compressie verlies

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
cedric lespagnard
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 jan 2021, 12:56
Vervoersmiddel: derbi senda extreme 2019

compressie verlies

Ongelezen bericht door cedric lespagnard »

hey ik heb een vraag over mijn derbi extreme van 2019 ik had een paar dagen geleden een vastloper en er is koelvloeistof in mijn cylinder gekomen nu heb ik een nieuwe cylinder gestoken en pakking maar hij wilt nog niet starten en als ik een compressie test doe komt hij maar op 3.5bar ik heb ook al men membraam nagechekt of die nog goed sluiten dat doet hij dus ik weet het nu niet meer zou iemand mij hierbij kunnen helpen en zouden de keerringen van de krukas lek kunnen zijn ?
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Wat voor cilinder heb je nu? En wat is de complete set-up?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

1e vraag: is het blok gedemonteerd en de krukas holte nagelopen, of heb je alles laten zitten en zit er mogelijk kvs in de krukasholte?
vraag 2 heb je gecheckt op vonk etc zodat het zeker aan mechanische componenten ligt?
cedric lespagnard
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 16 jan 2021, 12:56
Vervoersmiddel: derbi senda extreme 2019

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door cedric lespagnard »

gwn std cylinder met mvt premium ontsteking en voca rookie malossi vl6 membraam heeft altijd perfect gereden tot ik een vastloper had en dan heb ik terug een std cylinder gestoken maar heeft maar 3 bar compressie heb het blok nog niet opengehaald
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Wel de juiste zuigerveren etc gemonteerd? En belangrijkste, nieuwe veren na de vastloper?
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door RubenS »

Allereerst meet je de compressie nooit in bars maar in psi of kpa, dan is het nog belangrijk dat je de compressie test met gas vol open.
Als laatste moet je een referentie hebben.

Beter doe je een leakdown test, dan kan je veel beter zien waar je eventueel verlies hebt.
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door garfield »

@rubens ..
Je weet dat 1 bar 100kpa is?
In Europa is dit de standaard meeteenheid,dus maak die jongen nu niet nog meer in de war..

3,5 bar met volgas is echt veel te weinig.
Kijk inderdaad eens of je geen lekke krukaskeerring hebt.
Die bij de ontsteking kan je makkelijk vervangen als deze lekt.

De andere kant is lastiger,dan moet je de koppelingskap loshalen(en alle olie uit het carter aftappen).

Veel anders kan het niet zijn,tenzij de cilinderkop krom is.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door RubenS »

@garfield ik reviseer en bouw ruim 20 jaar motoren dus je hoeft mij niet te vertellen hoeveel kpa 1 bar is.
Neemt niet weg dat als je iets tracht te meten je moet weten hoe je meet en welke eenheden je daarvoor gebruikt.
Een lekke krukas keerring mag geen afwijking op je compressie geven of heel minimaal in het geval van een 2T zonder olieringen, je meet boven de zuiger niet eronder.
Tot nu mis ik een referentie, hoeveel compressie zou je moeten hebben in deze setup bijvoorbeeld.

Anyway, bij zo'n brommertje is het geen wetenschap, pak een compressor en zet een slang op je bougie ingang en druk eens een bar lucht erdoor.
Je verlies zal snel duidelijk worden.

Mijn gok is de koppakking, torque specs. van Derbi kan je gelijk overboord gooien met aftermarket cilinders en koppen. Mag je rustig 15 tot 20 Nm hoger aanhouden.

P. S.
Zie dat je van de Fordjes bent, weet niet hoe oud je bent. Ik was vroeger (15 jaar geleden) 1 van de vaste bezoelers bij Fordworld ;)
bart_rs2
Beginnende tuner
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 11:01
Vervoersmiddel: 2010 Rieju RS2 Pro VERKOCHT
2005 Derbi Senda SM

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door bart_rs2 »

15 tot 20nm meter hoger aanhouden zou ik absoluut niet aanraden. Heb zelf met verschillende aftermarket cilinders gereden en altijd op 15nm, die van stage6 en alle andere handleidingen voor cilinderkitjes die ik gelezen heb raden allemaal iets rond de 15 aan.
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door RubenS »

Bij de a-merken zal het niet nodig zijn maar kwaad kan het zeker niet.
Bij Airsal zou ik het zeker doen!
Maar goed, het is een advies..... Doe ermee wat je wil
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

15 tot 20Nm is inderdaad belachelijk en niet aan te raden.
12 tot 13Nm is aangeraden voor origineel, uit ervaring is gebleken dat 13 tot 15Nm meer en meer dan genoeg is.

Bij een Airsal cilinder is het inderdaad aangenaam om de cilinder af te werken of in ieder geval te controleren, Airsal heeft soms nogal wat gietresten wat je bij een duurdere cilinder niet zal zien.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door RubenS »

15Nm belachelijk?

Echt ik lig soms dubbel van de "experts" hier
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik ook, de mensen die over torquen of geen gevoel hebben en alle draden strippen :happy: vooral leuk als je een 2e hands brommer koopt :thumbup:
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door RubenS »

Eens, maar ervaring leid tot gevoel.
De meesten hebben niet eens een fatsoenlijke momentsleutel.
Maar zodra je aftermarket spullen gaat monteren is de kans zeer groot dat de specs. gesteld in het handboek niet meer accuraat zijn.
DAAROM geef ik aan dat je bij de goedkopere aftermarket cilinders en koppen het aanhaalmoment wel met 15Nm mag verhogen.
De cilinder studs kunnen dit makkelijk aan, met als het blok zelf.

Nogmaals, ik praat over ervaring... Ruim 25 jaar ervaring. Ik deel hier mijn ervaring, je hoeft het er niet mee eens te zijn. Das prima...... Maar om dit als belachelijk weg te zetten dan krijg ik de indruk dat sommigen teveel theorie boeken hebben gelezen en alles beter weten ;)
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door 42 »

Nou mot je es ff luustere !

Waarnaar weet ik ook niet want ik heb weinig zinnigs te zeggen hierover maar een goede fitty moet je nooit links laten liggen.. :lol:
Maar je bedoeld dus 15 nm boven op de 12 of 13, 28 in totaal dus ?
Lijkt mij ook veel maar nooit geprobeerd dus kan er weinig over zeggen.
Wel zit dat ver boven het voorgeschreven aanhaalmoment voor M7.
En hoe zit het dan met de verhalen dat een kop krom kan worden als je em te vast zet ?
RubenS
Derbi fan
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 09 nov 2020, 12:01
Vervoersmiddel: Kawasaki Kfx-700

Re: compressie verlies

Ongelezen bericht door RubenS »

Hier komt dus het stukje gevoel bij kijken, met 25Nm kruislings op torqen trekt de kop niet krom.
Grapjes als te arm mengsel, dus te warm draaien is veel slechter voor de kop. Ook als de kop niet goed sluit door oneffenheden kan zorgen voor kvs in je cilinder wat niet comprimeerbaar is en de boel abrupt locked en extreem veel stress geeft op je kop en krukas.

Dit geintje gehad bij een 2 cilinder 700cc, 1 cilinder kreeg kvs en sloeg gelijk vast, de momentum van de krukas, vliegwiel etc. Zorgde ervoor dat de drijfstang schoon afbrak en dwars door de carter klapte.

Oorzaak, oude overmaatse cilinder en niet laten vlakken.

Kosten, alleen materiaal 1500,-

Dan draai ik liever bij een aftermarket kop de boel iets vaster.
Plaats reactie