Tandwiel verhouding aprilia
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
- Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
- Locatie: Zeeland
Tandwiel verhouding aprilia
Beste mensen,
Ik ben al 3 jaar in het bezit van een aprilia rs50 uit 2009. Er staat nu 32000 km op het blok en ik heb hem laten reviseren. Bij deze revisie is er een 80cc tpr gietijzer opgekomen. Ik heb nu nog de verhouding 14/52 van de 50cc. Ik zou graag voor een 12 willen maar ik heb geen idee wat ik voor achtertandwiel moet nemen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Setup:
80cc top performances enkele zuigerveer.
19mm Dell'Ortho carburateur.(stuurchoke)
Origineel luchtfilterbox.
Malossi vl6 membraan.
Malossi 70/80 bovenlangse uitlaat.
Origineel ontsteking.
Doppler krukas.
Malossi koppelingsplaten en veren.
Tandwiel verhouding nu 14/52.
Ik ben al 3 jaar in het bezit van een aprilia rs50 uit 2009. Er staat nu 32000 km op het blok en ik heb hem laten reviseren. Bij deze revisie is er een 80cc tpr gietijzer opgekomen. Ik heb nu nog de verhouding 14/52 van de 50cc. Ik zou graag voor een 12 willen maar ik heb geen idee wat ik voor achtertandwiel moet nemen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Setup:
80cc top performances enkele zuigerveer.
19mm Dell'Ortho carburateur.(stuurchoke)
Origineel luchtfilterbox.
Malossi vl6 membraan.
Malossi 70/80 bovenlangse uitlaat.
Origineel ontsteking.
Doppler krukas.
Malossi koppelingsplaten en veren.
Tandwiel verhouding nu 14/52.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Waarom wil je kleiner van voren ?
Je gaat dan meer toeren maken en die ga je toch al meer maken met de 80.
14/52 is eigenlijk al voor snelle set up, een 50cc set up is meer iets van 11-53.
Ik zou het zo laten en kijken hoe het rijdt.
Je gaat dan meer toeren maken en die ga je toch al meer maken met de 80.
14/52 is eigenlijk al voor snelle set up, een 50cc set up is meer iets van 11-53.
Ik zou het zo laten en kijken hoe het rijdt.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Ik zou 12 zeker niet op een 80cc doen, dat worden echt overtoeren. Je hebt al meer koppel onderin door cilinder capaciteit, kleiner om weg te trekken hoeft niet. En waarom wil je 12?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
- Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
- Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Mij werd geadviseerd om 11/55 te nemen maar ik vond 11 sws te klein. Dus ik dacht 12 gaat net maar voor het achtertandwiel wist ik t gwn niet vandaar de vraag. Dus ik zou dan als voortandwiel minimaal 13 moeten om geen overtoeren te krijgen?
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Geen idee wie je dat geadviseerd heeft maar dat is bezopen met een snelle 80 set up.
Of je moet constant willen schakelen.
En nooit vol gas in zn zes kunnen omdat je dan zoveel toeren maakt dat je je blok in no time naar zn mallemoer helpt.
Ook al gaat de 19mm em iets inhouden.
Ik zou t zoals gezegd lekker zo laten en eerst kijken hoe die rijdt met de 80, dan kun je later altijd nog met andere tandwielverhouding gaan experimenteren mocht t nodig zijn ( wat ik niet verwacht )
Of je moet constant willen schakelen.
En nooit vol gas in zn zes kunnen omdat je dan zoveel toeren maakt dat je je blok in no time naar zn mallemoer helpt.
Ook al gaat de 19mm em iets inhouden.
Ik zou t zoals gezegd lekker zo laten en eerst kijken hoe die rijdt met de 80, dan kun je later altijd nog met andere tandwielverhouding gaan experimenteren mocht t nodig zijn ( wat ik niet verwacht )
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
- Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
- Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Vriendelijk bedankt! Hier kan ik tenminste wat mee. Ik heb het ook wel eens op andere forums gevraagd maar daar kreeg ik nooit echt een duidelijk antwoord. Fijn dat het hier wel gebeurt!
Groetjes.
Groetjes.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Graag gedaan en succes.
Benieuwd hoe het rijdt straks.
Edit : vergeet ook niet om gelijk de carb goed af te stellen, er zit nu wss een te kleine sproeier in voor een 80cc en met een te arm mengsel rijden is schadelijk voor cilinder en zuiger.
Benieuwd hoe het rijdt straks.
Edit : vergeet ook niet om gelijk de carb goed af te stellen, er zit nu wss een te kleine sproeier in voor een 80cc en met een te arm mengsel rijden is schadelijk voor cilinder en zuiger.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
- Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
- Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Ja dankje, ik ben ook wel benieuwd hoor. Er zat namelijk eerst een 72,3cc alu airsal op ook enkele zuigerveer, met dezelfde setup liep hij geweldig en had ook helemaal geen dip. Maar ik had er net 600 km (in 1 week) ingereden en toen had ik een warmloper. Ik heb me lesje wel geleerd met die alu cilinders. Nu op naar de 80 gietijzer!
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Dan heb je waarschijnlijk met een te arm mengsel gereden of met een niet werkende koeling.
Een alu kan normaal gesproken echt langer mee dan 600 km.
Pas op dus dat dat met de nieuwe 80 niet weer gebeurd.
Heb je em goed afgesteld met die airsal ?
Een alu kan normaal gesproken echt langer mee dan 600 km.
Pas op dus dat dat met de nieuwe 80 niet weer gebeurd.
Heb je em goed afgesteld met die airsal ?
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
- Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
- Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Nou dat was t hem nou juist. Hij was echt perfect afgesteld dat is het rare. Hij stotterde niet, als ik de choke open deed ging hij ook niet ineens harder ofzo. De bougie was mooi koffiebruin. Hij trok van stilstaand in een keer door naar de 10k toeren.(verder heb ik em niet open getrokken vanwege het inrijden, heb ik ook maar 1 keer gedaan) topsnelheid weet ik ook geen eens. Ik kon gewoon 40 in zen 6 rijden en als ik em dan open trok had ie ook geen dip.
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
- Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
- Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Er zat op die 50cc ook geen thermostaat in dus die heb ik toen wel bij die 70cc erop gezet zodat hij beter koelt. Er is mij ook verteld dat die alu airsals niet goed afgewerkt zijn en dat je bij deze cilinder meer kans hebt op een vastloper. Wat naar mijn mening dus is gebeurt.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Nou, dat is het punt, dat kan(bijna) niet liggen aan de afwerking. De afwerking heeft enkel te maken met gietresten. De cilinder wordt eerst gegoten, dan uitgeboord, beplaat met nicasil en dan gehoond. Kortom, in de cilinder kan geen gietresten zitten. Enkel op de en randje bij de uitlaat poort, maar die kans is klein, er is waarschijnlijk wel een inspectie. De afwerking van een cilinder zie je alleen in de poorten, de buitenkant, koelkanaal voet en binnen in de kop. Ook heeft het te maken met het matchen op carters. Als je kijkt naar een MHR TEAM SPEED, dat is de optimale afwerking. Een cilinder wordt dan fabriekje af gepoort geflowd, ontdaan van resten en gepolijst als ik mij niet vergis.
-
- Pro tuner
- Berichten: 1258
- Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
- Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
- Locatie: Emst
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Het grotere gevaar zit in het afstellen en te voorzichtig zijn. Omdat het nieuw is trek je niet door, maar dan merk je hoe de afstelling is. Het is een hoogtoeriger cilinder, dus bovenin geeft hij veel vermogen en wordt hij warm. Als je niet veel daar hebt gereden weet je niet of hij de afstelling daar fijn vond en of die op hoge toeren genoeg brandstof krijgt(kennelijk niet in jouw geval). Enkel stationair toeren maken zegt niks over vermogen onder lading, dat is altijd anders
-
- Beginnende Derbi fan
- Berichten: 30
- Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
- Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
- Locatie: Zeeland
Re: Tandwiel verhouding aprilia
Dit zou inderdaad nog kunnen ja, omdat ik hem nog nooit open heb getrokken weet ik ook niet wat hij bovenin deed. Misschien kan je een inschatting maken als ik zeg dat er sproeier 108 in de 19mm zat.Brommert_01 schreef:Het grotere gevaar zit in het afstellen en te voorzichtig zijn. Omdat het nieuw is trek je niet door, maar dan merk je hoe de afstelling is. Het is een hoogtoeriger cilinder, dus bovenin geeft hij veel vermogen en wordt hij warm. Als je niet veel daar hebt gereden weet je niet of hij de afstelling daar fijn vond en of die op hoge toeren genoeg brandstof krijgt(kennelijk niet in jouw geval). Enkel stationair toeren maken zegt niks over vermogen onder lading, dat is altijd anders