Geen 6de versnelling?

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Sem02
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 okt 2021, 13:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM 50 X-Treme Limited Edition 2016

Geen 6de versnelling?

Ongelezen bericht door Sem02 »

Hallo allemaal,

Ik heb recent een Derbi Senda Extreme uit 2016 gekocht. Na de hele kabelboom vervangen te hebben en elektrisch alles in orde te maken (want het was echt een bende) heb ik eindelijk een beetje tijd gehad om te rijden. Nu kom ik er tot mijn verbazing achter dat ik geen 6de versnelling heb, als ik van de 5de naar de 6de versnelling wil vergrendelt hij hem op dezelfde manier als dat je verder dan de 1 zou willen, en blijft dus gewoon in de 5. Gewoon 0 beweging in te krijgen. Verder heb ik een beetje het gevoel dat de koppeling niet helemaal loskoppelt, als ik naar achter rol in de een versnelling voel je duidelijk weerstand.

Weet iemand waar deze problemen op duiden of waar deze vandaan komen?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Geen 6de versnelling?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Is dat koppeling alleen als die koud is of altijd? Je kan namelijk ook proberen om de koppelingshendel te verstellen. De 6e versnelling kan liggen aan de de schakelwals, maar dat zie je alleen als de koppelingskap eraf is. Anders is het waarschijnlijk een ring in de versnellingsbak
Sem02
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 17 okt 2021, 13:38
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD SM 50 X-Treme Limited Edition 2016

Re: Geen 6de versnelling?

Ongelezen bericht door Sem02 »

Brommert_01 schreef: zo 17 okt 2021, 16:34 Is dat koppeling alleen als die koud is of altijd? Je kan namelijk ook proberen om de koppelingshendel te verstellen. De 6e versnelling kan liggen aan de de schakelwals, maar dat zie je alleen als de koppelingskap eraf is. Anders is het waarschijnlijk een ring in de versnellingsbak
Oke, bedankt voor het reageren alvast, ik zal morgen even kijken of het aanlopen alleen is met koud blok. Maar als ik het goed had was het volgens mij ook na een lange rit. Ik ben er sowieso vandaag achtergekomen dat koppelingskabel er slecht aan toe is en ik ga deze dan ook vervangen. Om terug te komen op de 6de versnelling, waar zit de schakelwals precies? Of moet daarvoor het hele blok uit elkaar?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Geen 6de versnelling?

Ongelezen bericht door 42 »

Nee, wel zoals Brommert zegt de koppelingskap, dan zie je hem linksonder zitten ( foto 2 en 6 ) viewtopic.php?f=6&t=14895&start=20
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Geen 6de versnelling?

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

als je dan toch die kabelvervangt, moet je heb wel goed aanspannen en het liefst dat pootje zo verzetten dat hij wel strak trekt en door trekt. maar die wals kan je bekijken als die kap er af is zoals 42 zegt. kan dan kijken of die goed schakeld of dat er bij die ster iets mis gaat oid, als dat het neit is moet je blok wel open
Plaats reactie