Hulp gezocht!!

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Goedemiddag Forum,
Mijn zoon heet wat impulsief een aprillia RS 50 ( 49cc ) gekocht met een watergekoeld am6 blok en een PHBN17,5 LS carb.
We hebben al wat zaken gerepareerd maar we krijgen de brommer niet fatsoenlijk aan het lopen, wat hij doet is.
Prima starten, loopt mooi stationair, als je gas geeft gaat hij ( al is het niet erg snel ) richting 6000 toeren.
wil je wegrijden zakt hij compleet in, amper toeren, geen vermogen en we kunnen niet sneller rijden dan 20 km/h.
Wat hebben een andere luchtfilter geplaatst, maar met of zonder luchtfilter geeft weinig verschil, we hebben hoofdsproeier 82 t/m 98 en afstelling geprobeerd zonder resultaat en met weinig verschil in de powerband.
Koppakking vervangen, zuiger + veren vervangen maar wederom geen verschil.
Bougie geeft een matige vonk, en zover we kunnen zien zit er geen begrenzing meer in de uitlaat.
We lopen nu een beetje vast en weten niet wat we nu nog kunnen proberen, wie kan ons helpen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door 42 »

Misschien versleten membraanplaatjes, heb je in de slang van luchtfilter naar carb benzine of olie ?
Anders misschien iets met ontsteking, bougie, bougiekabel, cdi, spoel, slechte massa etc
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Ik vind de carb van binnen wel erg nat, ook zie ik duidelijk sporen van onze (rode) 2T olie, ontsteking hebben we ook aan gedacht maar meer dan in de vorm van begrenzing, ik vind het raar dat ongeacht wat ik doe qwa sproeier/afstelling enz. steeds op die 20 km/h blijf hangen.
Wat is nu wijsheid om als eerste te bekijken?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door 42 »

Goedkoopste is een nieuwe bougie als je dat nog niet gedaan hebt, aansluitpunten massa goed schoonkrabben, andere stekkertjes schoonmaken, bougiekabel en dop checken.
Hoe je meet of cdi of spoel goed zijn weet ik zelf niet maar moet wel te vinden zijn met goggel.
Afstelling ligt het dus niet aan maar als je plaatjes versleten zijn rijdt het ook voor geen meter, dan wordt er veel benzinemengsel weer teruggegooid in je carb en luchtfilterslang, dus de plaatjes zou je ook nog kunnen vervangen eventueel, carb zou niet heel erg nat horen te zijn en ook de zichtbare 2 t hoort niet echt volgens mij..is mij nooit opgevallen iig.
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Thx 42, gaan we dat eerst proberen !
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door 42 »

Succes :thumbup:
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

je zou evt ook kunnen kijken of je ontsteking goed staat afgesteld, ik heb zo zelf geen ervaring met een am6 blok, maar het feit dat hij stationair niet goed wil stijgen in toeren is een probleem. ik denk: wat 42zegt, je membraan, of je ontsteking( of tijdstip of spoel zelf) membraan kan je snel demonteren en tegen het ligt houden, dan als je er ligt tussen de klepjes ziet schijnen is het niet goed, je kan dan nieuwe bestellen of ze omdraaien.
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Update, na een week sleutelen iets vooruitgang maar nog niet wat het moet zijn, massa gecontroleerd, ontsteking gecontroleerd, die is volgens mij gloed nieuw en heeft een vaste grondplaat , dus niet verstelbaar. oude bougiedop had een weerstand van 15Mohm, nieuwe geplaatst met 5Kohm, nieuwe bougie geplaatst, Sproeier 90 : trekt erg slecht vanuit stilstand en komt niet in zijn toeren, bougie zwart en nat. sproeier : 86, trekt van onderuit wat beter maar zakt nog steeds in, bougie nog steeds nat. Sproeier 84 : trekt redelijk op, duurt nog lang voordat hij op toeren is, in neutraal loopt hij vlot naar 7000 rpm, maar tijdens daadwerkelijk rijden komt hij niet hoger dan 5500 toeren en dan begint hij wat te stotteren, bougie bruin op het contactpunt
sproeier 82: trekt beter onderin maar komt niet boven 4000 rpm, nieuwe CDI geeft geen verschil.
Alle sproeiers reageren niet op de handchoke ( mocht die al werken ) , gasnaald in alle posities geprobeerd, staat nu met sproeier 84 op de onderste stand. gasschuif bij demonteren steeds nat aan de zijkant, carb. vochtig aan luchtfilterzijde.
ook blijft hij af en toe best roken.
Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn ? carburateur ? olie mengsel vanuit het 2t tankje ??
Oh ja, membraam ook nog gecontroleerd, hier kan ik amper tot niet doorheen kijken..
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door 42 »

Ik zou nieuwe plaatjes erop gooien, amper tot niet doorheen kijken is nie goe, je hoort er gewoon niet doorheen te kunnen kijken en soms zijn ze versleten zonder dat het echt goed zichtbaar is.
De carb hoort niet vochtig te zijn aan luchtfilterzijde, een motorblok zuigt zo hard aan dat het mengsel direct naar binnen wordt gezogen en daar normaal gesproken dus niet komt.
Kan je niet garanderen dat dat het probleem is maar dikke kans van wel.

Welke kleur heeft de rook ?
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Thx weer voor je tips en adviezen 42.
oké, gaan we die bestellen, toch heb ik zo ook mijn twijfels over de carb. de kleur van de rook is wit ( vind ik ) zou het kunnen dat de carb inwendig koelvloeistof mee naar binnen zuigt ??
Ik zou die koelleiding naar de carb toch gerust af kunnen koppelen of mag dat niet ?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door 42 »

Dan zou er een scheur of iets in de carb zitten, kvs gedeelte zit helemaal apart van benzine gedeelte.
Heb je met het vernieuwen van de koppakking de kop op moment vastgedraaid of uit losse pols ?
Misschien lekt hij daar kvs in de cilinder.
Je kan de carb verwarming af koppelen ja, slangetjes ff afstoppen en je weet wat maar het zou me verbazen als er kvs bij het benzinemengsel komt daar.
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Kop is zo vastgezet, kruislinks aangetrokken maar niet met een momentsleutel, ik vond de nieuwe pakkingen redelijk dik en had ook niet het idee dat de kop krom was of zoiets, maar het zou natuurlijk altijd kunnen
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Kop + cilinder vanmiddag weer eraf gehaald en zuiver gemaakt, had het idee dat er best wat olie in de zuigerkamer zat maar ik kan me dat ook verbeelden. kvs slangen naar carb afgestopt. vind dat hij nu een beetje blauwe rook produceert. ik heb wat foto's en een filmpje gemaakt maar de foto's krijg ze hier niet geupload.
https://www.youtube.com/watch?v=9QjqwGHvrM0
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door 42 »

In elk geval te veel rook, niet helemaal goed te zien maar lijkt eerder blauw dan wit idd.
Dat de kop krom zou zijn zou wel heel toevallig zijn, komt bijna niet voor en pas was er ook iemand met zoiets, lol.
Wat zou kunnen is dat de krukaskeerringen versleten zijn, dan krijg je ook raar motorgedrag en blauwe rook doordat er blokolie aangezogen wordt en aan de andere kant valse lucht.
Smeer je met oliepomp en staat die goed afgesteld ?
Hoeveel km staat er op de teller ?
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Update, vandaag voor de ... keer de cilinder eraf gehaald en met een endoscoop in de ruimte gekeken ( waar mogelijk ), direct was er olie zichtbaar, deze opgezogen en het lijkt rode olie ( onze 2 takt olie ), ook in de carb is zijn weer (rode ) oliesporen zichtbaar.
Ons vermoeden gaat nu richting het oliepompje, maar hoe is die te controleren ?, is die af te stellen en zo ja hoe werkt dat ?
Is het een optie om mengsmering te tanken en dit pompje af te sluiten of is dat niet aan te raden?
KM stand: 52684
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door 42 »

Er staat een streepje op het pompje wat gelijk moet staan met streepje op de hevel.
Je kan zelf smeren maar vind ik zelf lastig, ben lui.
Als het blok nog nooit een revisie heeft gehad dan is ie daar dringend aan toe, geadviseerd wordt bij 20k+.
Zou me niks verbazen als de krukaskeerringen ( en lagers ) aan vervanging toe zijn.
Keerringen kan zonder het blok open te gooien, alleen zijkanten er af, ontsteking en wat tandwielen.
Lagers zijn wat lastiger.
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

En weer en dag verder, cilinder weer geplaatst, carb + membraam zuiver gemaakt, olie pompje afgekoppeld en 1:50 benzine gemengd. Hij rook nu minder maar trekt nog voor geen meter en komt niet hoger dan 4000 rpm, morgen nogmaals benzine mengen maar nu met andere 2T olie, bougie was bruin van kleur btw..
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

hee MRC, bespaar de moeite, de verschillende olie zal geen verschil maken voor het lopen.
welke ontsteking zit er op? ik weet dat bijvoorbeeld derbi ooit 2 ontstekignen heeft gehad, 1 van de 2 heeft dit als symptoon als de cdi kapot is. ik zou kijken naar de ontsteking. maak allereerst even een video als hij stationair loopt, en en hij tegen het limiet van toeren aanzit dat hij toelaat. misschien dat we met zijn allen iets wijzer worden op deze wijze. ook kan het zijn dat er misschien ergens een begrenzer tussen zit? dit lijkt mij in ieder geval oprecht een elektrisch euvel.
MrC
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: za 07 nov 2020, 15:06
Vervoersmiddel: RS50

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door MrC »

Hallo, we hebben een video gemaakt, best lastig om de juiste zaken te filmen maar misschien kunnen jullie er iets mee.
https://youtu.be/n0LmR6GQbPk
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Hulp gezocht!!

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

idd rare geluiden, deze rook zou ik mij zo 123 niet druk over maken, dat valt opzich nog wel mee, dat kan puur de olie wezen of te grote sproeier, ik het is wel raar , hij komt slecht in de toeren(als dit vol gas was) en hij stopt bij 6/6,5K nou vind ik dit zelf wel een apart toeren tal, want volgends mij stopt mijn binnenrotor er rond dat gebied ook mee als de begrender is geactiveerd, ik zou even kijken of de je goed contact hebt met de aansluitingen van de massa en de connectie van de draden van de ontsteking controleren, of er geen begrenzer tussen zit. en hoe ziet je bougie eruit? niet hartstikke zwart van olie oid? misschien dat er anders ergens een keerring oid kapot is. maar van am6 weet ik 0. nog nooit open gehad.....
Plaats reactie