Een hele kleine vraag over schakelen

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
Gijs2k02
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 16:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Een hele kleine vraag over schakelen

Ongelezen bericht door Gijs2k02 »

Ik rijd al een hele tijd brommer nu maar het valt me op dat hij sinds kort heel soms mis-shift waar ik eigenlijk nooit last van had eerder, alsnog is het maar heel soms iets van 1 op de 500 en meestal tussen de 4 en de 5 en ander tussen de 5 en 6. maar ik vroeg me af is het het best om laag, midden of hoog op de toeren te schakelen? vind het zelf namelijk altijd wel ontspannen om 4k toeren te rijden en vervolgens te schakelen, soms natuurlijk wat eerder of wat later. Ik hoor graag een reactie tegemoet. En als het schakelen niet uit maakt hoor ik wel graag wat het probleem wel kan zijn, misschien gewoon slijtage of iets anders.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Een hele kleine vraag over schakelen

Ongelezen bericht door 42 »

Gijs2k02 schreef:vind het zelf namelijk altijd wel ontspannen om 4k toeren te rijden en vervolgens te schakelen
U rijdt wel erg relaxed..blowen en een voertuig besturen mag eigenlijk niet he.. :lol:

Dacht niet dat het veel uit zou moeten maken hoeveel toeren je maakt met opschakelen, ik heb er nooit last van iig.
Wel heb ik ook dat de versnelling net niet helemaal wil pakken maar dat is omdat ik dan niet hard genoeg met mn voet beweeg, als ik gewoon oplet en gewoon stevig schakel heb ik het probleem niet, hooguit heel soms tussen 1 en 2..maar das ook weer niet goed opletten vaak.

Hou oud is je brommer..of belangrijker ; hoeveel km staat er op ?
Gebruikersavatar
Gijs2k02
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 16:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Een hele kleine vraag over schakelen

Ongelezen bericht door Gijs2k02 »

Derbi drd uit 2007, 42500km op de teller dus het is ook niet heel gek als er iets aan mis zou gaan qua schakelen. Heb namelijk wel eens naar video's gekeken met quickshifters en hoorde dat het op zo'n manier niet goed is om op lage toeren te schakelen en aangezien 2 takt natuurlijk ook flink wat afwijkt van een 4 tak, bijvoorbeeld dat je altijd een beetje gas moet blijven geven om vastnaaiers te voorkomen dacht ik misschien heeft het ook wat afwijking met wanneer je schakelt.

Trouwens heb door zo relaxed te rijden wel een tocht van 120 km met 3 liter benzine gered :dry:
Gebruikersavatar
Gijs2k02
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 16:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Een hele kleine vraag over schakelen

Ongelezen bericht door Gijs2k02 »

En hij is trouwens helemaal origineel maar onbegrensd
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Een hele kleine vraag over schakelen

Ongelezen bericht door 42 »

Gijs2k02 schreef:Trouwens heb door zo relaxed te rijden wel een tocht van 120 km met 3 liter benzine gered
Mjaaa..dat doe ik je niet na nee, verre van, Greta is nie blij met mij, lol.

42 k is best wel wat ja, zou goed kunnen dat het wat versleten raakt inderdaad.
Als hij nog nooit revisie heeft gehad is dat best dringend nodig ook.
Durf niet te zeggen of het slecht is voor je bak om met lage toeren te schakelen, zou kunnen, misschien weet een ander het.
Gebruikersavatar
Gijs2k02
Beginnende Derbi fan
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 25 okt 2019, 16:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Een hele kleine vraag over schakelen

Ongelezen bericht door Gijs2k02 »

Heb net even een schakel tutorial gekeken voor brommers van ridermark. Hij zegt dat het geen kwaad kan. Stel iemand anders heeft er verstand van, en is het met die uitspraak niet eens, alsjeblieft deel het :wave:
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Een hele kleine vraag over schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

mijn ervaring is dat je gewoon niet bang moet zijn om hem met je voet er hard in te drukken. je kan tot slotte niet ''te ver'' met je schakelpedaal. verder over het schakelen in toeren maakt naar mijn weten niet echt uit, je kan makkelijk hoogtoerig rijden en schakelen, anders kan je nooit goed doortrekken met een hoogtoerige pijp
Plaats reactie