mijn motor wordt warm/heet

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

Hallo, ik ben net nieuw en ben blij met mijn derbi senda extreme uit 2007.

Ik heb nu alleen een probleem waar ik niet uit kom.

Het rode lampje gaat na een kilometer of 2 al aan. Ik stop iedere keer meteen. maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken.

Als ik voel aan de cilinder is hij super heet. Maar als aan de radiator voel is hij relatief koud. Ik heb ook een keer een testrit van 24 km gemaakt en die verliep zonder problemen.

Mijn setup is:

50 cc teknix originele cilinder
dellorte 17,5 mm carburateur
sproeier 90
leovince v6 uitlaat
ontgrensd

hij rijdt verder prima, maar hij wordt heet.

Nu denk ik zelf aan een revisie van het blok, maar ik weet niet of de pomp daarbij zit. en waar ik dan het beste kan zijn.
Wnt bij de pomp heb ik gekeken en als ik met de kickstart start dan draait de kunststof rotor gewoon mee. Ik zag wel een sleepspoor in de behuizing, maar die heb ik met een dremel mooi glad gemaakt.

Ik heb ook geen idee waar verder te zoeken. In mijn beleving loopt hij niet te arm. Want het lampje gaat nu ook al branden als ik niet eens in de buurt van de powerband kom met mijn ,toeren.

Wie kan mij helpen???
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

wel goed ontlucht?
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door garfield »

Waarschijnlijk blijft de thermostaat dicht zitten.
Dan stroomt er bijna niks door en wordt de cilinder heel erg heet en blijft inderdaad de radiator vrij koud.
Deze zit boven in de cilinderkop,in de aansluiting van de koelslang naar de radiator.

Haal deze er gewoon uit, kan weinig kwaad,wordt alleen langzamer warm.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

bart_rs2 schreef:wel goed ontlucht?
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik het goed heb gedaan. Ik heb de dikke slang van de radiator gehaald. daar ben ik gaan vullen. totdat het uit de radiator kwam. En de slang er snel op gedaan. Daarna heb ik het potje gevuld. En ik had ergens op het forum gevonden dat ik dat n15 minuten met de dop open stationair moest draaien. Dat heb ik ook gedaan.

Is dat de juiste manier?
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

garfield schreef:Waarschijnlijk blijft de thermostaat dicht zitten.
Dan stroomt er bijna niks door en wordt de cilinder heel erg heet en blijft inderdaad de radiator vrij koud.
Deze zit boven in de cilinderkop,in de aansluiting van de koelslang naar de radiator.

Haal deze er gewoon uit, kan weinig kwaad,wordt alleen langzamer warm.
Ook bedankt voor het meedenken! Mag ik u vragen of ik dan wel een rood lampje krijg als hij te warm is? Ik heb namelijk heel lang gespaard en zou het zonde vinden als ik hem nog een keer stuk rijd. (heb ik al een keer gehad, toen had ik "even" een onderlangs uitlaat gemonteerd, maar wist niet dat je dan meteen een grotere sproeier erin moest doen. Dus had ik een vastloper. Daarom heb ik net een nieuwe cilinder :wall: :wall: )
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

Marste schreef:
garfield schreef:Waarschijnlijk blijft de thermostaat dicht zitten.
Dan stroomt er bijna niks door en wordt de cilinder heel erg heet en blijft inderdaad de radiator vrij koud.
Deze zit boven in de cilinderkop,in de aansluiting van de koelslang naar de radiator.

Haal deze er gewoon uit, kan weinig kwaad,wordt alleen langzamer warm.
Ook bedankt voor het meedenken! Mag ik u vragen of ik dan wel een rood lampje krijg als hij te warm is? Ik heb namelijk heel lang gespaard en zou het zonde vinden als ik hem nog een keer stuk rijd. (heb ik al een keer gehad, toen had ik "even" een onderlangs uitlaat gemonteerd, maar wist niet dat je dan meteen een grotere sproeier erin moest doen. Dus had ik een vastloper. Daarom heb ik net een nieuwe cilinder :wall: :wall: )
En is dat dan de stekkerstjes eraf halen voldoende of moet ik er dan een schroef indraaien?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door 42 »

Thermostaat is iets anders dan een tempsensor.
Dit is thermostaat https://allesvoorscooters.nl/thermostaa ... qKEALw_wcB
Zit in de cilinderkop.
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

Ik heb overal gezocht op de cilinderkop maar kan hem nergens vinden denk dat de thermostaat er al uit is
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

De thermostaat zit aan de binnenkant van de cilinderkop (buitenkop) waar de grote koelvloeistof slang op gaat.
Het is vaak een goudachtig dingetje. Het kan zijn dat iemand deze er al uit heeft gehaald.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

Dan is hij er al uit ben ik bang voor. Heeft u nog meer ideeën?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Misschien dat het koelsysteem verstopt zit. Je kunt alle slangen verwijderen en door blazen/spuiten.
Of het is een elektrisch probleem en de temperatuur is in orde.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

De temperatuur is denk ik niet in order want hij begint als hij wat langer aan is ook te ruiken en volgens mij hoor dat niet. Kan de radiator ook verstopt raken als je twee kleuren kvs zijn gemengd?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Marste schreef:De temperatuur is denk ik niet in order want hij begint als hij wat langer aan is ook te ruiken en volgens mij hoor dat niet. Kan de radiator ook verstopt raken als je twee kleuren kvs zijn gemengd?
Je mag NOOIT 2 kleuren koelvloeistof met elkaar mengen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

Dat dacht ik ook. Maar de vorige eigenaar zei dat het niks uitmaakte. Wel dus. Maar kan twee kleuren kvs ook wat kapot hebben gemaakt waardoor hij het nu zo heet wordt?
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door RubenS »

derbi-ftw schreef:
Marste schreef:De temperatuur is denk ik niet in order want hij begint als hij wat langer aan is ook te ruiken en volgens mij hoor dat niet. Kan de radiator ook verstopt raken als je twee kleuren kvs zijn gemengd?
Je mag NOOIT 2 kleuren koelvloeistof met elkaar mengen.
Dat was vroeger, maar tegenwoordig is dat al redelijk veilig. vroeger kreeg je nog wel eens slijmerige vloestof van.
De reden is dat het ene type voor gietblokken zijn en de ander aluminium.
Je kan simpelweg door de slang heen blazen maar denk dat het wel open is, het zal mij niet verbazen als het kunststof tandwiel van de pomp kapot is.
Trek even de waterpomp behuizing eraf zodat je de impellor ziet, als je deze met de hand makkelijk kan ronddraaien dan is het tandwiel stuk
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

ik zou gewoon voor een paar tientjes je koelvloeistof sensor verwijderen en een temp meter aanschaffen. dan zie je alles aankomen. het is makkelijk te installeren en het redt je de poepert ook voordat er iets kapot gaat.
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

Klopt het dat ik voor dat tandwiel van die pompstang het hele blok open moet maken?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3641
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door 42 »

Niet het hele blok, alleen de kap van koppelingskant.
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

Ik ben heel benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik heb namelijk de kap van de pomp eraf gehaald. Ik kon dat rotor ding niet zomaar bewegen. Ik heb toen met een tang geprobeerd om de as te draaien en dat ging niet. Daarna heb ik de kickstarter gebruikt en toen draaide de as wel Ik toen geprobeerd om de as met een tang tegen te houden en dat lukte ook niet. Dus, corrigeer me als ik fout denk, die as en tandwiel is denk ik gewoon goed.

Daarna hem de de radiator doorgeblazen met een luchtslang. er kwam net zoveel lucht uit als ik er in blies. dus ik dacht die is open.
War mij wel opviel toen ik de onderste dikke slang los maakte dat er net 100 ml kvs uit kwam. Dat vond ik raar. Dus nu heb ik alle kvs eruit gehaald (die rode), onderste slang vastgezet. Ingegoten via de bovenste dikke, tot het uit de radiator kwam, toen snel de slag erop gedaan. het bakje gevuld tot het midden van min en max. en toen had ik uit een neiuwe fles (blauwe) ongeveer 600 ml erin gekregen

Daarna ben ik zeker 5 minuten stationair gaan draaien en heb me suf geknepen in de dikke slangen.

en wat gebeurde er... de radiator werd warm!!!!!! niet heet maar warm. Het iis nu te laat voor een proefrit, dus dat doe ik morgen. mijn moeder wil me nog zien met kerst, maar ik wil wel graag weten of ik iets vergeten ben.

Ik hoor het heel graag!!!
Marste
Banden plakker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 dec 2020, 22:27
Vervoersmiddel: derbi senda x-treme 2007

Re: mijn motor wordt warm/heet

Ongelezen bericht door Marste »

als ik nu weer de onderste slang los haal MOET hij ergens lekken lijkt me dan.. als er weer 100ml uit komt..

En dan denk ik lekt de kop van binnen.... :crazy:
Plaats reactie