Kroonplaat vast

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door fernand10 »

Hallo,
ik ben bezig met mn brommer rebuilden maar ik loop al een tijdje tegen een heel irritant probleem aan en dat is dat de onderste kroonplaat niet los wilt.
https://gyazo.com/78c8893319f99e560c3f82a9ad30e284
https://gyazo.com/d572a7534aa9864d1f358b83815601f7
dat kroonplaatje en die pen ga ik toch niet meer gebruiken dus ik heb ruig met een hamer erop staan slaan met een heleboel ketting reiniger aan beide kanten. schroefdraad is inmiddels kapot wat ik niet heel erg vind maar hij zit nog steeds steenvast :(
misschien dat iemand dit eerder heeft gehad en mij kan helpen? alv bedankt
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hey,
Dit heb ik ook al eens gehad met een brommer die een klein ongelukje had gehad. Bij mij was de pen een beetje krom. Je moet idd heel veel kracht gebruiken. Ik heb zelf toen hem eruit gekregen met een kleine moker.van bovenaf. Ik sloeg op het gegeven moment de pen door de kroonplaten aan de onderkant naar buiten. Je kan ook proberen het balhoofd warm te maken. Misschien zit het vastgerot aan je lager. Daarnaast zou ik geen ketting reiniger gebruiken maar WD40 of andere kruipolie.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Daarnaast ALTIJD een moer op schroefdraad laten zitten als je iets eruit wilt slaan. A, je kan het schroefdraad weer goed draaien als je beleid gebruikt. B, hetgeen stort er niet ongecontroleerd uit.daarnaast moet je eigenlijkje brommer op een bokje zetten (kratje bier is de juiste hoogte) naar achter op het achterwiel laten leunen. Als je voorwiel op de grond staat komt het er sowieso lastig uit.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door fernand10 »

Brommert_01 schreef:Daarnaast ALTIJD een moer op schroefdraad laten zitten als je iets eruit wilt slaan. A, je kan het schroefdraad weer goed draaien als je beleid gebruikt. B, hetgeen stort er niet ongecontroleerd uit.daarnaast moet je eigenlijkje brommer op een bokje zetten (kratje bier is de juiste hoogte) naar achter op het achterwiel laten leunen. Als je voorwiel op de grond staat komt het er sowieso lastig uit.
hallo,
ik was sowieso nooit van plan de kroonplaten te hergebruiken alles wat ik wil is dat ie er gewoon uit gaat vandaar het slaan zonder moer. ik heb wd40 aangeschaft en alsmaar zitten sprayen en slaan maar geen succes hij wilt er gewoon echt niet uit en ik weet niet wat ik moet doen. en wat je zei over de wielen, mijn brommer bestaat nu alleen nog uit het frame, beide wielen waren er immers af inclusief de gehele achterbrug. hoe hard ik ook tik hij wilt er echt niet uit :(
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik had het erover dat je voorpoten niet op de grond mogen staan tijdens het slaan. Je wilt je de hele voorvork demonteren. Als je dan de voorpoten op de grond hebt staan probeer je all en de pen uit de onderste kroonplaat te slaan.daarnaast kan je proberen alles warm te stoken. Gezien de klappen het geit dat het vast zit denk ik dat je lagers al wel gaaf zijn. Dus ik zou het gewoon flink heet stoken. Je frame is ook zwart dus dat kan je zo met een busje bijspuiten. Misschien komt het onderste lager er wel mee uit.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door fernand10 »

Brommert_01 schreef:Ik had het erover dat je voorpoten niet op de grond mogen staan tijdens het slaan. Je wilt je de hele voorvork demonteren. Als je dan de voorpoten op de grond hebt staan probeer je all en de pen uit de onderste kroonplaat te slaan.daarnaast kan je proberen alles warm te stoken. Gezien de klappen het geit dat het vast zit denk ik dat je lagers al wel gaaf zijn. Dus ik zou het gewoon flink heet stoken. Je frame is ook zwart dus dat kan je zo met een busje bijspuiten. Misschien komt het onderste lager er wel mee uit.
Mijn brommer bestaat alleen nog uit een frame en een onderste kroonplaat, voorvorken waren gedemonteerd. nieuwe balhoofdlagers zijn jammer genoeg vrij prijzig :sad: dus zal morgen even proberen en als het niet lukt dan lukt het niet
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

In het ergste geval eruit persen (weet überhaupt of dit te doen is met het complete frame)
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door fernand10 »

derbi-ftw schreef:In het ergste geval eruit persen (weet überhaupt of dit te doen is met het complete frame)
heb wel een soortvan pers namelijk van de lagertrekkerset maar die moet je dan zelf aandraaien dat zal niet voldoen of wel
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Als je hem er niet uit kan krijgen door het te verhitten en daarna eruit te slaan, dan is vaak je enige optie nog de pers.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Gewoon enorm warm maken, je lagers zijn waarschijnlijk toch al kapot na het slaan, dus dat maakt niet meer uit. Gewoon zorgen dat je het eruit krijgt. Daarna dat stukje schuren en in de zwarte primer van de action, het hoeft niet te matchen voor het gezichtsveld, maar is wel belangrijk dat het niet roest.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Kroonplaat vast

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Inderdaad
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie