Welke koppelingsplaten RS4 50

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

Hai allen,

Zitten er verschillen in de koppelingsplaten van het AM6 en de D50B0 blok?

Soms zie ik 4 platen en soms 5
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

Hi.
Goeie vraag.
Zit nu ook te zoeken en zie inderdaad setjes van 4 en van 5..mmm..
Op de originele tekeningen van Aprilia staan er 4..maar 5 zal ook kunnen dan..op meerder sites setjes van 5 gezien waarbij specifiek RS4 50 bij staat.
Ga ik uitzoeken ( als er verder geen antwoorden komen )..zal ze zelf ook ooit moeten vervangen.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Normaal gesproken word het motorblok geleverd met 4 gevoerde koppelingsplaten (en 3 stalen tussen platen).

Er zijn ook veel merken die de 4 plaats koppeling maken (Malossi, Metrakit, Voca, Stage6).
Ook zijn er sommige merken die een 5-plaats koppeling maken, ook direct geschikt voor het Derbi/Aprilia motorblok.

Het verschil tussen de 4 en 5 plaats koppeling is dat de platen van een 5-plaats koppeling iets dunner zijn. Echter kan een 5-plaats koppeling wel meer vermogen aan, vandaar dat bij een 80cc of ''High-end'' motorblok vaak een 5-plaats koppeling word gebruikt.

Polini 5-plaats koppeling is hiervan dan een erg bekende.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

derbi-ftw schreef:Normaal gesproken word het motorblok geleverd met 4 gevoerde koppelingsplaten (en 3 stalen tussen platen).
Er zijn ook veel merken die de 4 plaats koppeling maken (Malossi, Metrakit, Voca, Stage6).
Ook zijn er sommige merken die een 5-plaats koppeling maken, ook direct geschikt voor het Derbi/Aprilia motorblok.

Het verschil tussen de 4 en 5 plaats koppeling is dat de platen van een 5-plaats koppeling iets dunner zijn. Echter kan een 5-plaats koppeling wel meer vermogen aan, vandaar dat bij een 80cc of ''High-end'' motorblok vaak een 5-plaats koppeling word gebruikt.

Polini 5-plaats koppeling is hiervan dan een erg bekende.
Okay, duidelijk. Dat zijn dan dunnere platen.

Heb hier een RS4 50, pas gekocht. Ontkopelde niet lekker en nu staat de versteller van de hendel waarmer je de kabel opspant op zijn strakst. Dus maximale opgespannen.
Wanneer je de kabel op zijn strakst hebt staan om goed te ontkoppelen. Dan zijn de platen toch (op) dun geworden?
Klopt mijn redenering?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

Zou goed kunnen.
Wat ook kan is dat ie niet goed is afgesteld van binnen in je blok.
Je kunt daar ook de boel afstellen..tenminste bij een AM6, ben zelf nog niet aan het sleutelen geweest aan de RS4 maar dat zal ongetwijfeld hetzelfde zijn.

Maar logischer dat ze versleten zijn ja.
Hoeveel kilometer staat er op de teller ?
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

Op de teller staat bijna niets 4200, uiterlijk ziet hij er ook zo uit, maar je weet het nooit.
Wat kun je van binnen dan afstellen aan de koppeling? Het is toch de korf erin met de platen en dan deksel met veren erop?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

Das inderdaad niks.
Als dat klopt dan kunnen je platen nooit versleten zijn..of de vorige eigenaar heeft er wel heel erg raar mee gedaan.

De drukplaat die op de veren komt heeft een bout met daarop een moer warmee je de boel vastzet.
De bout kun je stellen, die heeft een dwarsnede voor een schroevendraaier.
Daarmee stel je de platen en de fijnafstelling doe je dan bij je stuur.
Bij een AM6 in elk geval, maar lijkt me bij andere blokken ook zo te werken..denk ik..

Had dit zelf de eerste keer niet goed gedaan ( de 'how to' niet goed gelezen.. :thumbdown: ) en toen slipte de koppeling, kon de zijkant er weer af..

Je zal ff de zijkant open moeten maken en kijken..maar dat je platen nu al versleten zouden zijn is onder normale omstandigheden bijna onmogelijk.

Edit : kan het niet goed zien maar het ziet er wel iets anders uit bij de RS4 dan bij AM6 geloof ik..maar kan me niet voorstellen dat je de platen niet zou kunnen stellen in het blok zelf.
https://www.aprilia-parts.nl/nl/explode ... rettyPhoto

Zijn van de RS4 koppeling helaas ook nog geen how to's te vinden.
Ik ga ook wat rondvragen hier en daar, wil het nu zelf ook weten eigenlijk.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Bij het Derbi motorblok (te vinden onder elke Derbi Senda/GPR en Aprilia SX,RX,RS,RS4 vanaf 2006 tot heden) is het niet nodig om te koppeling te stellen bij het koppelingshart (zoals bij AM6) omdat dit simpel weg niet kan (A) .

De koppeling kan op 2 manieren gesteld worden, bij de hevel op het stuur en de hevel op het motorblok.
Wanneer de koppeling het moeilijk doet kan het goed zijn dat de koppelingsplaten slecht zijn, al betwijfel ik dat met 4200km.

Je zou ook kunnen proberen om andere (Putoline GP10) versnellingsbak olie te gebruiken, vooral nu het wat kouder word).
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

Oww...lol, ik lulde dus weer es uit mn nek.. :crazy:
Zag op die exploded view ook niet echt hoe je het zou kunnen stellen bij dit blok eigenlijk.
Wel handiger, dat je het ook bij de hevel op het blok stellen kan.

Mooi..weer wat geleerd, thx :thumbup:
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

Hartstikke fijn 42 en derbi-ftw dat jullie zo meedenken.

Zoals ik al schreef hij ontkoppelde niet lekker, ik heb toen de kabel geheel opgespannen, maar nou schakelt hij op het einde van de hendel zeg maar. Dus klein stukje inknijpen maar. Maak ik de kabel langer dan ontkoppeld hij niet goed.
Bij slijtage zou ik denken aan slippen, de plaatjes worden natuurlijk we dunnen waardoor ze verder naar binnen vallen lijkt mij, maar het opspannen is best wel veel.
Vandaag heb ik alles besteld, DMP 5 plaats koppeling en malossi veren, GP10 olie en uiteraard een pakking.

Aankomend weekend aan de gang.

Hoe schakelt/koppelt die van jullie pakt hij laat op of vroeg. Hendel ver van het stuur of dichtbij het stuur?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

Mn hevel op het stuur staat bijna helemaal ingedraaid en toch grijpt hij al vrij snel, op nog geen kwart van mn hendel ongeveer.
Heb nu 17.000 op de teller staan.
Met de fabrieksplaten erin nog.

Ik dacht dat aangeraden wordt om ze rond de 12.000 km te vervangen maar daar zit ik dus al 5000 boven en geen enkel probleem zo ver.

Ik weet niet hoe ver de hevel bij het blok staat..nog niet gekeken..morgen es kijken.

Heb je zelf nog gekeken naar de hevel op het blok ?
Misschien staat die helemaal ingedraaid.
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

Bij die geven aan het blok kan ik niets verstellen..
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

Ik heb gelijk ook even gekeken, was het alweer vergeten.

Ik kan ook niks uitdraaien ofzo maar je kan misschien die hendel op de as die naar binnen gaat meer naar voor of achter zetten.
Gokje, kan het niet goed zien.

Ik zie ook een snede bovenin die as die naar binnen gaat, voor een schroevendraaier ofzo (?), vraag me af waar die voor is bedoeld.

Enige bruikbare how to die ik kan vinden heeft daar niks over https://derbiteam.nl/how-tos/derbi-nt-d ... reviseren/
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

42 schreef:Ik heb gelijk ook even gekeken, was het alweer vergeten.

Ik kan ook niks uitdraaien ofzo maar je kan misschien die hendel op de as die naar binnen gaat meer naar voor of achter zetten.
Gokje, kan het niet goed zien.

Ik zie ook een snede bovenin die as die naar binnen gaat, voor een schroevendraaier ofzo (?), vraag me af waar die voor is bedoeld.

Enige bruikbare how to die ik kan vinden heeft daar niks over https://derbiteam.nl/how-tos/derbi-nt-d ... reviseren/
Klopt, met een inbus kun je de hevel verdraaien (op een andere positie zetten). Platte schroevendraaier kan makkelijk zijn
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

:thumbup:

mooi systeem
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

Straks aan de bak, letterlijk en figuurlijk :-)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

Succes :thumbup:

Ben benieuwd, kan me nog steeds niet voorstellen dat ze versleten zijn na 4000 km.
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

Nieuwe DMP 5 platen zitten erin, met Malossi veren.
De olie die eruit kwam was grijs, en ik vond de platen plakken. Ze zagen er wel goed uit, maar de tussenplaatjes die had duidelijke doffe en glimmende vlakken.
Ik had misschien eerst workshop manuel moeten lezen m.b.t. het afstellen van de hevel op het blok.
Dan had ik hem strakker kunnen zetten en de kabel bij het stuur meer kunnen indraaien.
Maar goed, zo is het ook opgelost.
Hij schakelt in ieder geval een stuk lekkerder. :D

Bedankt voor jullie hulp
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door 42 »

En je zit komende tig duizend kilometer goed qua koppelling.

Heb ik nog een vraag voor jou als t mag : mijne maakt heel vaak vreemde geluiden als ie stil staat met motor uit, vooral in de zon of als ie uit de zon komt net.
Een soort van klagend gepiep/gekreun.
Ben er achter dat het uit mn tankdop komt, denk door de rubber ring die daar zit en druk/onderdruk door brandstofdamp.
Heb jij dat ook of zou die ring versleten zijn ?
Maup8670
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: za 26 okt 2019, 23:39
Vervoersmiddel: Rs4 50

Re: Welke koppelingsplaten RS4 50

Ongelezen bericht door Maup8670 »

Ha ha, ik ken dat. Heb dat bij al mijn motoren en brommers. Er komt druk op te staan door de gassen die eruit willen. Vollere tank helpt :-)
Plaats reactie