aanschaf Derby 50cc

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Jopske
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 00:12
Vervoersmiddel: Auto
Locatie: Arnhem

aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Jopske »

Hallo forumleden. Mijn vraag: mijn zoon heeft na lang gespaard te hebben nu 1500 euro bij elkaar, en wil graag een Derbi 50cc bromfiets kopen. Nu zagen we er een in Zeewolde, maar wij hebben er totaal geen verstand van, dus vraag ik bij deze of er iemand in Zeewolde woont met kennis over deze bromfiets om hem te testen inzake verborgen gebreken, en betrouwbaarheid zodat mijn zoon niet de boot ingaat.
Uiteraard tegen betaling voor de genomen moeite..
Of is er misschien hier een van de leden die zo een brommer aanbied voor deze prijs of wat lager die 100% veilig en goed is.
Voor ons een geruststelling.
A.U.B. neem dan contact met ons op.
Gr. Jopske
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door 42 »

Zeewolde is me net even te ver uut Zeeland anders had ik best willen kijken.
Ik weet dankzij vorige brommer ongeveer waar je op moet letten iig, lol.

Mocht je niemand vinden dan kun je op het net een hoop tips and tricks vinden waar op te letten in het algemeen bij het kopen van een brommer, ook video's eventueel.
https://www.google.com/search?q=waar+op ... e&ie=UTF-8

Staat de brommer op Marktplaats o.i.d ?
Jopske
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 00:12
Vervoersmiddel: Auto
Locatie: Arnhem

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Jopske »

Deze staat op marktplaats, advertentie nummer m1542089
Laatst gewijzigd door Jopske op ma 07 sep 2020, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door 42 »

Deze ? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Ik zou em niet willen, frame heeft volop krassen, heeft aan het vele roest te zien veel buiten gestaan en ziet er naar mijn mening slecht onderhouden uit.
Is op zn rechterkant gevallen aan de krassen op frame en zijkap ( onder de derbi sticker ) te zien, identieke kras qua richting, foto 7 ( als het al een kras is op de kap, zou ook scheur kunnen zijn )
Ketting is verroest en staat te slap.
Blok ziet er ook niet echt uit alsof het gereviseerd is..dan maak je de boel ook schoon en gooi je er niet dezelfde verroeste bouten in terug.
Hij heeft em ff gewassen voor de foto en dat was t wel vrees ik.
Zeker geen 1400 waard.
Zelfs dat bod van 1000 wat er nu is vind ik vrij hoog.
Heel de brommer roept : niet kopen ! :lol:
Jopske
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 00:12
Vervoersmiddel: Auto
Locatie: Arnhem

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Jopske »

Gelukkig. Ben erg blij met deze tip.
Mocht u een adresje hebben wat betrouwbaar is dag zou dat fantastisch zijn.
Zo zagen wij een jongen op Instragram en Youtube, ene Mark (Rider Mark) die lijkt het kennis van zaken heeft en misschien wat te koop heeft. We hebben hem een PB gestuurd, maar hebben daar vooralsnog geen reactie op gekregen.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Dingetje is inderdaad aardig bereden lijkt het... op eerste gezicht ''lijkt'' er weinig onderhoud en kennis aan te pas gekomen te zijn.

In mijn ogen zal de waarde hiervan rond de 650 en 800 liggen. Absoluut geen 1000.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door 42 »

Ik ken de naam toevallig ja, lijkt te weten waar hij het over heeft inderdaad.
Nog geen garantie maar iets betrouwbaarder dan de doorsnee beunhaas misschien.
Gebruikersavatar
Matthijs H
Schakelrijder
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 01:07
Vervoersmiddel: Ford Fiesta ST Line
Opel Vivaro
Tomos
VW Golf MK 4 sold)
VW Golf MK2 (sold)
Peugeot 206 GTI 2.0 (total loss)
Derbi DRD Pro 06 (sold)
Derbi DRD LTD 07 (sold)
3x Derbi DRD Racing (sold)
2x tomos (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Peugeot Vivacity (sold)
Locatie: In zo'n omgeving waar een paar huizen staan en mensen wonen.

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Matthijs H »

Prima kerel die Mark, verkoopt prima spul maar die prijzen zijn minder prima.
Recent had 'ie een Pro aangeboden voor 3000 euro, leuk dat je dan een 'vlogger' bent maar de waarde van zo'n brommer stijgt daardoor niet. Tenzij d'r een gouden ketting op gelegd is..
A't nie ghit zoas 't mot, mot 't mih zoas 't ghit.
Jopske
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 00:12
Vervoersmiddel: Auto
Locatie: Arnhem

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Jopske »

Tja, het valt allemaal niet mee een veilig brommertje voor mijn zoon aan te schaffen. Als je niet oppast zit die straks met een bromfiets die niet betrouwbaar en schade heeft.
Sowieso is er hier in de regio Arnhem betreffende geen stoere Derbi te vinden, alleen maar heel ver weg.
Moet toch kunnen, een veilig brommertje om mee te starten voor 1500 euro?
Liever nieuw, maar zoveel geld is er niet te besteden.
Dan zie aangeboden Derbi's, aangeboden als fantastisch, spullen vernieuwd, onderhoudsbeurten gehad, etc.etc.
Maar wat is waar.
Wij hebben er geen kijk op, en voor je het weet ga je de mist in.
Hopende dat jullie ergens een Derbi weten te staan, die goed is onderhouden, en betrouwbaar is.
Zo kan mijn zoon, straks lid worden van dit forum, met zijn Derbi brommer.
Laatst gewijzigd door Jopske op ma 07 sep 2020, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door 42 »

Dit zijn misschien een paar interessante :

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Ziet er goed onderhouden uit en hij heeft iig verstand van goede olie..t is iets, lol.
Als de prijs niet te ver opgedreven wordt zou t een mooie zijn, zeker als hij kan aantonen dat het blok 8000 km geleden gereviseerd is.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Ook een leuke alleen werkt de km teller niet, afdingpunt, zou je hem voor een stuk minder dan je prijs van 1500 kunnen kopen kun je daar een brommerboer van betalen voor reparatie er van.
Blok zou gereviseerd zijn, als hij het aan kan tonen zou dat mooi zijn.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Erg cool ding vind ik zelf, heel veel aan uiterlijk gedaan wat em zeker origineel maakt..heel veel nieuw spul maar zie niet of het blok ooit is gereviseerd.
Valt na te vragen natuurlijk.
Duidelijk een projectje van een liefhebber waar veel tijd en aandacht in gestopt is.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Bouwjaar 2016 en 17k op de teller.
Heeft dus wel redelijk wat kilometers gemaakt in weinig tijd maar lijkt een leuk ding en 17k in totaal is niet veel op zich.
De enige twijfel die ik bij hem heb is waarom hij relatief goedkoop aangeboden wordt.

Ik kan je uiteraard geen enkele garantie geven dat het goede brommers zijn maar rond die prijs zijn dit er zomaar een paar die er goed uitzien en onderhouden lijken.
Als het goed is binnen een straal van 75 km van Arnhem..makkelijk terug te rijden in nog geen 2 uur met een brommer.
Risico hou je altijd tweedehands, zeker met brommers.
Als iemand d.m.v. rekeningen/garantiebewijzen aan kan tonen dat er iig nieuwe spullen gekocht zijn dan is het al iets..ook al is dat nog geen garantie dat ze er ook op zitten, lol.
Maar dan ga je wel heel ver als beunhaas.
Gebruikersavatar
Matthijs H
Schakelrijder
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 01:07
Vervoersmiddel: Ford Fiesta ST Line
Opel Vivaro
Tomos
VW Golf MK 4 sold)
VW Golf MK2 (sold)
Peugeot 206 GTI 2.0 (total loss)
Derbi DRD Pro 06 (sold)
Derbi DRD LTD 07 (sold)
3x Derbi DRD Racing (sold)
2x tomos (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Peugeot Vivacity (sold)
Locatie: In zo'n omgeving waar een paar huizen staan en mensen wonen.

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Matthijs H »

Als ik jou en je zoon een advies mag geven...
Koop een brommer voor 1300 euro, neem iemand mee die kennis heeft en de brommer ook objectief kan bekijken.
Het is en blijft een gok, want nagenoeg alle brommers zijn opgevoerd (geweest).
Verkopers zijn simpelweg niet te vertrouwen, dus als je een brommer gaat bekijken zul je altijd je eigen oordeel moeten trekken aan de hand van geluiden, uiterlijk en rijervaring. En dan alsnog kan er wel 's wat tegen zitten, daarom moet je ook geld achter de hand houden voor het geval dat er wat vernieuwd zou moeten worden.
A't nie ghit zoas 't mot, mot 't mih zoas 't ghit.
Jopske
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 00:12
Vervoersmiddel: Auto
Locatie: Arnhem

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Jopske »

Hallo 42, na aanleiding van uw vier geplaatste links, heb ik op drie daarvan gereageerd.
De eerste en de derde van boven, en wachten op een reactie, de tweede vond mijn zoon niet mooi, en de laatste de vierde, gaf geen mogelijkheid om hem te laten nakijken, kopen en wegwezen, en miste een kickstarter.
Tot zover.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door 42 »

Kopen en wegwezen en dan die relatief lage prijs...denk dat mn gevoel idd goed zat en dat er iets niet mee klopt.
Kickstartmechanisme zal iig kapot zijn anders had hij er wel even een trapper opgezet zelf.

Tweede vind ik zelf ook minder mooi ja...lang niet zo stoer als die andere, lol.

Succes iig....ik hoop nu wel heeeel hard dat als het 1 van die wordt het geen miskoop is..zou me best lullig voelen :shifty:
Maar goed, nogmaals ; met een brommer weet je het nooit helemaal.
Ik kan nu mn brommer verkopen denkend dat ie helemaal goed is en morgen kan de koppaking er uit vliegen of iets zonder dat ik dat had kunnen vermoeden.
Matthijs H schreef:Koop een brommer voor 1300 euro, neem iemand mee die kennis heeft en de brommer ook objectief kan bekijken
Die proberen ze juist hier te vinden schat..rie ff naar Arnhem anders, leuk ritje en je verveelt je toch maar.. :lol:
Gebruikersavatar
Matthijs H
Schakelrijder
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 01:07
Vervoersmiddel: Ford Fiesta ST Line
Opel Vivaro
Tomos
VW Golf MK 4 sold)
VW Golf MK2 (sold)
Peugeot 206 GTI 2.0 (total loss)
Derbi DRD Pro 06 (sold)
Derbi DRD LTD 07 (sold)
3x Derbi DRD Racing (sold)
2x tomos (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Peugeot Vivacity (sold)
Locatie: In zo'n omgeving waar een paar huizen staan en mensen wonen.

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Matthijs H »

Hahah zie je het al voor je, ff op m'n Tomos met 40km/u naar Arnhem rijden... :mrgreen:

Als je zekerheid wilt van een goede brommer ben ik bang dat je of een occasion bij een dealer moet halen of een nieuwe moet aanschaffen.
Dat laatste gaat veel geld kosten, en na 2 jaar krijg je er veel minder voor terug dus dat lijkt mij geen optie.
Voor 1300 moet er absoluut iets fatsoenlijks te vinden zijn, sterker nog, met mijn oude brommer van 850 euro heb ik geen problemen gehad. In tegenstelling tot de laatste brommer die ik voor 1700 euro heb gehaald.

Toegegeven dat de prijzen weer als een malle omhoog gaan, van de week stond er een afgetrapte brommer van 2014 met 8k km voor 3500 euro aangeboden. Absurd.
A't nie ghit zoas 't mot, mot 't mih zoas 't ghit.
Jopske
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 00:12
Vervoersmiddel: Auto
Locatie: Arnhem

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Jopske »

Tot nu toe zijn we enthousiast van de Derbi van gait in Epe.
Vriendelijke correspondentie, hopende dat we het over de prijs tot een deal kunnen komen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door 42 »

Het is wel de mooiste van het stel iig, zou em zo zelf kopen, lol.
En een hoop aan gedaan, ook technisch en de banden zien er ook nog prima uit.
En op foto ziet het er goed uit wat hij gedaan heeft..ook het poedercoaten is een pluspunt.
Hopelijk is het van dichtbij ook oke en is het een beetje professioneel uitgevoerd.

Ik zou niet veel hoger gaan dan 1200 toch, ik geloof niet dat het hele blok is gereviseerd dan stond het er wel bij en het kan goed dat dat voor eerste jaren nog geen probleem geeft maar normaal wordt een revisie wel aangeraden rondt de 20k.
Het hoeft niet per se problemen te geven maar het is wel handig zoals Matthijs zei om wat achter de hand te hebben voor eventuele reparaties.

Wat ik ook een klein beetje raar vind is dat hij em evetueel wilt ruilen voor een Debi DRD Limited.
Zit dan toch klein stemmetje in mn achterhoofd van 'waarom ?'
Maar goed, is waarschijnlijk iemand die het leuk vindt projectjes te doen en als hij klaar is weer wat nieuws wilt.
Hoop ik dan maar.
Jopske
Banden plakker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 00:12
Vervoersmiddel: Auto
Locatie: Arnhem

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Jopske »

Hoi Forumleden, de Derbi 50cc van Gait in Epe, is aangeschaft. Zag er prima uit, en goed onderhouden. Vriendelijke jongen.
Persoonlijk vind ik de kickstarter nogal klein en glad, en krap met het starten. Starten met vol gas gaat ineens goed, zonder extra gas bijna niet. Zag ook thuis, dat de claxon niet werkte.
Dus dat is het probleem niet.
Nu zoonlief leren schakelen, en vertrouwd laten raken met deze brommer. Zocht ook een verzekering voor een 17 jarige, maar dat vind ik behoorlijk prijzig per maand. De Hema blijkt tot nu toe de simpelste en goedkoopste.
Misschien hebben jullie nog een tip.
Wat zou een servicebeurt kosten? Indien niet te duur, beter dit alsnog te laten doen? Dan de mengsmering, hoe moet de verhouding zijn, en welke olie en brandstof? Zo zag ik ook roodkleurige koelvloeistof in het reservoir zitten, welke moet ik gebruiken om bij te vullen indien nodig?
Wat een vragen van papa hè, maar goed, straks wordt Pim zelf lid van dit forum, en moet hij er zelf mee aan de gang.
Hebben wij voorlopig ons best gedaan.
Nogmaals alle reageerders bedankt voor alle goede raadgevingen en tips. We hebben er een hoop aan gehad.
Gebruikersavatar
Matthijs H
Schakelrijder
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 01:07
Vervoersmiddel: Ford Fiesta ST Line
Opel Vivaro
Tomos
VW Golf MK 4 sold)
VW Golf MK2 (sold)
Peugeot 206 GTI 2.0 (total loss)
Derbi DRD Pro 06 (sold)
Derbi DRD LTD 07 (sold)
3x Derbi DRD Racing (sold)
2x tomos (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Peugeot Vivacity (sold)
Locatie: In zo'n omgeving waar een paar huizen staan en mensen wonen.

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Matthijs H »

Starten gaat met choke soms wat makkelijker. Veel brommers starten ook met behulp van choke, even een paar seconden laten draaien en hij mag uit.

Verzekering verschilt een beetje, ik zit bij ZLM (Zeeland en Brabant dacht ik) en betaald met 2 schadevrije jaren nu rond de 15 euro. Verder heb ik weinig ervaring met een verzekeringsmaatschappij. Sommige kunnen wel moeilijk doen, zeker als het een nieuwere en/of duurdere brommer betreft.

Servicebeurt hoeft niet veel te kosten, afhankelijk van de staat. Dat kan altijd tegenvallen maar ook meevallen. Bijvoorbeeld wiellagers zijn een klassieker, kosten niks maar wel belangrijk om dat soort slijtageonderdelen goed in de gaten te houden en te vervangen.

Het beste kun je E98 tanken, dat is beter dan E95 met de 10% Ethanol. Castrol Power RS is een goede 2 takt olie, mengverhouding is 1:50. Ik gebruik zelf een maatbekertje van 50ml. Dat betekent 1 maatbeker per 2.5L benzine. In de gemiddelde tank gaat 6.5 of 7 liter als deze volledig leeg is.
Tenzij, en dat is belangrijk om even te checken, je een oliepompje hebt aangesloten. Dan hoef je zelf geen extra benzine toe te voegen, wel tijdig het olie reservoir bijvullen.

Verschillende koelvloeistoffen mengen is niet aan te raden, dus mocht het nodig zijn deze bij te vullen moet je opzoek naar diezelfde kleur. Of even aftappen. Verder zijn daar de meningen wel 's over verdeeld, dus ik ga daar niet te diep op in.

Maar, mooie brommer! Veel plezier ermee!
A't nie ghit zoas 't mot, mot 't mih zoas 't ghit.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door 42 »

Leuk ! :thumbup:

Hoop dat hij er lang plezier van heeft.
Goed slot kopen ook ervoor, niet op bezuinigen.

Verzekering voor jonge gasten is idd duur..ik betaal nog niet de helft..hehehe..
Hema is volgens mij ook 1 van de goedkoopste maar zit zelf bij Unive omdat die ook volledige all risk aanbieden en ze zijn ook niet duur.

Sevicebeurt zoals olie vervangen e.d. wordt wel aangeraden als je een brommer koopt maar zou je in principe ook zelf kunnen, heel moeilijk is dat niet met wat hulp.
Brommerboer zal er tussen 100 en 150 voor vragen denk ik en vervangt dan de vloeistofen en draait er een nieuwe bougie in en spant de ketting misschien mocht dat nodig zijn.
Wat wel van belang is misschien als je geen servicebeurt doet is om te weten of er genoeg blokolie in zit.
Zijn ook filmpjes over, o.a. van onze bekende vloggert, lol.
https://www.google.com/search?q=blokoli ... 20&bih=911

Het klinkt een beetje aslof je het tankje voor de mengsmering niet gevonden heb nog..zit dit er toch wel op..meen iets te herinneren dat er iets in de advertentie stond over een olietankje.
Anders zul je sowieso zelf moeten mengen ja :think:

Ik moet soms ook extra gas geven bij starten..soms ook choke inderdaad..maar net waar ie zin in heeft, brommers zijn vreemde dingen, lol.

Claxon is jammer, misschien te goed gewassen voor de foto..
Maar goed, als dat idd alles is moet t kunnen.
En andere kickstarter eventueel kost ook niet veel.

Erg leuke brommer iig, zou er zelf ook voor gegaan zijn denk ik :D
Succes !
Gebruikersavatar
Danieborg22
Tuner
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 15 apr 2018, 12:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM DRD Racing 2007 VERKOCHT
Derbi Senda SM Black Edition 2005 GECRASHED
Derbi Senda SM DRD Racing 2006 VERKOCHT
Honda Hm50 Competition Malossi MHR Team 80
Locatie: Giethoorn

Re: aanschaf Derby 50cc

Ongelezen bericht door Danieborg22 »

Pfoe zal ik als derde ook nog even reageren?
Allereerst de verzekering. Ik zit zelf ook al jaren bij Hema omdat deze nou eenmaal t goedkoopst is, betaalde dacht ik 21 euro per maand per Derbi. Het nadeel is wel dat bij schade, het uitkeren etc. behoorlijk lang duurde.

Dan de mengverhouding, ik heb even snel gespiekt bij de advertentie en zag daar dat de pomp was afgesloten dat houd in dat zoals Mathijs al zegt er 1:50 olie doorheen moet worden gemengt. Zelf rijd ik op Castrol Power Rs 2t olie. 6,90 de liter bij online oliehandelaren (oliehandel.nl, oliewereld.nl noem maar op). Dan over het e95 verhaal. e95 kan je prima tanken, mits het E5 is. E10 is af te raden voor dit type brommer omdat hier meer Ethanol in zit zoals Mathijs al zegt. E0 is nog beter, hier zit geen Ethanol in.

Dan de claxon. Ik geef als tip mee even de kabeltjes te controleren op breukjes en het kastje met alle knopjes los te halen en achter het knopje van de claxon alles goed schoon te maken, dit wil nog wel eens corroderen.


Ps: Die extra onderdelen heb je die er ook bij? Heb nog wel interesse (A)
Matig uw kinderen, denk aan mijn snelheid!
Drop a gear and dissapear.
Plaats reactie