Aftapbout lekt

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Heb overlaatst een derbi gekocht, nu zag ik dat de aftapbout doordraaide. Iemand van me familie heeft er dan een helicoil in getapt maar vgm heeft hij wat scheef geboord en dicht de bout hierdoor niet goed af. Heb al verschillende ringetjes geprobeerd en rubberen maar niks werkt omdat het scheef zit. Hoe los ik dit op, met teflontape vertrouw ik het niet.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Heb zelf ooit een teflon tape bij de gamma gehaald. Er was er een die was Water, olie hitte en benzine resistent.
Teflon is een prima oplossing. Oorspronkelijk hoort er ook een squishring tussen. Een klein zacht ringetje dat je plat drukt met de bout en het afdicht.
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Mss toch eens de tape proberen dan? En ja dat ringetje zit er idd tussen maar doordat het een beetje scheef is kan hij niet volledig afdichten
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door gpr050 »

Teflontape is een goede oplossing.
Je zou ook met vloeibare sealant aan de gang kunnen gaan, dat is die zwarte of grijze kit (bestand tegen olie en benzine) die je als pakking kunt gebruiken, (wel alle oppvervlaktes eerst goed schoon en olievrij maken!) Elke automaterialen zaak heeft deze wel te koop.
Dit blijven natuurlijk wel lap middelen, maar als het lekken daarmee stopt is het prima.
Wel jammer dat die iemand er een helicoil in gezet heeft. Hij had er beter nieuwe draad in kunnen tappen voor een iets grotere bout, want nu heeft’ie er waarschijnlijk een behoorlijk groter gat in moeten boren voor de helicoil.
Als de tape en of sealant niet voldoen kan je het carterdeksel demonteren, het gat dicht (laten) lassen, en dan evt weer een nieuw gaatje boren en draad erin snijden.
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door siebe1234 »

gpr050 schreef: do 12 aug 2021, 07:43 Teflontape is een goede oplossing.
Je zou ook met vloeibare sealant aan de gang kunnen gaan, dat is die zwarte of grijze kit (bestand tegen olie en benzine) die je als pakking kunt gebruiken, (wel alle oppvervlaktes eerst goed schoon en olievrij maken!) Elke automaterialen zaak heeft deze wel te koop.
Dit blijven natuurlijk wel lap middelen, maar als het lekken daarmee stopt is het prima.
Wel jammer dat die iemand er een helicoil in gezet heeft. Hij had er beter nieuwe draad in kunnen tappen voor een iets grotere bout, want nu heeft’ie er waarschijnlijk een behoorlijk groter gat in moeten boren voor de helicoil.
Als de tape en of sealant niet voldoen kan je het carterdeksel demonteren, het gat dicht (laten) lassen, en dan evt weer een nieuw gaatje boren en draad erin snijden.
Die vloeibare pakking ga ik eens aanshaffen en proberen! Maar stel ik doe hem binnen in een brommerzaak, wat zouden hun er dan mee doen
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Wat ik nu gedaan heb:
Teflon tape 3 x er om gewikkeld + de bout zo hard mogelijk aangespannen zodat de koperen ring aan beide kanten tegen het blok gedrukt zit. Nu even kijken of er morgen weer wat olie onder ligt of niet :)
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat deel zo hard mogelijk aanspannen moet je met zulke kleine boutjes in aluminium niet doen. Dan gaat het schroefdraad kapot. Zachtjes aandraaien tot het gewoon vast zit, in een normale situatie zonder half schuine draad. Beste tip is altijd, een dop op de schroevendraaier, en zo hard als je met een had in draaien is goed genoeg vast. Zoan 12-14 nm
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Brommert_01 schreef: do 12 aug 2021, 23:24 Dat deel zo hard mogelijk aanspannen moet je met zulke kleine boutjes in aluminium niet doen. Dan gaat het schroefdraad kapot. Zachtjes aandraaien tot het gewoon vast zit, in een normale situatie zonder half schuine draad. Beste tip is altijd, een dop op de schroevendraaier, en zo hard als je met een had in draaien is goed genoeg vast. Zoan 12-14 nm
als het de schroefdraad van het carter was zou ik dit idd niet doen maar het is in een helicoil waarin ik de bout draai dus die kan wel wat meer hebben dan het aluminium carter.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Aftapbout lekt

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Die coil zit ook gewoon in het aluminium. Dan draai je die kapot.
Plaats reactie