Snelheid Derbi

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Beste mede beuners,

Afgelopen week werd ik aangehouden door oom agent omdat ik aan het stuntelen was met mijn Derbi. Toen moest k mee naar t bureau om het diertje op de roller te zetten, naja gelukkig kon oom agent niet schakelen en ging ie 62 op de roller. Zelf heb ik hem tot 80, 85 kunnen krijgen. Maar alsnog een wok erop.
Tandwielverhouding 14/52, leovince V6 uitlaat.

Nu zou ik graag van jullie willen weten welke snelheid zal hij hebben met een prop erin (11,4mm) met tandwielverhouding 11/52. Gaat ie dan langzaam genoeg (En hoe snel zal hij dan ongeveer gaan?) of moet ik dan nog wat anders doen, Zo ja wat?
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Tussen de 50 en 60.
Waarschijnlijk zul je de carb opnieuw af moeten stellen, eventueel terug begrenzen met plaatje.

Je kan ook een andere prop nemen, 11mm, eentje die je uit kan vijlen en dan uitvijlen tot gewenste snelheid.
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Ja dat afstellen weet ik nog, moet gewoon weer een 82 in, die zat er eerst ook in. Maar dan zou hij dus door de keuring kunnen komen?
“Poh wat een lelijk ding”
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

En snelheid van de teller 80,85 bedoel ik dan dus zal in werkelijkheid rond de 75,80 liggen
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Het zou kunnen ja..proberen en je weet wat.
Je zou alleen nog wel gezeur kunnen krijgen over de Leo als je een mierenneuker treft.
Als je geluk hebt testen ze alleen de snelheid, remmen en misschien db, als je pech hebt moet alles zijn zoals het er origineel op zat.
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Doen ze moeilijk over een te grote sproeier? En wat als hij ongeveer 37 gaat? Kan hij afgekeurd worden voor te langzaam zijn? Kan daar namelijk zelf niks over vinden (het te langzaam zijn).
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Niemand rijdt met een bromfiets (gele kentekenplaat) 37km/u over de openbare weg.

Doe je dit wel, heb je wat uit te leggen of ze plukken je van de straat. In dat geval kun je beter met het verkeer meerijden en normaal rijden, dan is snelheid nog niet snel een probleem.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Shiro03 schreef:Doen ze moeilijk over een te grote sproeier?
Nee.
Shiro03 schreef: En wat als hij ongeveer 37 gaat?
Waarom zou je dat willen ?
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Zodat hij door de keuring komt, daarna gaat die prop er gelijk weer uit.
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Mja...ik zou als keumeester grote bedenkingen krijgen dan, wetend dat niemand 37 wilt rijden dus die prop er meteen weer uitgooit.
En zou vervolgens je hele brommer grondig gaan keuren..gewoon omdat het kan :lol:
Maar goed, ik ben een etterbak, je kan geluk hebben en een normaler mens treffen bij de RDW.. :twisted:

Met een 11mm prop blijf je met 99,9% zekerheid binnen de toegestane snelheidslimiet.
Als die rond de 50 op teller doet is t prima.

Als je je brommer zo ver gaat begrenzen dat ie maar 37 doet dan trekt het voor geen meter meer, zelfs met 50 al heel stuk minder.
Kun je meesteppen als je een dijkje op moet..
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Kleine update:
Heb er nu de prop in gedaan en twv 11/52.
Gaat nu in z’n 5 ongeveer 52 op de teller, zal dus in z’n 6 ongeveer .... gaan (Heb zelf geen idee, en kan nergens testen hoe hard ie gaat in z’n 6 omdat ik niet genoeg weg heb waar ik woon.) heeft iemand nog een idee om hem ongeveer 5kmh langzamer te laten gaan?
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Je hebt een 17,5 mm carb zonder plaatje nu ?
Dan zou plaatje terugplaatsen ( en kleinere sproeier ) een 10 km/h kunnen schelen.
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Wat voor plaatje? Heb een 18mm carburateur nu.
Stel dat ik hem laat verzuipen dat hij netjes 52 op de roller gaat dan mag dat toch? Of wordt hij dan afgekeurd omdat hij dan niet perfect loopt?
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Ok, zit normaal een 17,5 op die voor Nederlandse wet nog eens begrensd is met een plaatje voor de luchtinlaat die tot 12 begrensd ( dacht 12 of 13 iig )
Vandaar dat je met die prop toch nog te hard gaat met die 18.

Je brommer zo afstellen dat ie verzuipt weet ik niet of dat werkt..best kans dat ie op de roller dan toch door weet te trekken als ze em lang testen..en meestal doen ze dat.
Zou dan toch luchtinlaat beperken, dan verzuipt ie sowieso al als je deze sproeier laat zitten.
Je hebt wel kans dat als ie verzuipt, stottert en raar doet dat ze denken dat je een toerenbegrenzer er in hebt en kans dat ze je brommer verder willen onderzoeken, ben je em ff kwijt misschien, geen idee.
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

En hoe moet ik dat dan doen?
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Goeie vraag, volgende graag :shifty:

Normaal zou je dit kunnen plaatsen https://www.cityparts.nl/begrenzerplaat ... 27892.html

Maar die past niet op een 18 carb denk ik.
Duct tape ?
Eventueel op inlaat luchtfilter..hoewel ik er niet zeker van ben dan dat ook werkt eigenlijk, beter is bij carb zelf denk ik.

Misschien heeft iemand anders een briljant idee, ik op dit moment ff niet iig, lol.
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Oke ben ik weer, heb nu de helft van mijn luchtinlaat afgeplakt met ductape, had dezelfde sproeier er in gelaten en hij kwam niet boven de 35. Kleinere sproeier er in gezet (was eerst 82 nu 78) en klonk weer perfect blah blah blah. Maar gaat in zn 4 nu 45 op teller..... Nu de vraag, hoeveel snelheid verlies je ongeveer per sproeier die je naar beneden gaat? Dan weet ik ongeveer naar welke maat ik hem moet gaan begrenzen.
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Halve km/h ofzo.. maar werkt niet helemaal op die manier..1 sproeier kleiner doet misschien niks en met 3 kleiner misschien wel 4 of 5 km.
En het is best een risico om em met de sproeier te begrenzen, voor je het weet rij je veel te arm en krijg je een warmloper.

Heb je een lasapparaat of vriend met zo'n ding ?
Je zou een paar laspuntjes in de prop kunnen lassen zodat hij nog kleiner wordt qua doorgang.
Brommerboer, metaal/lasbedrijf doen het vaak ook wel voor een paar euro.

Zo veel zit je er niet meer van af, 45 op teller is hooguit 40 echte..maar wat ie in zn 6 doet is heel lastig te voorspellen, toen ik met een 88 reed deed ie 67 maar trok verder prima en alles, met 94 zelfde verhaal, maar met een 100 doe ik 74.
Het zou dus handig zijn als je gewoon de top in zn 6 wist, dit blijft gokken wat je echte top is.
Shiro03
Beginnende Derbi fan
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 22:00
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme SM 2007

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door Shiro03 »

Wat ik bedoel, is om de luchtinvoer nog meer af te knijpen waardoor hij weer te rijk zal gaan lopen, wat betekent dat er weer een kleinere sproeier in gaat. Niet zomaar een kleinere sproeier er in zetten. Ik zal 74 of 72 er wel eens in zetten, kijken wat ie dan doet. In ieder geval erg bedankt voor de hulp.
“Poh wat een lelijk ding”
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Snelheid Derbi

Ongelezen bericht door 42 »

Op die bromfiets..das wel een plan ja.. :thumbup:
Plaats reactie