Tandwiel verhouding aprilia

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Beste mensen,

Ik ben al 3 jaar in het bezit van een aprilia rs50 uit 2009. Er staat nu 32000 km op het blok en ik heb hem laten reviseren. Bij deze revisie is er een 80cc tpr gietijzer opgekomen. Ik heb nu nog de verhouding 14/52 van de 50cc. Ik zou graag voor een 12 willen maar ik heb geen idee wat ik voor achtertandwiel moet nemen. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Setup:
80cc top performances enkele zuigerveer.
19mm Dell'Ortho carburateur.(stuurchoke)
Origineel luchtfilterbox.
Malossi vl6 membraan.
Malossi 70/80 bovenlangse uitlaat.
Origineel ontsteking.
Doppler krukas.
Malossi koppelingsplaten en veren.
Tandwiel verhouding nu 14/52.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door 42 »

Waarom wil je kleiner van voren ?
Je gaat dan meer toeren maken en die ga je toch al meer maken met de 80.
14/52 is eigenlijk al voor snelle set up, een 50cc set up is meer iets van 11-53.
Ik zou het zo laten en kijken hoe het rijdt.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik zou 12 zeker niet op een 80cc doen, dat worden echt overtoeren. Je hebt al meer koppel onderin door cilinder capaciteit, kleiner om weg te trekken hoeft niet. En waarom wil je 12?
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Mij werd geadviseerd om 11/55 te nemen maar ik vond 11 sws te klein. Dus ik dacht 12 gaat net maar voor het achtertandwiel wist ik t gwn niet vandaar de vraag. Dus ik zou dan als voortandwiel minimaal 13 moeten om geen overtoeren te krijgen?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door 42 »

Geen idee wie je dat geadviseerd heeft maar dat is bezopen met een snelle 80 set up.
Of je moet constant willen schakelen.
En nooit vol gas in zn zes kunnen omdat je dan zoveel toeren maakt dat je je blok in no time naar zn mallemoer helpt.
Ook al gaat de 19mm em iets inhouden.
Ik zou t zoals gezegd lekker zo laten en eerst kijken hoe die rijdt met de 80, dan kun je later altijd nog met andere tandwielverhouding gaan experimenteren mocht t nodig zijn ( wat ik niet verwacht )
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Vriendelijk bedankt! Hier kan ik tenminste wat mee. Ik heb het ook wel eens op andere forums gevraagd maar daar kreeg ik nooit echt een duidelijk antwoord. Fijn dat het hier wel gebeurt!
Groetjes.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door 42 »

Graag gedaan en succes.
Benieuwd hoe het rijdt straks.

Edit : vergeet ook niet om gelijk de carb goed af te stellen, er zit nu wss een te kleine sproeier in voor een 80cc en met een te arm mengsel rijden is schadelijk voor cilinder en zuiger.
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Ja dankje, ik ben ook wel benieuwd hoor. Er zat namelijk eerst een 72,3cc alu airsal op ook enkele zuigerveer, met dezelfde setup liep hij geweldig en had ook helemaal geen dip. Maar ik had er net 600 km (in 1 week) ingereden en toen had ik een warmloper. Ik heb me lesje wel geleerd met die alu cilinders. Nu op naar de 80 gietijzer!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door 42 »

Dan heb je waarschijnlijk met een te arm mengsel gereden of met een niet werkende koeling.
Een alu kan normaal gesproken echt langer mee dan 600 km.
Pas op dus dat dat met de nieuwe 80 niet weer gebeurd.
Heb je em goed afgesteld met die airsal ?
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Nou dat was t hem nou juist. Hij was echt perfect afgesteld dat is het rare. Hij stotterde niet, als ik de choke open deed ging hij ook niet ineens harder ofzo. De bougie was mooi koffiebruin. Hij trok van stilstaand in een keer door naar de 10k toeren.(verder heb ik em niet open getrokken vanwege het inrijden, heb ik ook maar 1 keer gedaan) topsnelheid weet ik ook geen eens. Ik kon gewoon 40 in zen 6 rijden en als ik em dan open trok had ie ook geen dip.
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Er zat op die 50cc ook geen thermostaat in dus die heb ik toen wel bij die 70cc erop gezet zodat hij beter koelt. Er is mij ook verteld dat die alu airsals niet goed afgewerkt zijn en dat je bij deze cilinder meer kans hebt op een vastloper. Wat naar mijn mening dus is gebeurt.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nou, dat is het punt, dat kan(bijna) niet liggen aan de afwerking. De afwerking heeft enkel te maken met gietresten. De cilinder wordt eerst gegoten, dan uitgeboord, beplaat met nicasil en dan gehoond. Kortom, in de cilinder kan geen gietresten zitten. Enkel op de en randje bij de uitlaat poort, maar die kans is klein, er is waarschijnlijk wel een inspectie. De afwerking van een cilinder zie je alleen in de poorten, de buitenkant, koelkanaal voet en binnen in de kop. Ook heeft het te maken met het matchen op carters. Als je kijkt naar een MHR TEAM SPEED, dat is de optimale afwerking. Een cilinder wordt dan fabriekje af gepoort geflowd, ontdaan van resten en gepolijst als ik mij niet vergis.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Het grotere gevaar zit in het afstellen en te voorzichtig zijn. Omdat het nieuw is trek je niet door, maar dan merk je hoe de afstelling is. Het is een hoogtoeriger cilinder, dus bovenin geeft hij veel vermogen en wordt hij warm. Als je niet veel daar hebt gereden weet je niet of hij de afstelling daar fijn vond en of die op hoge toeren genoeg brandstof krijgt(kennelijk niet in jouw geval). Enkel stationair toeren maken zegt niks over vermogen onder lading, dat is altijd anders
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Tandwiel verhouding aprilia

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Brommert_01 schreef:Het grotere gevaar zit in het afstellen en te voorzichtig zijn. Omdat het nieuw is trek je niet door, maar dan merk je hoe de afstelling is. Het is een hoogtoeriger cilinder, dus bovenin geeft hij veel vermogen en wordt hij warm. Als je niet veel daar hebt gereden weet je niet of hij de afstelling daar fijn vond en of die op hoge toeren genoeg brandstof krijgt(kennelijk niet in jouw geval). Enkel stationair toeren maken zegt niks over vermogen onder lading, dat is altijd anders
Dit zou inderdaad nog kunnen ja, omdat ik hem nog nooit open heb getrokken weet ik ook niet wat hij bovenin deed. Misschien kan je een inschatting maken als ik zeg dat er sproeier 108 in de 19mm zat.
Plaats reactie