Getik uit vliegwiel

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Een flinke schoonmaakbeurt( benzinefilter, carb e.d. ), vervangen van slangetjes etc mag ondertussen wel eens ja, kan een hoop schelen.
Ook zullen de krukaskeerringen een aardig eind op zijn, je membraan als het nooit vervangen is wss ook, zuiger/zuigerveren etc etc.
Kan allemaal voor een hoop vage ellende zorgen.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Dat knijpen in de benzinebuis om te weten te komen of je te weinig benzine krijgt lijkt me een leuke tip.

Hoe gaat dat juist in zijn werk?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door 42 »

Misschien dat hij zo voelt of het slangetje al rijp is ? :think:
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Dat zou kunnen natuurlijk.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Hahah, ja mooi he :D in een vacuum kraantje knijpen of je benzine krijgt. Maar goed. Het kan geen kwaad om een keer slangetjes etc te vervangen. Kost een keer €2 als je stukkie benzine slang haalt bij HBS. trouwens, kan het niet wezen dat ik je vorige week/begin deze week(weet t ff niet meer) bij de Urker viswinkel zag staan?

Maar als het je rechter keerring is zou je echt wel wat meer rook moeten hebben denk ik. Maar je kan het altijd testen. Zorg ook dat je de olie gewoon even bijvult tot het vulgaatje, en dan nog even 25ml. Als je dan na een poos dat ding opendraait en gedaald is verlies je olie. Maar dat zie je niet van vandaag op morgen hoor. Maar ja. Je kan ook iets doen waar veel mensen niet Zoan fan van zijn, dan trek je de rechterkant er ff af, draai je je krukastandwiel eraf, draai je 2 schroefjes in de keerring, trek je oude daarmee eruit, nieuwe erin, en nieuwe olie. Zolang je lagers nog goed klinken is het prima om te testen, en scheelt je veeeeel tijd ten opzichte van een revisie. En dan moet je gewoon over een poosje een revisie doen, als je meer kennis en ervaring met sleutelen hebt.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Hahaha ik ben bij HBS langs geweest en die zij dat het ook bullshit is om te zien of er benzine bij komt of niet door in het slangetje te knijpen. Hahaha dat zou zeer goed kunnen 😂 als je een Guy zag die een derbi met rood, geel en zwarte redbull stikkers met (uiteraard nummer 3 erop) probeerde aan te krijgen ben ik dat zeker. Niet veel mensen hebben de stikkerset. Ja dat klinkt goed zal ik binnenkort proberen! Ik had vandaag ook wat nieuws opgemerkt, vanochtend toen ik reed (in de regen) stotterde hij weer rond de 9000 toeren op volgas maar zodra ik op half gas ging trok hij (langzaam) zonder te stotteren op.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Als hij nog ns stottert moet je gewoon de choke ns opentrekken en kijken wat er dan gebeurd. Wel ervoor zorgen dat je volgas blijft houden.

Naar mijn idee lijkt het toch op te arm afgesteld. Kan aan sproeier liggen maar ook aan valse lucht of zo.
TJ
Beginnende Derbi fan
Berichten: 36
Lid geworden op: do 03 feb 2022, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi senda Xrace 2009

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door TJ »

Ik heb vandaag ook de inderdaad de choke geprobeerd. Wat er daarbij gebeurde is dat hij nog langzamer in de toeren kwam en soms uitviel.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Welke stand staat je gasnaald? Verschuif die anders eens wat. Om dat hikje met half/heelgas te voorkomen.

En hoe moet ik weten of hij het was, als het goed is weet jij of je bij de visboer/Turkse kapper bent geweest :lol: ik was even de tank aan het halveren en zag vanuit m'n ooghoek daar een Derbi met (dacht een soortgelijke) stickerset :D
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Erwin P »

Brommert_01 schreef: wo 09 feb 2022, 22:19 Hahah, ja mooi he :D in een vacuum kraantje knijpen of je benzine krijgt. Maar goed. Het kan geen kwaad om een keer slangetjes etc te vervangen. Kost een keer €2 als je stukkie benzine slang haalt bij HBS. trouwens, kan het niet wezen dat ik je vorige week/begin deze week(weet t ff niet meer) bij de Urker viswinkel zag staan?

Maar als het je rechter keerring is zou je echt wel wat meer rook moeten hebben denk ik. Maar je kan het altijd testen. Zorg ook dat je de olie gewoon even bijvult tot het vulgaatje, en dan nog even 25ml. Als je dan na een poos dat ding opendraait en gedaald is verlies je olie. Maar dat zie je niet van vandaag op morgen hoor. Maar ja. Je kan ook iets doen waar veel mensen niet Zoan fan van zijn, dan trek je de rechterkant er ff af, draai je je krukastandwiel eraf, draai je 2 schroefjes in de keerring, trek je oude daarmee eruit, nieuwe erin, en nieuwe olie. Zolang je lagers nog goed klinken is het prima om te testen, en scheelt je veeeeel tijd ten opzichte van een revisie. En dan moet je gewoon over een poosje een revisie doen, als je meer kennis en ervaring met sleutelen hebt.
Die manier kan inderdaad prima. Als de keerring verkeerd is gemonteerd doe ik dat ook wel eens. Bij deze km standen is het eigenlijk gewoon zonde moeite. Ik weet dat bij AM6 tussen de 10.000 en 16.000 km wordt aangeraden de krukas lagers en zuigerveren te wisselen (afhankelijk welke fabrikant), bij Derbi is dit vast niet anders gezien de materialen ongeveer hetzelfde zijn.

Wat ik zou aanraden is eens in je portemonnee kijken of je het geld hebt het uit te besteden. Blokrevisie laten doen bij de betere beunhazen begint bij ca €200 als je verder nog geen schade hebt.
Haal daar je eigen inkoopprijs van lagers, keerringen pakkingen van af en het kost je niet eens meer de wereld. Haal daar de kosten van af van speciaal of extra gereedschap dat je nodig bent en je kon wel eens geld over houden.
Als je nog een momentsleutel, koppelingsblokkeer sleutel, vliegwieltrekker, slagmoersleutel, poulietrekker en een fatsoenlijke doppenset moet kopen ben je ook al goed op de €200 kwijt. Al kun je dat gereedschap natuurlijk wel vaker gebruiken.

Ook ik besteed nog wel eens dingen uit. Krukas persen bijvoorbeeld. Tuurlijk kan ik zelf een flinke pers, 2 kisten met appendages etc etc kopen, maar dat is me tot op heden het geld en de ruimte niet waard tov wat het kost om te laten doen.

Daarbij kan de betere beunhaas het in 1 a 2 dagen makkelijk voor mekaar maken. Je bent zelf gewoon een dikke week+ bezig.

Een revisie is echt leuk om te doen en te leren, maar als je van stadium ''waar zit mijn choke'' naar ''blokrevisie'' moet in 2 weken tijd is de leercurve wel heel stijl. Revisie leren zou ik mensen aanraden die al een beste poos met hun brommer bezig zijn en inmiddels alles aan het rijwiel wel kunnen.

Klinkt als reclame voor mezelf, maar eigenlijk doe ik bijna nooit Derbi. Heb zat andere projecten en hou het daarnaast vooral bij AM6.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Getik uit vliegwiel

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Idd, misschien is het een iets te steile curve. Het enige waarom ik nooit revisies voor een ander die is omdat de troep van een ander gewoon kut is. Zelf weet je: als ik het sloop zijn de kosten voor mij. Ik ben zelf altijd bang dat ik de troep van een ander beschadig. Heb het overigens al vaak zat gedaan en mensen geholpen, maar er zijn ook een aantal dingen die ik haat .... Het armpje van de schakelwals, het splijten van het blok, als hij al meer dan 10 jaar dicht zit en alles is gaan oxideren zoals de boutjes en de bussen. Am6 heeft dan tenminste een mooi gat onderin waar je wat kracht kan zetten. En het krukas tandwiel... Ik heb keren gehad dat je na een ferme tik met een rubber hamer of een draai van een poulietrekker je hem er zo afpakt, maar de laatste keer m'n eigen trekker gesloopt en die man van HBS ook z'n trekker laten slopen :clap: het mooiste van alles, die oude baas rekende me maar 2 tientjes voor al dat gebeun en gedoe.
Plaats reactie