draden die nergens op zijn aangesloten, olietank werkte niet meer en is dus leeg (sensor hiervoor ook niet meer aangesloten), een los draadje dat naar de spoel gaat van de ontsteking en een luchtfilter dat niet meer origineel is. Heb toen besloten om eerst maar eens de bougie te controleren. Hier viel mij niks geks aan op (Kleur zal ik later nog vermelden want die weet ik niet meer zeker). Gecontroleerd of er nog een vonk was en die was er inderdaad nog wel. Was wel lastig controleren tijdens het aanrennen maar de bougie werkte ook zonder problemen in mijn scooter dus weet zeker dat daar het probleem niet zit. De carburateur heb ik nog niet los gehad dus heb verder geen idee wat de staat hiervan is.
Nou heb ik de brommer gekocht om aan te sleutelen maar het wordt me nu wel wat veel voor de kennis die ik ervan heb. Ik hoop dus dat iemand hier mij verder kan helpen en mij kan vertellen wat ik het beste kan proberen te controleren en vervangen om in elk geval het blok weer draaiend te krijgen.
Alvast bedankt voor de hulp!
ik heb afgelopen week een oud model derbi gpr gekocht. Tijdens het testrondje dat ik heb gereden voordat ik hem had gekocht reageerde de brommer raar. in de eerste versnelling duurde het een tijd voordat hij begon met optrekken nadat ik het gas had open gedraaid. de tweede versnelling trok hij zonder problemen doorheen evenals de 3e versnelling maar als ik dan verder opschakelde naar de 4e versnelling viel hij terug in snelheid en ging het toerental flink omlaag. kwam dan ook niet meer boven de 7000 toeren uit. Bij nog verder opschakelen ging het toerental alleen maar verder omlaag. Verder viel het mij toen ook op dat de lichten niet goed aan bleven tijdens het rijden. Echter toch maar besloten de brommer te kopen.
Een paar dagen later heb ik de brommer naar huis proberen te rijden. Heb toen eerst getankt omdat ik niet zeker wist of er nog voldoende brandstof in de tank zat. Toen ik de brommer weer wilde starten met de elektrische start werkte deze niet meer. Heb de brommer toen maar aangelopen wat prima ging. Onderweg naar huis viel het mij op dat ik in de 3e versnelling volgens de snelheidsmeters aan de kant van de weg al gauw tegen de 65 aan reed. Kon daaruit dus wel concluderen dat de brommer is opgevoerd (volgens de vorige eigenaar ongeveer 100). toen ik ergens halverwege was moest ik afremmen voor een kruispunt. Heb toen teruggeschakeld naar de 2 maar toen viel het toerental flink omlaag, wat gek is omdat dit juist omhoog had moeten zijn bij terugschakelen. vervolgens besloten om verder terug te schakelen naar de 1e versnelling waarna het toerental nog verder omlaag ging en de brommer uitviel. Uiteindelijk met veel moeite de brommer toch nog thuis weten te krijgen. en heb toen maar meteen de kappen eraf gehaald.
Toen de kappen eraf waren kon ik wel zien dat er flink geknutseld was aan de brommer. De vorige eigenaar had hem gekregen van een kameraad omdat hij destijds niet meer liep. De bobine is toen vervangen omdat de spoelen waren doorgebrand. Verder viel het mij direct op dat er veel geknipt is in de bedrading. Achterlicht met kroonsteentjes aangesloten, richtingaanwijzers rondom verwijderd, nog een aantal draden die nergens op zijn aangesloten, olietank werkte niet meer en is dus leeg (sensor hiervoor ook niet meer aangesloten), een los draadje dat naar de spoel gaat van de ontsteking en een luchtfilter dat niet meer origineel is. Heb toen besloten om eerst maar eens de bougie te controleren. Hier viel mij niks geks aan op (Kleur zal ik later nog vermelden want die weet ik niet meer zeker). Gecontroleerd of er nog een vonk was en die was er inderdaad nog wel. Was wel lastig controleren tijdens het aanrennen maar de bougie werkte ook zonder problemen in mijn scooter dus weet zeker dat daar het probleem niet zit. De carburateur heb ik nog niet los gehad dus heb verder geen idee wat de staat hiervan is.
Nou heb ik de brommer gekocht om aan te sleutelen maar het wordt me nu wel wat veel voor de kennis die ik ervan heb. Ik hoop dus dat iemand hier mij verder kan helpen en mij kan vertellen wat ik het beste kan proberen te controleren en vervangen om in elk geval het blok weer draaiend te krijgen.
Alvast bedankt voor de hulp!