Toon ongelezen berichten

Het ''algemene'' kleine vragen topic

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » di 01 mei 2018, 19:49

MH2001 schreef:Kan iemand mij vertellen of ik een 20 of 35W spotje moet halen ipv mn originele koplamp? :emo:


Origineel ''gloei'' lampje is 35W
http://www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6352
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor MH2001 » do 03 mei 2018, 12:57

Thanks!!
MH2001
Schakelrijder
 
Berichten: 107
Geregistreerd: do 19 okt 2017, 19:35
Woonplaats: Zeeland
Vervoersmiddel: Omafiets
Aerox
Derbi DRD Racing Limited Edition 05 (sold)
Derbi DRD Racing 2008 (sold)

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Rippert » do 17 mei 2018, 14:48

Hallo,

Ik heb gister een vastlopen gehad met mijn airsal 80, er zat nog een originele krukas in die nu zo’n 4000km gelopen heeft, ik weet dat het niet verstandig is op een 80cc maarja, toch gedaan. Voor zover ik voel/zie is deze nog helemaal prima.

Nu was mijn vraag, kan ik mijn oude 50cc er gewoon weer op zetten en deze krukas erin houden? Of zal er dan schade optreden door de hele kleine stukjes ijzer.

Voor de rede van vastlopen heb ik meerdere scenario’s bedacht:
1. Slecht afgesteld omdat ik er net een 21mm carb. op had gezet die afgesteld stond voor een 70cc en ik ging toch rijden terwijl ik al sproeiers besteld had
2. Ongeveer 2 minuten voordat hij vastliep kwam ik zonder benzine te staan en net toen ik iemand benzine had laten brengen en weer volgas wegreed, liep hij vast
3. De boutjes te strak aangedraaid omdat de grote vegen precies bij de tapeinde zitten.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Aron
Rippert
Banden plakker
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 02 okt 2017, 18:12
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Rippert » do 17 mei 2018, 14:50

Op dit filmpje kan de de krassen goed zien
https://youtu.be/0XIMsRIBU0g
Rippert
Banden plakker
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 02 okt 2017, 18:12
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Xtreme-R » do 17 mei 2018, 15:03

Rippert schreef:Hallo,

Ik heb gister een vastlopen gehad met mijn airsal 80, er zat nog een originele krukas in die nu zo’n 4000km gelopen heeft, ik weet dat het niet verstandig is op een 80cc maarja, toch gedaan. Voor zover ik voel/zie is deze nog helemaal prima.

Nu was mijn vraag, kan ik mijn oude 50cc er gewoon weer op zetten en deze krukas erin houden? Of zal er dan schade optreden door de hele kleine stukjes ijzer.

Voor de rede van vastlopen heb ik meerdere scenario’s bedacht:
1. Slecht afgesteld omdat ik er net een 21mm carb. op had gezet die afgesteld stond voor een 70cc en ik ging toch rijden terwijl ik al sproeiers besteld had
2. Ongeveer 2 minuten voordat hij vastliep kwam ik zonder benzine te staan en net toen ik iemand benzine had laten brengen en weer volgas wegreed, liep hij vast
3. De boutjes te strak aangedraaid omdat de grote vegen precies bij de tapeinde zitten.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Aron


Niet heel erg slim gewerkt! Wil er verder geen mening over hebben maar het begint al bij de krukas, vervolgens rij je met een niet afgestelde carburateur etc.

Wat je het beste kan doen is kijken of er speling op je krukas zit is dit niet zo de 50cc monteren en afstellen.
timcc schreef:ik adviseer de yasuni cross haal je met standaard 50 cc dikke 100 mee
:wave:
Xtreme-R
Beginnende tuner
 
Berichten: 214
Geregistreerd: vr 27 feb 2015, 00:04
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Citroen Saxo 1.1i
Aprilia rs125

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Rippert » do 17 mei 2018, 15:15

Ik weet dat het slim is maarja.

Maar jij zegt gewoon 50cc op zetten, dus dat er (vrijwel) geen stukjes ijzer in het carter zitten?
Rippert
Banden plakker
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 02 okt 2017, 18:12
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Rippert » do 17 mei 2018, 15:17

Ik bedoelde natuurlijk niet slim :shifty:
Rippert
Banden plakker
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 02 okt 2017, 18:12
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » do 17 mei 2018, 15:22

Voordat je ook maar uberhaubt iets gaat doen:

ALTIJD HET CARTER SCHOONMAKEN. Er zijn zoveel mensen die de ene vastloper na de andere vastloper krijgen.
Puur omdat er nog kleine stukjes metaal in het carter lagen en omhoog komen.

Wellicht zit er niets tot bijna niets in. Maar ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen.

De krukas holte even schoon spoelen / schoon maken. zodat deze echt schoon is.
http://www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6352
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » do 17 mei 2018, 15:27

Wat de vastloper betreft denk ik dat dit een combinatie is (wat je al aangeeft).

Te arm afgesteld, is vaak de grootste boosdoener.
En (als je op mengsmering rijd) dat zonder brandstof. (Geen koeling door de benzine + geen koeling/smering door de olie terwijl de zuiger nog wel op en neer gaat) Dit is geen aanrader xd

Ik denk dat de krukas wel wat te verduren heeft gehad (ook voor de vastloper, met een 80cc).
Als je 50cc wil blijven rijden zou ik het persoonlijk er wel op gokken.

Maar als je later toch een 80cc neemt, kun je beter een andere krukas monteren. Heb je ook wat meer zekerheid (zonder dat je je af hoeft te vragen wanneer de krukas het gaat begeven).
http://www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6352
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Rippert » do 17 mei 2018, 15:42

Oke, bedankt.

Kan je hem ook met een compressor schoonspuiten of moet hij helemaal open.
Als hij toch open moet doe ik er gelijk een doppler endurance of iets dergelijks in.

Maar zou het “te” strak aandraaien er iets mee te maken of niet, ik vond het zo raar dat de krassen alleen op de vier plekken zaten waar de tapeinde ook zitten.
Rippert
Banden plakker
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 02 okt 2017, 18:12
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor timm_ » do 17 mei 2018, 21:45

Ik zit met een probleempje met mijn derbi. Dit is namelijk dat hij veel (heel veel) olie lekt bij mijn flens.
Blijf het maar schoonmaken, en word er nu wel een beetje gek van :wall:

Heb (zover ik weet) dit probleem sinds ik mijn Airsal 80 heb. Setup:

Airsal 80
SCR Corse Racingline 85/90
Polini PWK 24MM
Voca Powerfilter

Is nog niet 100% goed afgesteld, maar had dit ook al met mijn vorige uitlaten die wel goed afgesteld waren.

iemand suggesties ? :box:

Dacht zelf aan blokolie legen en verversen, en misschien voortaan m'n benzinekraantje uitzetten als ik hem niet gebruik.

Meng zelf 1:40
timm_
Banden plakker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: do 17 mei 2018, 21:37
Woonplaats: Overijssel
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme, Rieju MRT Pro 2011
Gallery: viewtopic.php?f=9&t=22309

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » vr 18 mei 2018, 07:26

Rippert schreef:Oke, bedankt.

Kan je hem ook met een compressor schoonspuiten of moet hij helemaal open.
Als hij toch open moet doe ik er gelijk een doppler endurance of iets dergelijks in.

Maar zou het “te” strak aandraaien er iets mee te maken of niet, ik vond het zo raar dat de krassen alleen op de vier plekken zaten waar de tapeinde ook zitten.


Over het te strak aandraaien durf ik niets over te zeggen. Je zou hem inderdaad met de compressor goed kunnen blazen, maar er zal altijd een kans bestaan dat er ijzerdeeltjes vast komen te zitten in de krukaslagers / big end.

De Doppler Endurance krukas is trouwens wel een zeer goede krukas.
http://www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6352
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » vr 18 mei 2018, 07:29

timm_ schreef:Ik zit met een probleempje met mijn derbi. Dit is namelijk dat hij veel (heel veel) olie lekt bij mijn flens.
Blijf het maar schoonmaken, en word er nu wel een beetje gek van :wall:

Heb (zover ik weet) dit probleem sinds ik mijn Airsal 80 heb. Setup:

Airsal 80
SCR Corse Racingline 85/90
Polini PWK 24MM
Voca Powerfilter

Is nog niet 100% goed afgesteld, maar had dit ook al met mijn vorige uitlaten die wel goed afgesteld waren.

iemand suggesties ? :box:

Dacht zelf aan blokolie legen en verversen, en misschien voortaan m'n benzinekraantje uitzetten als ik hem niet gebruik.

Meng zelf 1:40


Wat voor olie (soort/merk) gebruik je? toch geen 4T olie :emo:
Verder is 1:40 redelijk normaal voor deze set-up.

Mogelijke oorzaken:

Verkeerde SCR Corse flens.
Verkeerde olie.
Krukaskeerring is lek.
Te rijk afgesteld.
http://www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6352
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor timm_ » vr 18 mei 2018, 09:06

Ik meng met Castrol Power RS. Bougie is lichtbruin, dus te rijk afgesteld lijkt me niet.

Flens heb ik al meerdere malen opnieuw gemonteerd, maar ook dit helpt niet. :sad:

Morgen maar eens m'n blokolie vervangen, en anders maar kijken naar de krukaskeerring. Is dat veel werk om te vervangen?
timm_
Banden plakker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: do 17 mei 2018, 21:37
Woonplaats: Overijssel
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme, Rieju MRT Pro 2011
Gallery: viewtopic.php?f=9&t=22309

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » vr 18 mei 2018, 09:18

Ik zou eerder de blok olie eruit halen, en dan direct de krukas keerring nakijken (preventief vervangen zou nog beter zijn).
Anders moet je straks 2x de versnellingsbak olie vervangen.

Castrol Power RS 2T is goed.
Bougie zegt niet alles, maar zal ook wel prima zijn.
SCR Corse heeft nu 2 soorten flensen. Een platte en conische. Derbi heeft de conische flens nodig, voor de beste afdichting.
http://www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6352
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor timm_ » vr 18 mei 2018, 21:08

derbi-ftw schreef:Ik zou eerder de blok olie eruit halen, en dan direct de krukas keerring nakijken (preventief vervangen zou nog beter zijn).
Anders moet je straks 2x de versnellingsbak olie vervangen.

Castrol Power RS 2T is goed.
Bougie zegt niet alles, maar zal ook wel prima zijn.
SCR Corse heeft nu 2 soorten flensen. Een platte en conische. Derbi heeft de conische flens nodig, voor de beste afdichting.


Probleem is zo goed als opgelost. Heb eerst m’n blokolie leeg laten lopen (waar maar 300ml uitkwam :blink: ) en weer gevuld natuurlijk. Daarna m’n uitlaat er maar weer eens afgehaald, flens er weer strak opgezet met inbusbouten en hij lekt nu nog een klein beetje. Morgen maar eens vloeibare pakking proberen.
timm_
Banden plakker
 
Berichten: 11
Geregistreerd: do 17 mei 2018, 21:37
Woonplaats: Overijssel
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme, Rieju MRT Pro 2011
Gallery: viewtopic.php?f=9&t=22309

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Rippert » vr 25 mei 2018, 08:49

Na mijn vastlopen zit ik te twijfelen tussen deze drie cilinders voor mijn nt blok
Airsal 80
Airsal 80 racing extreme (die rode)
Malossi mhr replica 80

Mijn setup is:
Malossi mhr supermoto
Mikuni 21mm powerfilter+ malossi vl6
Doppler endurance
Aan deze setup wil ik liever niks veranderen.

Wat adviseren jullie?

Andere cilinders kunnen ook natuurlijk maar ik ga liever niet over de €300,- voor een cilinderkitje
Rippert
Banden plakker
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 02 okt 2017, 18:12
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor derbi-ftw » vr 25 mei 2018, 09:08

De Malossi MHR 80 Racing ? Iets meer vermogen, iets minder slijtvast dan de Replica.
De normale 80cc Airsal is al erg bekent, en goede prestaties.
De Airsal Xtreme heeft behoorlijk wat meer vermogen dan de normale 80cc Airsal. (ook wat minder slijtvast).

De set-up is prima te doen (21mm is wel aan de kleine kant, maar zou als minimum net kunnen).
http://www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio
Avatar gebruiker
derbi-ftw
Pro tuner
 
Berichten: 6352
Geregistreerd: zo 02 dec 2012, 12:57
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Xtreme-R » vr 25 mei 2018, 10:15

Rippert schreef:Na mijn vastlopen zit ik te twijfelen tussen deze drie cilinders voor mijn nt blok
Airsal 80
Airsal 80 racing extreme (die rode)
Malossi mhr replica 80

Mijn setup is:
Malossi mhr supermoto
Mikuni 21mm powerfilter+ malossi vl6
Doppler endurance
Aan deze setup wil ik liever niks veranderen.

Wat adviseren jullie?

Andere cilinders kunnen ook natuurlijk maar ik ga liever niet over de €300,- voor een cilinderkitje


Prijs kwaliteit verhouding en het feit dat je met een 21mm carburateur rijdt zou ik adviseren een 'normale' Airsal 80cc aan te schaffen
timcc schreef:ik adviseer de yasuni cross haal je met standaard 50 cc dikke 100 mee
:wave:
Xtreme-R
Beginnende tuner
 
Berichten: 214
Geregistreerd: vr 27 feb 2015, 00:04
Woonplaats: Drenthe
Vervoersmiddel: Citroen Saxo 1.1i
Aprilia rs125

Re: Het ''algemene'' kleine vragen topic

Ongelezen berichtdoor Rippert » za 26 mei 2018, 19:41

Bedankt, dan ga ik weer voor de “normale” airsal 80.
Nog een vraagje, mijn oude cilinder was ook een airsal 80, nu heb ik mijn blok open liggen en zag dat de poorten van de cilinder groter zijn dan die van het carter. Heeft het dan zin om het te grote deel van het carter af te vijlen? Zul je hier vermogenswinst mee behalen?
Rippert
Banden plakker
 
Berichten: 19
Geregistreerd: ma 02 okt 2017, 18:12
Vervoersmiddel: Derbi drd evo limeted edition
Puch maxi
Gilera citta
Kymco agility 50

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners forum

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast