Derbi senda start moeilijk

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

Hallo,

Mijn derbi start alleen met remreiniger. Heeft paar jaar stilgestaan. En stottert/houd in bij hogere toeren hierdoor kan die niet harder dan 30. Verder loopt ie stationair wel goed. Heb de koppaking vervangen, nieuwe bougie, carb en luchtfilter schoongemaakt. Bougie b9es zit er in deze vonkt blauw. Heb de luchtschroef 1,5 slag open. En er zit als het goed is een std sproeier in Dacht rond 90 ofzo. Weet iemand waar dit aan ligt? Moet er een grotere sproeier in?
coen.derbi
Schakelrijder
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 sep 2021, 16:36
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005 parmakit 95cc!
derbi drd 03 R(in ombouw naar drd 03 sm)

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door coen.derbi »

Hallo Thijmen,

heb je al geprobeerd hem te starten met choke erop? of start hij wel als je tijdens starten iets gas geeft? misschien iets grotere sproeier, want denk dat hij te weinig benzine krijgt. wat is je setup? stationair sproeier lijkt me wel de juiste maat als die stationair goed loopt.
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

coen.derbi schreef: vr 17 sep 2021, 18:54 Hallo Thijmen,

heb je al geprobeerd hem te starten met choke erop? of start hij wel als je tijdens starten iets gas geeft? misschien iets grotere sproeier, want denk dat hij te weinig benzine krijgt. wat is je setup? stationair sproeier lijkt me wel de juiste maat als die stationair goed loopt.
Hoi
Choke heb ik geprobeerd. Aanlopen wil die met veel moeite wel starten. En als ik gas geef bij het gassen hoor ik bwoap geluid (weet niet of dit normaal is). Heb net gekeken, er zit een 92 sproeier in en 32 stationair sproeier. Ik zal een sproeier setje bestellen. Bedankt voor je reactie
coen.derbi
Schakelrijder
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 sep 2021, 16:36
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005 parmakit 95cc!
derbi drd 03 R(in ombouw naar drd 03 sm)

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door coen.derbi »

ik dacht dat bwoap geluid meestal betekent dat de sproeier te klein is.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Je kan een brommer met een fors te kleine sproeier gewoon stationair laten starten, alleen toeren zal hij niet tleuk vinden, maar wat is je gehele set-up?
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

Brommert_01 schreef: za 18 sep 2021, 01:00 Je kan een brommer met een fors te kleine sproeier gewoon stationair laten starten, alleen toeren zal hij niet tleuk vinden, maar wat is je gehele set-up?
Zit 50cc op met 17,5 mm carb en gewoon std luchtfilter. Voor de rest alles std als het goed is
coen.derbi
Schakelrijder
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 03 sep 2021, 16:36
Vervoersmiddel: derbi senda sm x-treme 2005 parmakit 95cc!
derbi drd 03 R(in ombouw naar drd 03 sm)

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door coen.derbi »

Brommert_01 schreef: za 18 sep 2021, 01:00 Je kan een brommer met een fors te kleine sproeier gewoon stationair laten starten, alleen toeren zal hij niet tleuk vinden, maar wat is je gehele set-up?
klopt, niet aan gedacht.
welke 50cc heb je erop? kan het zijn dat je iets te weinig compressie hebt?
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

Gisteren een grotere sproeier in gedaan maat 96 en hij start nog steeds slecht, alleen rijd hij nu wel goed. Trekt redelijk mooi door en stottert niet meer. Kan het slechte starten misschien komen door een oranje vonk of het afstellen van gasnaald/ luchtschroef.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hoe oud is je benzine? En heb je hem weggezet met een volle tank of inhoud in de vlotterbak?
Je moet begrijpen dat na verloop van tijd alles gaat scheiden. Olie zal in de vlotterbak blijven en benzine vervluchtigd. Er blijft dus een rijkere smering over.

En over het slechte starten,
Als je hem aangeduwd hebt, dan rookt hij zeker even flink stevig? Als je hem daarna weer aantrapt start hij zeker in een keer? En als hij een halve dag heeft gestaan moet je weer duwen?
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

Brommert_01 schreef: di 21 sep 2021, 13:25 Hoe oud is je benzine? En heb je hem weggezet met een volle tank of inhoud in de vlotterbak?
Je moet begrijpen dat na verloop van tijd alles gaat scheiden. Olie zal in de vlotterbak blijven en benzine vervluchtigd. Er blijft dus een rijkere smering over.

En over het slechte starten,
Als je hem aangeduwd hebt, dan rookt hij zeker even flink stevig? Als je hem daarna weer aantrapt start hij zeker in een keer? En als hij een halve dag heeft gestaan moet je weer duwen?
Carb is helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Hij heeft niet op mengsmering gereden denk ik. En benzine is direct ververst, en het benzine pompje is schoongemaakt.

En dat onderste wat je zegt klopt.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Heb je een vaccum kraan? Of open/dicht brandstofkraan? Het kan tevens daaraan liggen.
Ik denk dat het je vlotterkegel is. Die kunnen na lang stilstaan in benzine (volgens m'n vaste onderdelenboer vooral bij E10) een beetje verteren. Dan sluit hij je vlotterbak niet meer lekker af en loopt hij over. Ook kan je even kijken of je vlotter nog drijft en niet lek is, dat kan hetzelfde probleem veroorzaken, dat je carb overloopt.
Zelf ook al eens gehad, dat oranje kegeltje kost zowat niks, alleen heeft een " hedendaagse brommer zaak" het vaak niet op voorraad, enkel een ouderwese toko die snapt wat het belang van voorraad is.
Thijmen0503
Derbi fan
Berichten: 55
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 22:38
Vervoersmiddel: Derbi senda xtreme 2008

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Thijmen0503 »

Brommert_01 schreef: di 21 sep 2021, 17:48 Heb je een vaccum kraan? Of open/dicht brandstofkraan? Het kan tevens daaraan liggen.
Ik denk dat het je vlotterkegel is. Die kunnen na lang stilstaan in benzine (volgens m'n vaste onderdelenboer vooral bij E10) een beetje verteren. Dan sluit hij je vlotterbak niet meer lekker af en loopt hij over. Ook kan je even kijken of je vlotter nog drijft en niet lek is, dat kan hetzelfde probleem veroorzaken, dat je carb overloopt.
Zelf ook al eens gehad, dat oranje kegeltje kost zowat niks, alleen heeft een " hedendaagse brommer zaak" het vaak niet op voorraad, enkel een ouderwese toko die snapt wat het belang van voorraad is.
Oeh zal er naar kijken, maar probeerde vandaag te starten en hij starte al na 4x kicken. Hij liep alleen stationair wel slecht, viel uit als je geen gas gaf en viel ook uit bij het terugschakelen. Toen die warm was liep die wel goed. Verder viel uit me op dat er inderdaad benzine uit mn carb lekte, dacht eerst dat het kvs was. Maar als mn vlotter overstroomt kan het ook benzine zijn.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Derbi senda start moeilijk

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ja, denk dat het dan overstroomt. Dus even kegeltje halen of controleren.
Plaats reactie