Koelvloeistofcircuit kan druk niet kwijt?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Tombrommer
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 17:34
Vervoersmiddel: Derbi Sensa sm 2007

Koelvloeistofcircuit kan druk niet kwijt?

Ongelezen bericht door Tombrommer »

Dag allen,

Ik zit al een tijdje met een probleem. Een tijdje geleden heb ik mijn schakelas vervangen omdat ik niet meer terug kon schakelen. Alles netjes gedaan volgens de how-to blok reviseren van dit forum. Alle pakkingen vervangen(behalve de koppakking op mijn cilinder, dom :oops:) olie ververst, koelvloeistof bijgevuld, getankt en na een aantal keer kicken startte hij weer en liep hij prima.

Ik heb een aantal keer mijn blok goed warm laten worden (zonder gas bij) en na een paar keer starten, warm laten worden, uit zetten en weer afkoelen besloot ik er mee te rijden. Na een aantal kilometer, ik gok 3, hoorde ik een harde sis en begon mijn brommer flink te roken. Brommer stopte er zelf mee. Wat bleek? Temperatuursensor (die ik overigens net nieuw had) was geknapt. De bout (het goudkleurige gedeelte) zat nog netjes in mijn blok en ik had nog compressie, maar het zwarte plastic dat aan het draadje zit was eraf geknapt.

Thuis aangekomen cilinderkop eraf, die bleek, net als mijn uitlaat, vol te zitten met koelvloeistof. Schoongemaakt, pakkingen en bougie vervangen en een nieuwe temperatuursensor en opnieuw gestart. Alles ging weer prima. Volgende dag met dat ding naar school, kom ik op school (6km gereden), begint hij weer te roken en blijkt dat mijn temperatuursensor wéér op dezelfde manier stuk is.

Net mijn uitlaat eraf gehaald, maar er zat nergens koelvloeistof in, dus de koppakking lijkt me OK.

Nu is mijn vraag, wat kan hier aan de hand zijn?? Ik kan dit probleem nergens vinden (ook niet op andere forums) en ik durf zo niet te rijden. Ik gok dat mijn koelvloeistofcircuit zijn overdruk niet kwijt kan maar voor zo ver ik weet zit er geen overdruk klep op. Ik heb ergens gelezen dat dit kan liggen aan: versleten koppakking, circuit niet goed ontlucht, radiator verstopt? Wie o wie helpt mij uit de brand?

Ik heb volgens mij een oud type am6 blok, gewoon volledig standaard.

Alvast bedankt,

Groet Tom
Plaats reactie