Zuiger vast bij montage

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Zuiger vast bij montage

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Kunnen micro breuken hebben. Weet niet hoe vast het zat en hoe hard er op gebeukt is. De ring is namelijk niet gemaakt voor draaiende krachten, maar kan wel iets hebben. Kijk maar hoe simpel een zuigerveer breekt als je hem verkeert probeert te monteren of te ver open buigt.
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Zuiger vast bij montage

Ongelezen bericht door fernand10 »

42 schreef:Dat pennetje is vrij cruciaal ja :dry:
Schade aan zuiger is nooit goed maar je kan geluk hebben.
Zit t aan bovenkant of ook zijkant ?
Foto zou handig zijn om te kunnen beoordelen of het kwaad kan.
Als de krassen erg diep zijn kan het wel je squish wat beïnvloeden denk ik.
er is helemaal niks aan de zijkant, alleen de krassen die vrij diep zijn van de bovenkant van de pers van toen hij vast zat
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Zuiger vast bij montage

Ongelezen bericht door fernand10 »

Brommert_01 schreef:Ja, dat"pennetje" bedoelde ik. En daarnaast, plsssss bestudeer alles even voordat je het in elkaar denkt te rammen, er zijn veel meer dingen die je secuur in elkaar moet zetten en waarbij je volgordes moet gebruiken hij blokjes. En ook de kom graag vast zetten met een moment sleutel mocht je niet echt een gevoel hebben voor "vast" anders heeft de volgende het meeste plezier :crazy:
ik heb de cilinderkop vrij losjes aangedraaid, wel dat hij vast zit maar niet dat ik veel kracht zet en ben niet de sterkste dus hoop dat t wel goed zo is, en nu heb ik wel bestudeerd hoe ik het inelkaar zet op de harde manier, hoop dat de zuiger en cilinder en de kop het wel volhouden met de schade die is aan gedaan want ze zijn gloednieuw en kostte me een fortuin :sad:
fernand10
Derbi fan
Berichten: 62
Lid geworden op: do 04 feb 2021, 18:16
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Zuiger vast bij montage

Ongelezen bericht door fernand10 »

42 schreef:Vraag me wel af hoe de zuigerveren er nu aan toe zijn, die hebben best op hun donder gehad als ze fout er in zaten.

En wat Brommert zegt ja, lees je eerst goed in voordat je dingen doet of vraag het hier, t is sneller kapot allemaal dan gerepareerd.
Als je met hamers moet gaan rammen om dingen passend te krijgen dan doe je iets niet goed.
Enige waarbij je moet slaan is als je lagers gaat vervangen bijvoorbeeld..of iets roestigs los moet krijgen.
ja gelukkig is de zuiger nooit rond gegaan en hebben we het echt volgezet met olie toen we hem erin sloegen dus hoop niet dat de zuigerveren kapot zijn, voor het blote oog kan ik ze echter niet onderscheiden van een nieuw setje
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Zuiger vast bij montage

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nee, maar het gaat om breukjes die je evt moet het oog niet kan zien, helemaal waar die verkeerd over het pennetje zat. Maar daar kom je achter als hij warm wordt. only time Will Tell us
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3642
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Zuiger vast bij montage

Ongelezen bericht door 42 »

fernand10 schreef:ik heb de cilinderkop vrij losjes aangedraaid, wel dat hij vast zit maar niet dat ik veel kracht zet en ben niet de sterkste dus hoop dat t wel goed zo is
Je zal waarschijnlijk de kop er nog vaker af halen, het loont zich om een momentsleutel te kopen.
De kop met juiste kracht ( en kruislings ) aandraaien luistert best nauwkeurig.
Of het even na laten trekken door een brommerboer, zal zo veel niet kosten.
Plaats reactie