Bobbel in voorband

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
DaanH
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 22:45
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2015 -Sold
Derbi DRD Pro 2016
Locatie: Genemuiden

Bobbel in voorband

Ongelezen bericht door DaanH »

Ik heb dus gister een nieuwe pro opgehaald en zoals verwacht was hij niet perfect. Aantal dingen zijn er mis maar wat mij het meeste zorgen baart is als ik rij trilt de voorband alsof er een bobbel in zit. Oude eigenaar zegt band even leeg laten lopen en dan goed leggen en weer oppompen dit lijkt mii nogal sterk. Ik denk dat ik er een nieuwe band op leg. Ook lijkt hij kvs uit de dop lijkt het even kijken of dat met een nieuwe is verholpen. En er zit naast het contactslot een schakelaar voor de aarde had hij het over als je die omzet gaat de km teller uit ofzo kan ik die ook weghalen en weer goedmaken?? Laatste ding is de e start die gaat wel rond maar hij start niet is dat een easy fix. Anders gebruik ik wel gewoon de kickstart. Vraag is eigenlijk wat zouden jullie doen met die band en dat aarde knopje?
Remmen is angst, Gang is alles!
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Bobbel in voorband

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Voorband zou ik ff kijken, ik zou hem ff op een blok zetten en de voorwiel lagers controleren en de bouten natrekken, miss is dat het. En dat van de teller, ik heb geen geen idee waar dat goed voor zou zijn. Dat lekken van kvs uit de dop is makkelijk te verhelpen, ik denk dat de plastic afdichting eruit is. Met een beetje teflon of een o-ring is dat ook wel te verhelpen.
Gebruikersavatar
DaanH
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 22:45
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2015 -Sold
Derbi DRD Pro 2016
Locatie: Genemuiden

Re: Bobbel in voorband

Ongelezen bericht door DaanH »

Ja die teller blijft aan staan ofzo als je contact uit zet dus moet je de aarde verbreken dan gaat ie uit waarschijnlijk gewoon niet goed aangesloten ofzo rechtstreeks op de accu denk ik
Remmen is angst, Gang is alles!
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Bobbel in voorband

Ongelezen bericht door gpr050 »

Waarom er een ‘aan/uit’ knopje voor de teller opzit kan ik niet zeggen, maar als je het origineel wilt maken kan je op het electrische diagram zien hoe het hoort te zitten. Kwestie van het juiste diagram zien te vinden.
Het trillen van het stuur, kan een onglijkmatige montage van de band zijn of het voorwiel moet gebalanceerd worden.
Een bobbel in je band kan idd een montage kwestie zijn, zit er een binnenband in? dan is de kans groot dat de buba niet goed rond om het ventiel gemonteerd zit. Als je de brommer op een bok zet en het voorwiel ronddraait kan je zien waar de bobbel precies zit. Vaak heb je aan op de zijkant van de band wel een lijntje of randje staan van de belettering. Als je het wiel ronddraait zie je aan dit lijntje of de afstand tot de velgrand overal hetzelfde is of ergens afwijkt, en weet je waar het moet corrigeren.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Bobbel in voorband

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Wat de voorband betreft, ooit wel een keer gehad met een Derbi Senda DRD Pro voorband.
Hierbij wat het karkas van de band kapot en zag/voelde je hierbij een bobbel uitsteken.

Dus even de band goed voelen of deze nog goed rond is, anders de velg even controleren.
Wiellagers zou nog kunnen, maar dit geeft vaak meer een knak geluid.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
DaanH
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 22:45
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2015 -Sold
Derbi DRD Pro 2016
Locatie: Genemuiden

Re: Bobbel in voorband

Ongelezen bericht door DaanH »

ik ga even kijken naar de wiellagers maar die zijn volgensmij wel goed er zit inderdaad wel een binnenband in dus ik kijk ff laat hem even leeglopen dan ff goed erop leggen en oppompen voordat ik dat doe kan ik ook nog wel even kijken of hij er recht in zit bedankt voor de tips in ieder geval
Remmen is angst, Gang is alles!
Plaats reactie