HOE LOS IK DIT OP???

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
FluoDerbi
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 15:59
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2009

HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door FluoDerbi »

hoihoi,

ik heb dus een probleem met het starten van mijn derbi....
hij starte al een paar dagen niet en toen besloot ik om het vliegwiel eraf te halen om te kijken of het aan mijn onsteking lag,
kom ik erachter dat het spie van mijn vliegwiel door 2en is gebroken en nu is dus de vraag hoe in gods naam krijg ik dit eruit?
er zit dus een stuk van de spie in het vliegwiel zelf en het andere stuk in de vliegwieldeksel
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door gpr050 »

Toevallig had ik een paar weken terug hetzelfde , ik heb met een kleine smalle doorslag of drevel het restant van de spie eruit getikt. Wel goed controleren of je alle stukjes spie hebt, en de spiebanen van de krukas en vliegwiel bekijken of ze niet teveel beschadigd zijn.
FluoDerbi
Banden plakker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 15:59
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing 2009

Re: HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door FluoDerbi »

gpr050 schreef: wo 25 aug 2021, 07:31 Toevallig had ik een paar weken terug hetzelfde , ik heb met een kleine smalle doorslag of drevel het restant van de spie eruit getikt. Wel goed controleren of je alle stukjes spie hebt, en de spiebanen van de krukas en vliegwiel bekijken of ze niet teveel beschadigd zijn.
en als ze teveel beschadigd zijn? moet er dan een nieuw krukas is?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nee, dan kan je proberen zonder spie vast te zetten, of een aftermarket ontsteking monteren zonder spiebaan.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door gpr050 »

FluoDerbi schreef: vr 27 aug 2021, 11:21
gpr050 schreef: wo 25 aug 2021, 07:31 Toevallig had ik een paar weken terug hetzelfde , ik heb met een kleine smalle doorslag of drevel het restant van de spie eruit getikt. Wel goed controleren of je alle stukjes spie hebt, en de spiebanen van de krukas en vliegwiel bekijken of ze niet teveel beschadigd zijn.
en als ze teveel beschadigd zijn? moet er dan een nieuw krukas is?
Ik weet niet wat Brommert1 precies bedoelt maar het is wel degelijk belangrijk dat het vliegwiel exact “op tijd” staat en blijft staan. Beschadigde spiebanen is lastig maar ik zou zeker proberen om toch op de een of andere manier het vliegwiel in de juiste positie vast te zetten met een blokkering zodat het tov de krukas niet meer verdraaien kan.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je kan hem toch gewoon exact hetzelfde stellen als een binnenrotor zonder spiebaan? Alleen even opletten en goed strak zetten.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door gpr050 »

Dat kan je natuurlijk proberen, maar ik heb wel gehad dat door het aandraaien van de moer en het tegenhouden van het vliegwiel deze toch iets verdraaide, net genoeg om niet meer te willen starten..
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: HOE LOS IK DIT OP???

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, dan moet je voor €24 een ontstekingsmetee kopen bij k parts, vgm . Dan kan je hem terug klikken, vastzetten en aandraaien zonder dat het verdraait.
Plaats reactie