Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet meer

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet meer

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Beste Forumleden,
Dit is mijn eerste topic op dit forum. Ik heb vandaag mijn koppakking vervangen nadat ik hem vervangen had heb ik een klein stukje gereden. Hij rookte heel erg (witte rook) en kwam niet echt goed in toeren. Na ongeveer 5 minuten viel hij uit en startte hij niet meer. Ik heb echt geen idee waar dit aan kan liggen. Hij deed het hiervoor wel perfect. Zou het aan het kvs kunnen liggen?
Mvg, Thijs
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door 42 »

Hoi Thijs.
Inderdaad kvs die in je cilinder komt ; of de kop zit niet goed vast, te vast, of de pakking is gewoon niet goed geplaatst of kaputt.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Koelvloeistof niet ontlucht, lekke koppakking nu of kromme cilinderkop.
Hoe dan ook, zal je de cilinderkop en cilinderkop pakking dienen los te halen en te controleren.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Nu heb ik de kop weer los gedraaid. Alles zag er goed uit dus weer terug erop gedaan. De bougie weer schoongemaakt en toen startte hij uiteindelijk weer maar hij blijft ontzettend erg roken. Zou dan misschien de pakking tussen het blok en de cilinder lek kunnen zijn?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

eerst even laten lopen als hij enkel rookt, alles KVS etc is dus ook in je uitlaat gekomen. daarna even verder kijken of hij blijft roken
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Oke ik zal ff een streepje zetten op het kvs tankje voor het niveau en dan ga ik een stukje rijden om te kijken of het niveau zakt
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

idd, eerst een klein blokje, ik denk dat je het residu eerst een beetje weg moet verbranden en dan even kijken hoe het gesteld is.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3655
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door 42 »

Zet je de cilinderkopmoeren met momentsleutel vast of gewoon uit de losse pols ?
Als hij blijft roken en de pakkingen zijn goed dan zou het kunnen dat je kop nu scheef is, dit gebeurd door de moeren te vast aan te draaien.
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Ik heb gisteravond een blokje gereden maar het kvs niveau is gedaald en hij rookte nog steeds erg.
Ik heb inderdaad de cilinderkopmoeren uit de losse pols gedaan. Maar zou het niet eerder de pakking tussen de Carter en de cilinder kunnen zijn want bij een derbi blok loopt de kvs ook door de Carter. Want dat zou iets goedkoper zijn als een nieuwe kop. En voordat ik de kop eraf heb gehaald rookte hij ook al lichtelijk en mischien omdat de druk van die pakking is geweest dat hij nu niet meer werkt?
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Ik heb vandaag de voet pakking vervangen maar hij blijft roken. Ik snap er nu echt helemaal niks meer van :| iemand nog ideeën?
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Daan »

  • Waarom heb je besloten je koppakking te vervangen als er niets aan de hand was? ("Hij deed het hiervoor wel perfect.")
  • Als er geen scheur zit in je voetpakking dan betwijfel ik dat daarlangs kvs je carter in loopt. Dus dat kun je in ieder geval uitsluiten
  • Heb je koppakking juist gemonteerd? Ik neem aan dat je een originele 50cc cilinder hebt?
Wat je kunt proberen is nogmaals de cilinder te demonteren. Check dan je carter of je daar evt. koelvloeistof ziet liggen. Je kunt dit droogblazen met een compressor (of een fietspomp). Monteer je cilinder opnieuw (vet evt. even je cilinderwand in met wat 2takt olie) en vul je systeem weer met water. Dat in het begin je kvs niveau wat laag is gebruikelijk omdat er nog lucht in het systeem kan zitten.

Ik verwacht niet zo snel dat je kop krom is, en dat kleine beetje zou je koppakking wel op moeten kunnen vangen. Koelvloeistof heeft een beetje een zoete geur wanneer dit verdampt/verbrand.

Edit: Zie dit gerelateerde topic: https://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=3&t=11523
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Ik heb de koppakking besloten te vervangen omdat hij al een klein beetje kvs verbrandde maar minder erg dan nu.
Ik heb een 50cc Top Performance cillinder.
Zal ik morgen even proberen.
Je ruikt inderdaad de zoete geur van kvs.
Maar de kans dat de cillinderkop krom is is dus erg klein.
Is het kvs leeg laten lopen om uit te sluiten dat het kvs is nog een slim plan zoals vermeld in die andere pagina?
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Daan »

Kromme cilinderkop heb ik in mijn Derbi tijd niet eerder gezien (niets is onmogelijk natuurlijk). Mocht je dit willen checken kun je je kop op een spiegel leggen, deze zijn overal het algemeen erg vlak, dit zou je ook met een nieuw stelling mesje kunnen checken. Is dit de Top Performance cilinder die jij hebt? Zijn de o-ringen nog in goede staat? Het kan wel eens gebeuren dat deze beschadigen omdat ze eens klem hebben gezeten. Dan zie je fysieke schade.

Hoe is de staat van je bak olie? Hier kun je een klein beetje van aftappen om de kleur te checken. Wanneer kvs zich vermengd met olie wordt dit vaak grijs.
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Daan »

Overigens ben je niet de eerste op het forum met deze problemen. Misschien vind je wat extra informatie in deze topics
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Oke zal ik dat morgen ook doen dan kan ik dat uit sluiten.
Ja dat is die Top Performance cillinder. Nee die zagen er nog goed uit zijn namelijk ook vervangen.
Welke bout zou ik dan moeten losdraaien om een beetje af te tappen? De bout in de carterdeksel waar onder minimum oil staat?
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Daan »

Thijs.0575 schreef: Welke bout zou ik dan moeten losdraaien om een beetje af te tappen? De bout in de carterdeksel waar onder minimum oil staat?
Wat voor jou het makkelijkst werkt :thumbup:
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Het blok olie is grijs. Niet heel goed denk ik :|
En ik heb net alle kvs eruit laten lopen en toen even laten lopen en naarmate hij langer liep hoe minder de rook werd het is dus 100% koelvloeistof.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

ik wind het wel raar, jij zegt dat je alle pakkingen hebt vervangen en als de kop niet krom is zou het dus via de carterpakking in je blok moeten komen???? ik geloof er zelf eigenlijk niks van. mijn maatje heeft zelf ook als eens een lekke koppakking gehad, hij loopt dan heel beroerd, maar dan duwt hij de uitlaatgassen ook zeer zeker terug, zijn expansietankje is toen ook kapot geklapt. het lijkt mij beter als je even de rook etc filmt, op youtube post en hier een linkje achterlaat, het is zo wel heel mysterieus en een beetje gokken.
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Ik zal zo meteen even een filmpje maken.
Heb er momenteel water in zitten om weer even een test rondje te doen. Maakt dit uit of zal ik de koelvloeistof weer terug doen?
Thijs.0575
Beginnende Derbi fan
Berichten: 29
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 18:33
Vervoersmiddel: Beta rr 50 enduro 2012
Locatie: Almen

Re: Derbi Senda koppakking vervangen veel rook start niet me

Ongelezen bericht door Thijs.0575 »

Hier een filmpje van de rook https://youtu.be/sifZlxA5vF4
Toen ik vanmiddag thuis kwam van een test rondje kwam er ook allemaal zwart drap/olie/kvs? uit mijn uitlaat.
Plaats reactie