Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Het is geen Derbi maar het Rieju forum is zeer inactief en aangezien Derbi en AM6 blokken niet zo heel veel verschillen hoop ik dat jullie mij uit de brand kunnen helpen

Hallo,

Ik heb redelijk recent een Rieju RS2 gekocht(AM6 blok) met 10 000 kilometer op de teller die niet wou starten. Ik heb hem inmiddels alweer aan de praat gekregen. Maar nu wil hij niet meer dan 6000 toeren maken, maar hij start wel zeer vlot. Hij is helemaal standaard op het uitlaat na, hier zijn de proppen uitgehaald.

De brommer had voordat ik hem had gekocht al een flinke tijd stilgestaan bij de vorige eigenaar, hij had hem gekocht, lopend gemaakt en vervolgens weggezet, en bij de eigenaar daarvoor had hij ook al een tiidje stilgestaan, ik weet niet hoelang hij daar heeft stilgestaan maar ik gok tussen de een en twee jaar.

Toen de brommer eenmaal liep kwam er gigantisch veel witte rook uit het uitlaat. Eerst dacht ik dat dat was omdat hij veel te rijk liep. Er zat een sproeier 88, en ik heb sproeier 80 en 78 geprobeerd. Met sproeier 78 en 80 liep hij overduidelijk veel te arm maar hij rookte nog steeds en wou nog steeds geen toeren maken. Daarna heb ik sproeier 88 er weer in gedaan.

Ook gebruikte hij koelvloeistof. Dus ik heb de kop en voetpakking vervangen, en met een goede momentsleutel de kopbouten aangedraait op 15 nm. Ook zat de dempervulling helemaal vol met water/koelvloeistof. Na het vervangen van kop en voetpakking rookte hij nog steeds, zou dat kunnen komen omdat de dempervulling helemaal vol zit met water? Want na een tijdje lopen was de demper nog helemaal koud en ik zou niet weten waar de witte rook anders vandaan zou kunnen komen. Ook is het koelvloeistof resevoir na dat hij heeft gelopen een beetje minder vol maar ik denk dat dat komt omdat het koelvloeistof systeem nog wat moet ontluchten.

Ik heb het uitlaat helemaal uitelkaar gehad behalve de zeiknatte dempervoering was er niks bijzonders en het zat ook niet vol met roet. Ook heb ik met sproeier 88 elke stand van de gasnaald geprobeerd, maar ook dat had geen resultaat. Ook ben ik met remmenreiniger langs de pakkingen gegaan en daar reageerde de brommer niet op. Ik heb de weerstand van de bougiedop gemeten, deze hoort 5 ohm te zijn en was ongeveer 5.3 ohm, dus die was nog goed. Vervolgens heb ik de weertstand van de bougiekabel gemeten, dat was 0.3 ohm dus bijna niets. Ook heb ik de ontsteking doorgemeten en dit waren de resultaten(de brommer was volledig koud):

Groen: 760 ohm
Rood: 118 ohm

Van wat ik op het internet hebben gevonden waren die waarden prima. Verder heb ik voor de zekerheid nog de bougie vervangen voor een nieuwe NGK BR9ES, en dat had ook geen effect. Ook zonder luchtfilter laten lopen hielp niets.

Ook heb ik er een timing light op gezet, en wanneer hij begint te stotteren en niet meer hoger wil in toeren begint het timinglight raar te doen en inconstant te knipperen. Ook zit er soms wat benzine in de luchtfilterbak, ook zie ik wat olie langs het uitlaat druppelen, wat betekent dat?

De cdi heb ik recent vervangen voor een nieuwe imitatie cdi maar dat verholp het probleem ook niet. Wel lijkt hij nu een beter gasrespons te hebben.

Hier is een filmpje van wat de brommer doet: https://streamable.com/enwwn.
Xtreme-R
Beginnende tuner
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 27 feb 2015, 00:04
Vervoersmiddel: Citroen Saxo 1.1i
Aprilia rs125
Locatie: Drenthe

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door Xtreme-R »

Olie langs de uitlaat is normaal bij een tweetakt! Ik heb niet veel verstand van AM6 blokken maar kan het niet zo zijn dat de brommer elektrisch is begrensd op 6000 toeren? Mijn cpi scooters hadden dit namelijk altijd!
Verder, zou je kunnen kijken of je koppakking en voetpakking wel goed zijn, soms is een goedkope vervangingskoppakking niet van goede kwaliteit en blijft hij een klein beetje lekken. Eventueel kun je je eigen theorie testen door de brommer zonder demper te laten draaien en kijken of de rook nog aanwezig is.
Is het daarnaast wel echt witte rook en geen blauwige rook? (duid op te veel olie)
timcc schreef:ik adviseer de yasuni cross haal je met standaard 50 cc dikke 100 mee
:wave:
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Kop en voetpakking zijn wel goed denk ik aangezien het koelvloeistof resevoir niet bubbelt als hij loopt. Ook is hij niet begrenst op 6000 toeren, een am6 blok zonder de proppen in het uitlaat hoort wel 10 000+ toeren te maken. Ik ga denk ik dan binnenkort proberen om de brommer zonder demper te laten lopen.
Gebruikersavatar
Danieborg22
Tuner
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80
Locatie: Giethoorn

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door Danieborg22 »

Als hij echt bij 6000 toeren stopt en op gelijke toeren blijft hangen daar, zal k toch eens naar de cdi kijken of deze hem niet begrensd. Misschien zit er toch ergens in de kabelboom een schakelaartje verstopt?
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Het is niet de cdi want die heb ik al vervangen. Maar hij stopt niet gewoon bij de 6000 toeren maar hij gaat heel hard stotteren en wil niet verder, dat is te zien in het filmpje.
Gebruikersavatar
Danieborg22
Tuner
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80
Locatie: Giethoorn

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door Danieborg22 »

Hij krijgt verder wel genoeg lucht etc.?
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Hij krijgt wel genoeg lucht want toen ik hem zonder luchtfilter liet lopen maakte het geen verschil. De ontsteking is goed(cdi en bougie vervangen en de spoelen heb ik doorgemeten en ze waren prima). De carburateur heb ik schoongemaakt en het enige wat dan nog overblijft is het membraan en die ga ik vandaag vervangen.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Update: ik het van het weekend het membraan vervangen, toen ging hij al tot 7000 toeren en na wat met de sproeiers prutsen(ik ben van 88 naar 80 gegaan) kwam hij, hevig stotterend, tot de 7500 toeren in plaats van 6000. Is het nu een technisch probleem of zou ik verder moeten gaan met afstellen? Er zit namelijk wel een goedkope cilinderkit op die de vorige eigenaar er vrij recent op heeft gezet, want hij zag er nog als nieuw uit toen ik de koppakking aan het vervangen was.
Xtreme-R
Beginnende tuner
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 27 feb 2015, 00:04
Vervoersmiddel: Citroen Saxo 1.1i
Aprilia rs125
Locatie: Drenthe

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door Xtreme-R »

bart_rs2 schreef:Update: ik het van het weekend het membraan vervangen, toen ging hij al tot 7000 toeren en na wat met de sproeiers prutsen(ik ben van 88 naar 80 gegaan) kwam hij, hevig stotterend, tot de 7500 toeren in plaats van 6000. Is het nu een technisch probleem of zou ik verder moeten gaan met afstellen? Er zit namelijk wel een goedkope cilinderkit op die de vorige eigenaar er vrij recent op heeft gezet, want hij zag er nog als nieuw uit toen ik de koppakking aan het vervangen was.
Zou eerst eens goed nagaan of de gehele brommer wel ontgrensd is.
Daarnaast is hevig stotteren vaak een verkeerde sproeier + als je brommer standaard is en hij maakt 7500 toeren hoe hard loopt hij dan? Kan zijn dat er gewoonweg niet meer uit je uitlaat en cilinderkit te halen valt....
timcc schreef:ik adviseer de yasuni cross haal je met standaard 50 cc dikke 100 mee
:wave:
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Ik weet zeker dat hij meer toeren hoort te maken(dezelfde brommers halen ontgrenst de 12k toeren) en ook weet ik zeker dat hij volledig ontgrenst is want ik heb het hele uitlaat uit elkaar gehaald en er zat geen enkele vorm van een prop of restrictie in. Maar hij ploft als je hem lang vol gas houd ook uit het uitlaat en dat is bijna altijd een ontstekings probleem dus ik ga van het weekend het vliegwiel eraf trekken en zien hoe het er daaronder uitziet. Ik denk dan dat het vliegwiel of de spoelen vuil zijn want de weerstanden klopten wel gewoon.
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: Rieju RS2 maakt geen toeren en rookt veel

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

Ik heb eindelijk het probleem gevonden, de beugel waar de pickup spoel aan zit is volledig krom dus hij vonkte helemaal niet op het goede moment.
Plaats reactie