Derbi Senda 2018 Euro4 (accu + kop/achter licht + trillen)

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
KleurenDoof
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 09:33
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2018
Locatie: Ergens in brabant

Derbi Senda 2018 Euro4 (accu + kop/achter licht + trillen)

Ongelezen bericht door KleurenDoof »

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes over mijn derbi senda 2018. vanmorge kwam ik er achter dat mn koplamp en achter licht niet meer werken. rem en knipper werken nog wel!? tijdens het rijden gaf mijn accu 11.7 volt aan en bleef langzaam zakken op aankomst stond ie op 8 volt.
Nu lees ik verschillende dingen iemand zei iets over een zekering maar dat is bij het 2018 model anders, ik heb 2 zekeringen in het "kofferbakje" een rode en blauwe heb alleen nog niet kunnen kijken of deze kapot zijn. Maar waar zou dit allemaal nog meer aan kunnen liggen? de accu laad ook niet tijdens het rijden zeg maar.

Ik merk ook dat wanneer ik op hoge toeren kom aan het eind van een versnelling dan trilt het blok best raar deed ie eerst niet? waar zou dit aan kunnen liggen? of is het gewoon dat ie oud begint te worden?

Mn laatste vraag is over de accu. er zit nu een YASU in ofzo met aan de zeikant een rood buisje, er naast ligt een losse zwarte slang die naar onder gaat waar ook de overige benzine gedumpt wordt. waarvoor is deze slang?

thanks alvast (A)
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi Senda 2018 Euro4

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Waarschijnlijk een Yuasa accu (veel gebruikte accu). Het zou kunnen dat de ontsteking spoel of spanningsregelaar niet meer goed is. Dan laad die accu ook niet meer bij.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
KleurenDoof
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 09:33
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2018
Locatie: Ergens in brabant

Re: Derbi Senda 2018 Euro4 (accu + kop/achter licht + trille

Ongelezen bericht door KleurenDoof »

derbi-ftw schreef:Waarschijnlijk een Yuasa accu (veel gebruikte accu). Het zou kunnen dat de ontsteking spoel of spanningsregelaar niet meer goed is. Dan laad die accu ook niet meer bij.
is er een mogelijkheid hoe ik dit zeker kan weten? heb gister met een multimeter geprobeert te meten (op de spannignsregelaar) 2 draden gaven wisselspanning iets tussen de 30-50 volt (als ik het goed gemeten heb) en die andere 2 helemaal niets en als ik beetje gas gaf 1.5 volt ofzo? dat klopt toch ook niet?

hoe kan ik kijken of de stator wel of niet kapot is zonder heb helemaal open te maken?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi Senda 2018 Euro4 (accu + kop/achter licht + trille

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Spanningsregelaar testen: Multimeter op + en - pool van de accu zetten. Daarna wat toeren maken/gas geven.
Deze moet maximaal 14,4v aangeven.

Ontsteking spoel testen bij het Euro4 systeem, weet ik zo 123 niet
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
KleurenDoof
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 09:33
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2018
Locatie: Ergens in brabant

Re: Derbi Senda 2018 Euro4 (accu + kop/achter licht + trille

Ongelezen bericht door KleurenDoof »

Ben met een multimeter langs de spanningsregelaar gegaan en gaf redelijk rare resultaten, heb hem vervangen en nu doet ie het weer. bedankt
Plaats reactie