Idioot helpen met bougie lezen

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door Davie04 »

Moguh,

Heb dus n airsal 50 op mn blokje gegooid, nou ga ik met mijn superkennis over afstellen beginnen met... Ja idd afstellen. Bougie is aan de rand lekker zwart en nat, t porselein in t midden is wit/heel lichtbruin en de elektrode is zwart met witte randen. Gasnaald staat in t midden, heb hier ook al een beetje mee lopen pielen. Gasnaald 1 stapje hoger en hij begint dik te roken, gasnaald 1 stapje lager en hij stottert als een gek. Naald op de middelste stand rijd opzich lekker alleen stottert ie een beetje als ik weinig gas geef. Ik snap er helemaal niks meer van.

setup :

50 airsal alu
17.5 carb
Ori uitlaat (over n week n conti)
Sproeier 98 op dit moment.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Wat doet hij tijdens het rijden? 98 is opzich denk ik wel in de buurt. Wat doet hij normaals met rijden?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door 42 »

Waarom nu afstellen als er over een week een andere uitlaat op komt ?
Gebruikersavatar
kiris
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 19:19
Vervoersmiddel: nsr 50 mini, nsr 80, crf 450/80, mtx50r, mt80r2

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door kiris »

dellorto carburateur altijd feest om af te stellen :sick:
mocht je een imi chinees hebben dan is het helemáál bagger.

gasnaald moet juiste lengte en vorm hebben, gasschuif moet juiste hoek hebben aan luchtfilter kant, stationair sproeier moet de goede maat hebben, en als er een mengbuis in zit moet die ook de juiste diameter gaatjes op de juiste plekken hebben.
meestal heeft zo'n carburateur geen van alles juist, en dan word het gewoon niks.

ander soort carburateur kopen helpt vaak bij zulke problemen. een (echte) mikuni VM bijvoorbeeld.

bougie lezen zoals 99,9% van de mensen het doet is eigenlijk zinloos.
als ie lekker loopt zonder gestotter, en niet te heet word dan is ie goed afgesteld.
wil je bougies lezen dan moet je zoeken naar "plug chop" op google.
dat kost je wel steeds een bougie maar dan zie je precies wat er qua mengsel gebeurt. op het porcelein, en op de middenelektrode.
het zagen een keer oefenen op een oude bougie zodat je de juiste plek vind om em makkelijk open te krijgen, en dan een doosje bougies halen.
brommer warm rijden, verse bougie er in, starten en meteen wegrijden, opschakelen en snelheid maken, zodra je even volgas rijd koppeling in, ontsteking uitzetten en remmen. dan bougie er uit, mantel er af zagen en kijken naar de bruine/zwarte ring op het porcelein, en de plaats van de verkleuring op de buitenste elektrode. dan weet je wat ie precies doet bij volgas.
daarna zelfde herhalen voor andere gasstanden zoals 3/4 en half gas.
en je moet ook weten welk onderdeel wanneer invloed heeft (gasnaald, sproeier, gasschuif werken allemaal bij verschillende gasstanden)

wel zorgen dat verder alles 100% in orde is qua bougiekabel, bougiekap, bobine, ontstekingstijdstip, correcte verhouding olie/benzine mengsel, geen valse lucht, fatsoenlijk luchtfilter en dergelijke. anders krijg je het nooit optimaal en blijf je zoeken.

met gewoon rijden en dan je bougie op de "normale" manier bekijken zie je eigenlijk niks. arm mengsel met te veel olie geeft dan toch zwarte bougie. ontsteking verkeerd en dan is ie weer wit. dus zinloos ookal wil bijna niemand dat erkennen.
lastig persoon die niet remt niet voor censuur of onderdrukking.
100% bosbefok
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door Davie04 »

Hij rijd best leuk, alleen bovenin z'n toeren voelt t alsof ie een eenmalige trip naar Mars wilt maken. Idd beetje apart om te gaan afstellen ondanks dat er straks een andere uitlaat op zit, wil graag een goede afstelling op deze hebben zodat ik m direct kan terugzetten. Ben vergeten te vertellen dat de carters ooit al is flink geflowd zijn, sluit perfect aan op die 50. Geen idee of dat wat verschil kan maken.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

En een iets exactere omschrijving van, bovenin een enkele trip naar Mars. Dan denk ik alleen dat hij als een malle doortrekt, wat mij niks negatiefs lijkt
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door 42 »

Laserstralen jonguh..laserstralen..overal !
En Tripods.
Toestanden allemaal...
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door Davie04 »

Brommert_01 schreef: wo 18 aug 2021, 13:20 En een iets exactere omschrijving van, bovenin een enkele trip naar Mars. Dan denk ik alleen dat hij als een malle doortrekt, wat mij niks negatiefs lijkt
Klinkt alsof t zuigertje naar Mars wil, zonder mij. Net sproeier 102 er in gegooid, loopt wel wat beroerder maar fluit gigantisch hard. Ben rustig aan t kloten omdat ik nog ffe moet wachten tot de uitlaatset compleet is. Des te meer toeren des te minder trekkracht, bovenin trekt hij amper, kan ook aan de uitlaat liggen maar dat zou ik zelf niet weten.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door 42 »

Dat zou best aan de ori uitlaat kunnen liggen idd, ik heb vanaf 9-10k ook weinig meer en duurt dan vrij lang voor ik richting 11k ga en de max snelheid bereik terwijl ik in no time tot die 9k doortrek.
Ori uitlaat gaat maar tot 10k ofzo.
Bij mij loopt het blok wel het mooiste juist als ik in de hoge toeren zit.
Heb je al eens een 93 geprobeerd ?
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door Davie04 »

Nee nog niet, met 102 doet ie veel stotteren en als ik tijdens t rijden m'n koppeling inknijp om wat vaart te minderen en dan weer gas geef duurt t heel lang voordat ie reageert. Ga zo ffe 93 er in gooien en kijken wat ie doet. M'n top is trouwens ook van 78 naar 70 gezakt met 102 😂
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Gebruikersavatar
Davie04
Schakelrijder
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 00:08
Vervoersmiddel: '08 Derbi DRD Racing #85 Rood
Locatie: Heerhugowaard

Re: Idioot helpen met bougie lezen

Ongelezen bericht door Davie04 »

Vandaag gereden met 92, rijd stuk soepeler en trekt beter op. Nog niet op top geprobeerd maar de 74 al aangetikt, bougiekleur niet gecheckt helaas.
Elke idioot word loodgieter, net zoals ik.
42 schreef:Voodoo doctor inhuren.
Hebben we wat haar van em ?
Voodoo em helemaal de moeder.
Plaats reactie