brommer ratelt met terug schakelen

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

ik heb een derbi senda en hij ratelt alleen met terug schakelen of na gassen. dus hij ratelt alleen als hij draait zonder gas. het blok is nu uit elkaar en het ziet er allemaal goed uit, geen speling enzo. we dachten misschien dat de krukas uit balans kon zijn maar dat zou wel raar zijn want er was nooit wat mis mee. hopelijk weten jullie misschien wat het is!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door 42 »

Ratelt ie dan de hele tijd of alleen als ie vanuit hoge toeren terugloopt ?
Stationair is er geen ratel en bij vol gas ook niet ?
De ratel is nieuw neem ik aan, je hebt niet iets veranderd pas ?
Check dingen als claxon e.d. of die niet wat los zitten of verbogen zijn en tegen t frame trillen..er was pas nog iemand met een trilling waar de claxon de dader bleek.
Filmpje met geluid zou ook helpen.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hoe goed heb je gecontroleerd of het uit het blok komt? Je had met een schroevendraaier even kunnen luisteren of en waar het binnenin uit het blok komt. Het kan ook je kickstart hevel zijn, bij veel toeren gaat die trillen als die een beetje uitgesleten raakt van in en uitklappen
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

42 schreef: ma 13 sep 2021, 22:19 Ratelt ie dan de hele tijd of alleen als ie vanuit hoge toeren terugloopt ?
Stationair is er geen ratel en bij vol gas ook niet ?
De ratel is nieuw neem ik aan, je hebt niet iets veranderd pas ?
Check dingen als claxon e.d. of die niet wat los zitten of verbogen zijn en tegen t frame trillen..er was pas nog iemand met een trilling waar de claxon de dader bleek.
Filmpje met geluid zou ook helpen.
ja stationair en in de toeren heb ik geen ratel, ik heb 2 filmpjes ervan op youtube
https://youtu.be/DBmCXctWhoM
https://youtu.be/i4qnDx4zHHs
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

Brommert_01 schreef: di 14 sep 2021, 12:04 Hoe goed heb je gecontroleerd of het uit het blok komt? Je had met een schroevendraaier even kunnen luisteren of en waar het binnenin uit het blok komt. Het kan ook je kickstart hevel zijn, bij veel toeren gaat die trillen als die een beetje uitgesleten raakt van in en uitklappen
ja het komt echt uit het blok, het klonk aan de voorkant van het blok bij de krukas. zou de krukas misschien uit balans zijn? hij heeft speling of zoiets en ziet r gwn goed uit.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je kan met een schroevendraaier er tegen aan en dan je oor erop beter horen, zoals een glas op de muur. Iets dat in de krukas zit kan klinken als uit je kickstart.
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

Brommert_01 schreef: di 14 sep 2021, 22:14 Je kan met een schroevendraaier er tegen aan en dan je oor erop beter horen, zoals een glas op de muur. Iets dat in de krukas zit kan klinken als uit je kickstart.
oh oke het blok licht nu wel uit elkaar. ik zag wel dat het kickstarter tandwiel en het tantwiel tussen het koppelingshuis en de kickstarter elkaar lichtjes raakte, kon m wel zo weer terug duwen. waarschijnlijk kwam dat omdat k het kickstart pedaal er hard af heb moeten trekken. maar al zou dat het zijn is het nogsteeds raar dat hij dan alleen ratelt als de brommer toeren maakt zonder gas en niet met gas
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Nee, dat zal het niet zijn. Je kickstart komt er altijd dicht langs, en de schaafmarkeringen zijn waarschijnlijk van aangrijpen met kicken.
Het zou je waterpomp kunnen zijn, alleen had dat meer een gillend lager geluid moeten zijn bij een lager. Maar je voelde geen speling aan je vliegwiel? En ge koppelingskorf?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door 42 »

Lijkt best veel op de ratel die ik ook heb na blokrevisie en andere cilinder.
Ben er zelf ook nog niet achter of dat komt door andere cilinder of dat er een probleem is.
Ik heb sowieso een probleem, zag pas dat er ijzervijlsel in mn blok zit dus iets is niet goed...geen idee alleen nog wat precies en ook niet of de ratel bij de mijne daardoor komt of door nieuwe cilinder.
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

42 schreef: wo 15 sep 2021, 08:28 Lijkt best veel op de ratel die ik ook heb na blokrevisie en andere cilinder.
Ben er zelf ook nog niet achter of dat komt door andere cilinder of dat er een probleem is.
Ik heb sowieso een probleem, zag pas dat er ijzervijlsel in mn blok zit dus iets is niet goed...geen idee alleen nog wat precies en ook niet of de ratel bij de mijne daardoor komt of door nieuwe cilinder.
lijkt mij niet. toen ik die ratel kreeg dacht ik dat het van de cilinder kwam, toen heb ik n nieuwe gehaald en de ratel bleef net zo erg
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

Brommert_01 schreef: wo 15 sep 2021, 00:13 Nee, dat zal het niet zijn. Je kickstart komt er altijd dicht langs, en de schaafmarkeringen zijn waarschijnlijk van aangrijpen met kicken.
Het zou je waterpomp kunnen zijn, alleen had dat meer een gillend lager geluid moeten zijn bij een lager. Maar je voelde geen speling aan je vliegwiel? En ge koppelingskorf?
nee niet echt gemerkt, jammer genoeg ligt hij nu uit elkaar dus kan ook niet ff na checken. het zou niet de krukas kunnen zijn in onbalans?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Heb je hem op de grond laten vallen? Of een China gekocht?
Als het een standaard of een merk is is een onbalans zeer onwaarschijnlijk.
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

Brommert_01 schreef: wo 15 sep 2021, 20:18 Heb je hem op de grond laten vallen? Of een China gekocht?
Als het een standaard of een merk is is een onbalans zeer onwaarschijnlijk.
nee is gwn een goede krukas, maar wat zou er nogmeer alleen trillen als het blok toeren maakt en niet belast is en anders niet?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je had moeten testen met koppeling. Als je has geeft in neutraal draait de bak mee, als je gas geeft met koppeling in ontkoppelt hij de versnellingsbak en sluit je doe uit. Verder zijn de waterpomp en oliepomp altijd actief op de krukas.
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

Brommert_01 schreef: do 16 sep 2021, 08:36 Je had moeten testen met koppeling. Als je has geeft in neutraal draait de bak mee, als je gas geeft met koppeling in ontkoppelt hij de versnellingsbak en sluit je doe uit. Verder zijn de waterpomp en oliepomp altijd actief op de krukas.
Ja heb ik ook gedaan, toen is er niets veranderd
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dus dan is je versnellingsbak uit te sluiten, dan is het je krukas(lagers), oliepomp, waterpomp of braampjes tussen je krukas tandwiel en koppeling. Gezien het alleen bij hoge toeren is denk ik zelf dat het je waterpomp wel eens in wezen, ook omdat je zegt dat je krukas lagers en krukas goed zijn.
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

Wat zou er dat kunnen zijn met de waterpomp? Heb m namelijk wel een tijd terug een nieuwe erin gezet, maar toen was de ratel er nog niet
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Zou even het kapje nalopen en de boormachine op dat Adje zetten, dan hoor je bij heel hoge toeren snel of er wat mis looot
ijs
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 13 sep 2021, 21:41
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door ijs »

Brommert_01 schreef: zo 19 sep 2021, 10:59 Zou even het kapje nalopen en de boormachine op dat Adje zetten, dan hoor je bij heel hoge toeren snel of er wat mis looot
Wat is n adje
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: brommer ratelt met terug schakelen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Hij bedoeld het asje..
Plaats reactie